۰ نفر

۱۰ ایستگاه جذاب ریلی در جهان کدامند؟

۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۵
کد خبر: 173227
۱۰ ایستگاه جذاب ریلی در جهان کدامند؟

ایستگاه‌های قطار محل‌های منحصربه‌فردی‌اند که در برخی موارد معرف شهر یا کشوری هستند که در آن قرار دارند. پشت صحنه‌های احساسی ایستگاه‌ها، شاهکارهایی از طراحی و مهندسی وجود دارد که آنها را تبدیل به ساختمان‌های جذاب و الهام بخش کرده است.

 در بسیاری از جوامع، ایستگاه‌ها تبدیل به قطب‌های اجتماعی مهم شدند، آنها مجموعه ای از خدمات گسترده از خرده فروشی و رستوران تا هر آنچه که مورد نیاز مسافران است را عرضه می‌کنند. در ادامه به معرفی 10 ایستگاه ریلی دارای بهترین طراحی در جهان از ایستگاه زیبا و روشن لیژ بلژیک تا ایستگاه بارنولد نورد که ازسوی کارشناسان شرکت NL طراحی شده است، می‌پردازیم.

 

شماره 10. ایستگاه لیژ- بلژیک

طراح: سانتیاگو کالاتروا

این ایستگاه در سال 2009 برای خط پرسرعت جدید بلژیک طراحی شد. طراح اسپانیایی با به کارگیری شیشه‌های طاقی و تاج‌های فولادی که میان پلت فرم‌های ایستگاه بالا و پایین می‌روند، این ایستگاه را به یکی از زیباترین ایستگاه‌های دنیا تبدیل کرده است. به گزارش دنیای اقتصاد ، طول بیش از 145متری تاج فولادی که با شیشه ترکیب شده است اجازه جذب نور فراوان و احساس حضور در فضای باز و شفاف را به مسافران منتقل می‌کند. کالاتروا یکی از مشهورترین طراحان جهانی ایستگاه ریلی است که در حال حاضر طراحی ایستگاه‌های زوریخ- استیدهوفن، لیون- سنت اکسپوری و لیسبون – اورینت را به عهده دارد. او طراحی فرودگاه‌های زیادی را نیز انجام داده که ایستگاه سوندیکا در فرودگاه بیلبائو اسپانیا یکی از زیباترین آنها است.

 10 ایستگاه جذاب ریلی در جهان

شماره 9. ایستگاه کراینست آمستردام- هلند

طراح: ماکرنور لاوینگتون

یک ایستگاه قطار در میان سرو صداهای زیادی قرار دارد و این موضوع همواره مسافران و کارکنان ایستگاه را آزار می‌دهد. اما طراحی فوق‌العاده ماکرنور لاوینگتون ثابت کرده که همه ایستگاه‌ها خسته‌کننده نبوده و می‌توانند برای مسافران بسیار جذاب باشند. به کارگیری فولاد ضد زنگ که با لیزر برش خورده روی دیوارها، اجازه می‌دهد نور طبیعی در طول روز همچون چراغی کل فضای ایستگاه را روشن کند و دیوارها همچون صفحه‌های نمایش بدرخشند. به روزرسانی ایستگاه کراینست بخشی از پروژه بهبود زیرساخت منطقه کراینست در دهه 1960 میلادی بود. یکی دیگر از ایستگاه‌ها در این طرح ایستگاه بیجمر بود که طراحی آن برنده جایزه استرلینگ ریبا شد.

