۰ نفر

تحلیل هفتگی فولاد نیوز از بازارهای جهانی

فولاد آمریکا به استقبال ترامپ رفت

۱۵ دی ۱۳۹۵، ۹:۱۵
کد خبر: 168644
فولاد آمریکا به استقبال ترامپ رفت

سال 2016 میلادی به پایان رسید و سال 2017 با بی ثباتی های ناشی از روی کار آمدن رییس جمهوری بدون داشتن تجربه سیاسی در آمریکا آغاز شد.

 در هفته آخر این سال، صنعت فولاد در سه کشور چین و هند و آمریکا خبرساز شدند. هفته آخر سال ۲۰۱۶ میلادی، پر بود از حوادثی که بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داد با اینکه کمتر کسی انتظار داشت در این هفته تحولی مهم در عرصه اقتصادی دنیا اتفاق بیفتد. در این هفته اخباری در مورد کاهش قیمت فولاد تولیدی در چین و تعطیلی شماری از واحدهای فولاد سازی این کشور به گوش رسید. انتشار این اخبار در مورد چین که بیشترین سهم را در تولید فولاد دنیا دارد، باعث شد تا تحلیل گران در مورد احتمال اختلال در بازار فولاد در سال جدید میلادی، ابراز نگرانی کنند.چین هر ساله بالغ بر ۵۱ درصد فولاد دنیا را تولید می کند و تعطیلی کارخانه های این کشور یا تغییر سیاست‌های تولیدی در آن، تاثیر بزرگی روی قیمت و بازار فولاد خواهد داشت .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، از طرف دیگر شرکت «تاتا استیل» که بزرگ‌ترین فولاد سازی کشور هند است، اعلام کرد تولید را افزایش خواهد داد . مدیر عامل این شرکت از پایان یافتن روزهای سخت صنعت فولاد سازی هند گفت و در مورد حمایت‌های بیشتر دولت از صنعت فولاد صحبت کرد.همچنین خبر از آغاز به کار دوباره یکی از کارخانه های بزرگ فولاد سازی در آمریکا هم بعد از۱۹ ماه تعطیلی، مخابره شد که نشان دهنده تحولی بزرگ در صنعت فولاد آمریکا بود. در این هفته که آخرین هفته سال ۲۰۱۶ میلادی بود و تقریبا تمامی فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی به تدریج خود را برای تعطیلات سال جدید آماده می کردند، بازار فولاد پر بود از حوادث مهم و تاثیر گذار که در این مقاله هر یک را به تفصیل بیان می کنیم.

کاهش قیمت فولاد در چین

کاهش تقاضا برای فولاد و کاهش فعالیت‌های ساختمانی در این کشور به دلیل سرما و فصل زمستان سبب شد تا قیمت فولاد در این کشور کاهش یابد. در این هفته شماری از کارخانه های فولاد سازی در چین به دلیل آلودگی هوا در این کشور و سطح بالای آلایندگی این صنعت تعطیل شدند.

اگرچه این تعطیلی موقتی است ولی بسیاری از تحلیل گران بر این باور هستند که این تعطیلی بی سابقه نشان می دهد که دولت انتظار کاهش تقاضا برای سال جاری را دارد . از طرف دیگر در روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی دونالد ترامپ، رییس جمهور تازه امریکا، رسما وارد کاخ سفید می شود و او حتی قبل از آغاز رسمی کارش در کاخ سفید در مورد محدودیت واردات فولاد و فراورده های فولادی از چین صحبت کرده است. سخنانی که شمار زیادی از تحلیل گران آن‌ها را آغاز جنگی تجاری میان آمریکا و چین قلمداد کردند و مقامات چینی هم به آن‌ها اعتراض کردند.

پایان سال های سخت «تاتا استیل»

در مقابل مدیر عامل «تاتا استیل» در مورد پایان یافتن دو سال سخت برای صنعت فولاد سازی هند صحبت کرد . او در یک سخنرانی گفت: از ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به تدریج وضعیت صنعت فولادسازی بهبود پیدا کرد. حمایت‌های اخیر دولت از صنعت فولاد سازی ، ایجاد محدودیت برای واردشدن فولاد و فراورده های فولادی تولید چین که به دلیل قیمت بسیار پایین، قدرت رقابت بسیار بالایی در بازار داشتند، حمایت دولت هند از صنعت فولاد سازی این کشور و در نهایت افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌هایی که به دلیل مشکلات مالی در دو سال گذشته حجم تولید خود را کاهش داده بودند، همه باعث شد تا ما انتظار روزهای بهتری را برای صنعت فولاد هند داشته باشیم.

وی تاکید کرد در سال ۲۰۱۷ میلادی توان تولید فولاد هند بیشتر می شود و ما در نظر داریم محصولات‌مان را به بازارهای بیشتری صادر کنیم. افزایش درآمد صنعت فولاد که یکی از صنایع اصلی و کلیدی در اقتصاد هند است، می تواند نوید بخش رشد اقتصادی بیشتر برای کشور باشد.

این مدیر برجسته هندی به افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی در سه ماه اخیر هم اشاره کرد و گفت: رشد قیمت سنگ آهن سبب شد تا هزینه تولید در کارخانه های فولادسازی افزایش یابد ولی بررسی ها نشان می دهد که در سال ۲۰۱۷‌، ما شاهد کاهش نسبی قیمت سنگ آهن خواهیم بود که کاهش قیمت تمام شده فولاد را به همراه می آورد و به دنبال آن باعث رشد تقاضا و رشد قیمت می شود.

بازگشت به تولید بعد از ۱۹ ماه

در آمریکا هم صنعت فولاد در انتظار روزهای خوبی است . معدن سنگ آهن «کیتاک کاتونیک» که یکی از بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن در آمریکا است و کارخانه فولاد سازی مرتبط با این معدن از ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون تعطیل شده بود ولی مقامات صنعت فولاد سازی آمریکا اعلام کرده‌اند که این معدن و کارخانه فولاد سازی مرتبط با آن، از ابتدای مارس سال ۲۰۱۷ دوباره فعالیت خود را آغاز می کند. تعطیلی این کارخانه و معدن باعث شد تا ۴۰۰ کارگر در آمریکا بیکار شوند .

کارشناسان صنعت فولاد سازی بر این باورند که روی کار آمدن ترامپ، یک عامل بسیار مهم در آغازکار دوباره این کارخانه است . زیرا ترامپ در نظر دارد فعالیت‌های ساختمانی را در کشور بیشتر کند و از صنعت فولاد سازی به‌عنوان یکی از صنایع زیر بنایی اقتصاد حمایت کند. ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی در مورد ضرورت حمایت از صنعت فولاد‌سازی صحبت کرده بود و هم اکنون قبل از آغاز به کارش در آمریکا هم نشانه های تاثیر مثبت او روی این صنعت مشاهده شده است. اخبار، حکایت از این دارد که ظرفیت تولید فولاد در امریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۰ درصد رشد خواهد کرد که این رشد به دلیل افزایش حجم تولید در شماری از کارخانه ها و از سر گیری کار در دیگر کارخانه ها است.

منبع: فولاد نیوز(پایگاه جامعه اطلاع رسانی صنعت فولاد ایران fooladnews.ir )