۰ نفر

خرید ۱۱.۵میلیون تن گندم

مقدار خرید گندم از مصرف سالانه کشور بالاتر است

۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۰:۱۵
کد خبر: 152527
مقدار خرید گندم از مصرف سالانه کشور بالاتر است

مشاور وزیر و مجری طرح ملی گندم جهاد کشاورزی گفت: امسال 11.5 میلیون تن گندم در کشور خریداری شده و این مقدار گندم از مصرف سالانه کشور بالاتر است.

اسماعیل اسفندیاری پور با اشاره به اینکه میزان مصرف گندم کشور برای نان حدود 9 میلیون تن است، افزود: گندم تولید شده کشور از 2 میلیون و 126 هزار هکتار اراضی آبی و سه میلیون و 874 هزار هکتار اراضی گندم دیم استحصال شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته وی، طرح خود اتکایی گندم توسط دولت تدبیر و امید از سال زراعی 93 – 92 آغاز شده و با انجام طرح های حفاظتی، ترویجی و آموزشی میزان تولید گندم در سال 93 از 10 میلیون و 570 هزار تن و 11 میلیون تن به 14 میلیون و 500 هزار تن رسانده است.

اسفندیاری پور افزود: میزان خرید نیز در سال 93 از 6 میلیون و 716 هزار تن به 11 میلیون و 500 هزار تن رسیده بود.

مجری طرح ملی گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تهیه بذرگواهی شده مصرف کشاورزان نیز از دیگر لازمه های خودکفایی تولید گندم بوده و جهاد کشاورزی میزان خرید بذر را از 290 هزار تن به 440 هزار تن رسانده است.

اسفندیاری پور افزود: از 440 هزار تن بذر خریداری شده حدود 380 هزار تن آن در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و بقیه نیز برای سال آینده زراعی ذخیره می شود تا در صورت بروز تنش های اقلیمی مشکلی در تهیه بذر وجود نداشته باشد.

به گفته وی، افزایش تولید بذر در افق سال 1404 به میزان 577 هزار تن پیش بینی شده که وزارت جهاد کشاورزی با روند فعلی در سه سال آینده به این میزان دست می یابد.

مکانیزاسیون کشاورزی

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: میزان اعتبار توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری از حدود هفت هزار میلیارد ریال در سال زراعی 93 – 92 به 12 هزار میلیارد ریال رسیده است.

اسفندیاری پور افزود: از ابتدای شروع خدمت دولت تدبیر و امید حدود 30 هزار دستگاه تراکتور، یک هزار و 500 دستگاه کمباین و هشت هزار انواع دنباله بندهای تراکتور به مکانیزاسیون کشاورزی کشور اضافه شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم این وزارتخانه برای حضور در کارگاه آموزشی ' افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران' به کردستان سفر کرده بود.

این طرح با سازمان های بیم المللی ایکاردا (ICARDA) و سیمیت (CIMMYT) در افقی پنج ساله پایان سال زراعی 1400 شمسی اجرا می شود که انتقال یافته های علمی کشت گندم به داخل مزارع کشور است.