 10 ایستگاه جذاب ریلی در جهان

شماره 8. ایستگاه بیجمر آمستردام- هلند

طراح: گریمشاو

ایستگاه بیجمر برای اینکه برنده جایزه استرلینگ سال 2008 شود به‌صورت پلی بتنی در عرض 70 متر به شکل بلواری مورب و با همکاری شرکت معماری آلمانی آرکادیس آرتیکون طراحی شد. در عین حال خطوط و پلت فرم‌های ایجاد شده روی پل بتنی در مجموع با طول 325 متر احداث شد. این ایستگاه دارای 8 خط ریلی است (که دو تا از آن‌ها قطارهای پرسرعت 200 کیلومتر بر ساعت هستند) و حدود 60 هزار نفر هر روز از طریق این ایستگاه رفت و آمد می‌کنند. این ایستگاه همچنین نقطه کانونی برای اتصال خطوط ریلی به مترو و مسیرهای اتوبوس است. یکی از چالش‌های اساسی در معماری و پیاده‌سازی این طرح این بود که باید بدون اینکه در عملکرد روزانه سیستم ریلی موجود خللی وارد شده و کار آن تعطیل شود، ایستگاه جدید ساخته می‌شد.

 10 ایستگاه جذاب ریلی در جهان

شماره 7. نوردپارک کابل اینسبروک- اتریش

طراح: شرکت طراحان زاها حدید

طراحی این ایستگاه یک مداخله شجاعانه در میان مناظر کوهستانی اینسبروک اتریش بود. بسیاری فکر می‌کردند این طرح یک معماری نامتجانس با فضا و محیط این ایستگاه است اما با پایان طرح مشخص شد که بسیار زیباتر از چیزی است که تصور می‌شد. بر اساس گفته‌های طراحان شرکت زاها حدید، در طراحی این پروژه از زبان معماری که به‌عنوان «پوسته و سایه» شناخته می‌شود استفاده شده و از یخ‌های طبیعی الهام گرفته شده بود. وزن سبک سازه‌های آلی سقف که به جای بتن به کار گرفته شد اجازه طراحی اشکال و خطوط نرم و انعطاف پذیر را به طراحان داد و منظره مصنوعی زیبایی که گویی در حال جنبش و گردش است برای مسافران به‌وجود آورد.

 10 ایستگاه جذاب ریلی در جهان

شماره 6. ایستگاه تیانجین غربی- چین

طراح: فون گرکان و طراحان مارگ و شرکا

ایستگاه تیانجین غربی یکی از گره‌های اصلی حمل‌ونقل منطقه‌ای است که قطارهای پرسرعت بین پکن و شانگهای و اتوبوس‌های بین شهری را به هم مرتبط می‌کند. این ایستگاه همچنین به‌عنوان پل رابط روی رودخانه دو نیمه شهر تیانجین را به هم متصل می‌کند. شکل قوسی سقف ایستگاه چهره دروازه بزرگ ورود به شهر را دارد و اجازه می‌دهد نور روز همچون سیلی از طریق بافت الماس گونه‌ای که با فولاد و شیشه ساخته شده به سراسر نقاط ایستگاه راه یابد.

 10 ایستگاه جذاب ریلی در جهان

شماره 5. ایستگاه کینگز کراس لندن - انگلستان

طراح: جان مک آلسن و شرکا

ایده طراحی این ایستگاه ایجاد تصویری برای خوشامدگویی و استقبال از مسافران است. ایستگاهی که برای خدمت رسانی به سیستم بین شهری و درون شهری و خط اصلی اتصال مسافران خطوط زیرزمینی و رو زمینی است. این طراحی در یک نیم دایره 8 هزار متر مربعی انجام شده که یک فضای سخاوتمندانه را برای انتظار یا ورود مسافران،دسترسی به بخش اطلاعات،‌ رستوران‌ها و مغازه‌ها ایجاد کرده است. استفاده از کاشی‌های سرامیکی و گرانیت‌های شعله ای در طراحی این ایستگاه آن را به یکی از برترین و زیبا‌ترین ایستگاه‌های جهان تبدیل کرده است.

