۰ نفر

معاون وزیر کشاورزی: می‌توانیم ۳ میلیون تن گندم صادر کنیم

۲۴ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۱۷
کد خبر: 170438
معاون وزیر کشاورزی: می‌توانیم ۳ میلیون تن گندم صادر کنیم

معاون امور زراعت وزیر کشاورزی گفت: در گذشته واردکننده حدود هفت میلیون تن گندم بودیم و اکنون توان صادرات سه میلیون تن گندم در کشور وجود دارد و افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات، کشاورزی دقیق و توسعه مکانیزاسیون توصیه هایی است که همواره به کشاورزان داشته ایم.

عباس کشاورز در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت کشاورزی با بیان این که تولیدکنندگان ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی باید منتقل‌کننده دانش و کالاهای خود به کشاورزان باشند و به تشریح کاربرد و تناسب کالاهای تولیدی خود بپردازند، اظهار کرد: دولت به هیچ وجه قصد مداخله در کار کشاورزان را ندارد، بلکه مسؤولیت ما حفاظت از تولید است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کشاورز ادامه داد: نیاز امروز کشور بهره وری حداکثر و ضایعات حداقل است که حضور در این نمایشگاه ها می تواند این زمینه را فراهم سازد.

همچنین قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان کمتر در بخش کشاورزی شناخته شده است، اظهار کرد: این استان را بیشتر در بخش صنعت و گردشگری می‌شناسند ولی فعالان عرصه کشاورزی می‌دانند که استان اصفهان در بخش کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و تنوع محصولات کشاورزی در اصفهان خود گواه این موضوع است

مهرداد مرادمند با اشاره به نامگذاری سال جاری و با بیان اینکه کشاورزی رکن اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: در سال زراعی گذشته بالغ بر سه میلیون و ۵۵ هزار تن محصولات زراعی، ۵۶۹ هزار تن محصولات باغی و ۲۸۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان تولید شده است. پیشرفت در مسائل دامپروری، گلخانه‌ای و روش‌های نوین آبیاری از جمله موارد قابل تحسین بخش کشاورزی استان است که اینها همه نشان‌دهنده ظرفیت بالای استان در بخش کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا از سال ۱۳۹۲ و با وجود مشکلات خشکسالی بالغ بر ۱۶ میلیون و ۴۸۸ هزار تن در بخش کشاورزی تولید داشتیم.

مرادمند با اشاره به  افتتاح اولین نمایشگاه  تجزیه مواد کود و سم، گفت: نمایشگاه بستر مناسبی برای عرضه محصولات در یک رقابت سالم است در بخش نهاده‌ها به ویژه کود و سم دولت با تدبیر و اجرا گام‌های موثری برداشته است. زمانی گفته می‌شد مصرف کود ما بالاتر از میانگین جهانی است و پیش از این در مصرف کود توازن نداشتیم اما اکنون یک توازن بهتری برقرار شده و در حال حاضر می‌گویند نصف میانگین جهانی کود مصرف می‌کنید. وقتی کشاورز با کمبود آب مواجه است بدون شک تمایل به مصرف کود نیز کمتر می‌شود، هر چند جایگزینی کودهای ریزمغذی نیز تاثیر داشته است بنابراین ایجاد توازن در این راستا بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه شمشیر بخش کشاورزی آب است، تصریح کرد: بارگذاری‌های زیادی در رودخانه زاینده‌رود انجام شده که این امر به بخش کشاورزی و سفره‌های زیرزمینی فشار وارد می‌کند.

همچنین مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان اظهار کرد: به دلیل ارتباط مستقیم و اهمیت وافر کشاورزی پایدار، توسعه و خودکفایی کشور، فعالان این بخش باید با مجهز ساختن خود به دانش روز و تکنولوژی موجود حداکثر بهره وری را حاصل سازند.

رسول محققیان افزود: برگزاری سه سمینار آموزشی، هم‌زمان با این نمایشگاه شامل سمینار "کشاورزی دقیق"، "طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی" و"سیمای آب و آبیاری در استان اصفهان" از برنامه‌های دیگر این نمایشگاه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در نمایشگاه حاضر ۱۱۰ مشارکت کننده از استان های تهران، اصفهان، چهارمحال بختیاری، گیلان خراسان رضوی، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، یزد، مرکزی،  زنجان، قزوین، قم، کرمانشاه، مازندران، همدان، فارس، سمنان و کردستان گرد هم آمدند تا این رویداد را همراهی‌کنند. و همچنین نمایندگی کشورهای ایتالیا، ژاپن، چین، ترکیه، هلند و سوئیس در این نمایشگاه حضور دارند.

پانزدهمین نمایشگاه تکنولوژی کشاورزی و صنعت در نمایشگاه بین المللی اصفهان  با حضور  ۱۱۰ مشارکت کننده برپاست.