۰ نفر

پروژه‌های راه‌آهن در کشور شتاب می گیرد

۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۴۰
کد خبر: 168750
پروژه‌های راه‌آهن در کشور شتاب می گیرد

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با ابلاغیه و گشایش مالی که انجام می شود، پروژه های راه آهن کشور شتاب می گیرد.

خیرالله خادمی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از پرو‍ژه آزاد راه و راه آهن رشت- قزوین افزود: امروز پرداخت نقدی برای تملک اراضی مسیر ابلاغ شده که برهمین اساس نه تنها برای پروژه راه آهن رشت – قزوین بلکه برای دیگر پروژه های ریلی غرب کشور ، آذربایجان غربی، شرقی و همدان حرکت جدیدی را می توانیم شروع کنیم. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی پروژه راه آهن رشت - قزوین را یکی از پروژه های عظیم در کشور دانست و گفت: اهتمام داریم تا در موعد تعیین شده این پروژه را آماده و تحویل دهیم. 

وی پروژه یاد شده را یکی از سخت ترین پروژه های ریلی کشور دانست و گفت: ریزش ها در برخی از نقاط خاص از جمله سختی های کار این مسیر است. 

وی بخشی از مشکلات را به انشعابات آب ، برق و گاز در برخی ایستگاه ها دانست و گفت: این گونه مشکلات با هماهنگی هایی که در استان انجام می شود، حل خواهد شد. 

خادمی تصریح کرد: با بهره برداری از پروژه ریلی قزوین - رشت کریدور شمال به جنوب کشور از بندرعباس تا استان های شمالی ایران تکمیل می شود . 

خادمی گفت: تا کنون برای این پروژه طی 10 سال گذشته بیش از یکهزار و 250 میلیارد تومان هزینه شده است که به ارزش ریالی امروز بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان دست کم هزینه شده است. 

وی این پروژه را یکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی و شرکت توسعه ساخت دانست و گفت: برای اتمام عملیات اجرایی پروژه 500 میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت اختصاص داده شد. 

وی با اشاره به اینکه مطالبات پیمانکاران 75 میلیارد تومان است ، تصریح کرد: 25 میلیارد تومان نیز مطالبات دیگری است که از محل اوراق مشارکت از هفته آینده شروع به پرداخت می کنیم و سعی می کنیم تا مطالباتشان به صفر برسد. 

ساخت پروژه راه آهن رشت - قزوین به طول 164 کیلومتر از سال 1386 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. ریل گذاری راه آهن رشت - قزوین اواخر بهمن ماه سال گذشته از مسیر ایستگاه فلکده رشت آغاز شد. 

این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا کند. 

براساس توافق مسئولان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در قالب کمیسیون همکاری های اقتصادی دو کشور مبنی بر توسعه تجارت بین المللی، پل ریلی آستارا - آستارا بر فراز رودخانه مرزی آستاراچای با امتداد 80 متر احداث می شود و جمهوری آذربایجان با تکمیل هشت کیلومتر خط آهن در خاک خود و جمهوری اسلامی ایران به احداث دو و نیم کیلومتر خط آهن و بارانداز در شهرستان آستارا متعهد شده اند. 

خط آهن قزوین - رشت نیز به عنوان بخش دیگری از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ایران در حال پیگیری و اجراست و به خط آهن آستارا متصل خواهد شد. 

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به باقی مانده آزادراه رشت- قزوین نیز اشاره و بیان کرد: گلوگاه منجیل- رودبار یکی از مشکلات ترافیکی است. 

وی بیان کرد: به صورت مستقیم چهار کیلومتر و دو خطه هشت کیلومتر می شود که تقریبا در مراحل پایانی اش هستیم. 

وی افزود: سه کیلومترو 200 متر از این مسیر تونل و 600 متر پل دارد که به نسبت زمان دوسال بسیار سریع و زیبا و منحصربفرد انجام شده که قابل تقدیر است. 

خادمی از بهره برداری سه کیلومتر و 200 متر این پروژه تا پایان سال خبر داد و گفت: با بهره برداری از این پروژه گلوگاه اصلی ترافیکی برطرف می شود اما اقدام برای تکمیل هشت کیلومتر باقیمانده نیز در حال انجام است. 

آزادراه رشت - قزوین به طول کلی 137.4 کیلومتر از مهمترین راه های کشور و بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به عنوان کوتاه ترین، ارزان ترین و مناسب ترین مسیر حمل کالا بین دو قاره آسیا و اروپا محسوب می شود. 

11 کیلومتر از این مسیر در محدوده منطقه منجیل شهرستان رودبار، هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است. 

تکمیل بیش از سه کیلومتر از این مسیر بر عهده پیمانکار و شرکت توسعه و ساخت راه های کشور است و تکلیف هشت کیلومتر بعدی هنوز مشخص نشده است. 

در آخرین روز سال گذشته (1394) و به منظور کاهش بار ترافیکی این مسیر در ایام تعطیلات نوروزی، سه هزار و 600 متر از آزادراه رشت - قزوین در محدوده منجیل با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به صورت موقت گشایش یافت. 

همزمان با تعطیلات عید فطر امسال (از پانزدهم تا هجدهم تیرماه) بیش از 300 هزار خودرو وارد استان شد که اوج ورود خودروها به گیلان، روز عید فطر بود که به دلیل نیمه تمام بودن آزادراه رشت - قزوین محدوده منجیل و رودبار و بسته بودن این سه و اندی کیلومتر، ترافیک سنگینی در این قسمت ایجاد و دشواری هایی برای مردم ایجاد شد. 

این پروژه از مصوبات سفر رئیس جمهوری و دولت به گیلان است که اواخر فروردین ماه سال 94 ، در پانزدهمین سفر استانی به گیلان آمدند. 

10هزار و 683 کیلومتر راه در استان گیلان وجود دارد که از این میزان، یک هزار و 843 راه شهری و هشت هزار و 840 کیلومتر راه روستایی است.