 10 ایستگاه جذاب ریلی در جهان

شماره 4. برلین‌هاپتابانهوف- آلمان

طراح: فون گرکان،‌ طراحان مارگ و شرکا

از هر نقطه‌ای از شهر که به سمت مرکز شهر حرکت کنید؛ چه با ماشین خود از فرودگاه برلین بیایید یا در امتداد مسیر رودخانه از شمال شهر به سمت پارک مرکزی تیرگارتن پیاده روی کنید می‌توانید ایستگاه راه‌آهن برلین را مشاهده کنید. یک ساختمان عظیم پنج طبقه با طرح صلیب که از فولاد و شیشه ساخته شده و در آسمان شب می‌درخشد. یک تونل شیشه‌ای منحنی مانند که با خطوط عمودی کریستالی قطع شده است. دیوارهای شیشه‌ای به نوعی جادویی حرکت هر قطار را منعکس می‌کند. زمانی که این ایستگاه در سال 2006 افتتاح شد‌هارتموت مدورم مدیر امور اجرایی ایستگاه، آن را «زیباترین ایستگاه جهان» توصیف کرد.

 10 ایستگاه جذاب ریلی در جهان

شماره 3. بارنولد نورد روتردام- هلند

طراح: شرکت طراحان NL

این ایستگاه که ساختار آن با استفاده از کانتینرهای انتقال بار در کشتی و توسط تیم طراحان NL طراحی شده، به شکل یک صلیب آرایش یافته است. در عین حال یک اتاق انتظار شفاف به شکل یک قاب در درون آن تعبیه شده است. استفاده از سه کانتینر که دو تای آنها افقی و یکی عمودی قرار گرفته‌اند، همان‌طور که در تصاویر می‌بینیم در عین سادگی، زیبایی خاصی به ایستگاه بخشیده‌اند.

 10 ایستگاه جذاب ریلی در جهان

شماره 2. ایستگاه دانشگاه ناپل- ایتالیا

طراح: کریم رشید

یکی از جالب‌ترین و خلاقانه‌ترین ایستگاه‌ها در لیست ما، طرح نقاشی رنگارنگ کریم رشید در ایستگاه قطار ناپل است که با توجه به موضوع «دانش در عصر دیجیتال و چشم‌انداز نزدیک شدن جوامع به یکدیگر» طراحی شده است. این طراحی همچنین نشان دهنده تغییر جهت ناپل از یک شهر تاریخی و سنتی درجنوب ایتالیا به یک مرکز جهانی فناوری و نوآوری در ایتالیا است. رشید می‌گوید: ایتالیا در حال تغییر و به روز شدن است و طراحی ایستگاه دانشگاه استعاره ای از شرایط جدید جهانی است. این حس از تلفیق ایستگاه با محیط اطراف به شما منتقل می‌شود.

 10 ایستگاه جذاب ریلی در جهان

شماره 1. ایستگاه قطار پرسرعت لوگرونو- اسپانیا

طراح: آبالوس و سنتکیویچز

پروژه این ایستگاه بخشی از طرح توسعه مجدد منطقه لوگرونو در شمال اسپانیا است. طرح این ایستگاه به‌صورت یک اتاق آلومینیومی است که در امتداد مسیرهای زیرزمینی گسترش می‌یابد. هدف از ایجاد این ایستگاه و طرح خط پرسرعت مربوط به آن، توسعه ارتباطات بین شمال و جنوب شهر است. با در نظر گرفتن این موضوع معماران ایستگاه را به گونه ای طراحی کردند که خود را توپوگرافی شهری تحمیل کند و به یکی از زیباترین ایستگاه‌های جهان تبدیل شود. بسیاری از ایستگاه‌های ریلی در زیر زمین قرار داشته و به دلیل حضور برج‌های غول پیکر در شهرها، از نور طبیعی کمی برخوردارند اما طراحی خلاقانه شیشه‌ای این ایستگاه به‌گونه‌ای بوده که از دیوارها و جداره‌های نور زیادی وارد فضای ایستگاه می‌شود.

 10 ایستگاه جذاب ریلی در جهان