۰ نفر

۸ دستاورد خانه صنعت در سفر به شهر نیس

۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۲۰:۱۶
کد خبر: 150846
۸ دستاورد خانه صنعت در سفر به شهر نیس

با رقم خوردن دوران برجام ما شاهد ورود هیات‌های مختلف سیاسی، تجاری و اقتصادی به کشور بودیم. در دوران گذار از تحریم‌ها به سمت توسعه، دولتمردان و نمایندگان اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت بیش از هرکسی در محافل گوناگون حضور داشتند.

اکنون بعد از گذشت حدود یک سال از توافق‌های بین‌المللی با ایران این‌بار روسای تشکل‌ها پا در عرصه بین‌المللی گذاشته‌اند تا راهی برای توسعه تولید داخل بیابند. چندی پیش رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در شهر نیس فرانسه در زمینه‌ همکاری در حوزه‌های صنعتی، تجاری و علمی با مقامات عالیرتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. سید عبدالوهاب سهل آبادی طی سفر دو روزه که به دعوت برنارد کلینف، رییس اتاق بازرگانی نیس فرانسه انجام گرفته بود ضمن امضای تفاهمنامه همکاری با اتاق بازرگانی نیس با جمعی از کارآفرینان این کشور دیدار کرد. در این دیدارها زمینه‌های همکاری بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی دو کشور در بخش‌های «انرژی»، «صنایع هوایی»، «آموزشی»، «زیست محیطی»، «شهری»، «سرمایه‌گذاری»، «داروسازی» و «ارتباطات تجاری» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد هیات‌های کارشناسی دو طرف راهکارها و زیرساخت‌های لازم را برای اجرایی شدن تفاهمنامه همکاری بررسی کنند. از سوی دیگر، «ارائه خدمات مشاوره»، «انتقال فناوری» و «همکاری با پارک‌های فناوری ایران» ازجمله پیشنهادهایی بود که از سوی فرانسوی‌ها مطرح شد تا این 3موضوع را در آینده نزدیک برای همتایان ایرانی پیاده‌سازی کنند.

 سوبسید پروازی برای بازرگانان ایرانی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، در همین حال؛ مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان از جزئیات سفر اخیر رییس خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: چندی پیش ما شاهد سفر رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به شهر نیس فرانسه بودیم که در این سفر یک یادداشت و تفاهمنامه فرهنگی، تجاری و سرمایه‌گذاری با اتاق بازرگانی شهر نیس فرانسه به امضا رسید.

 سیدکمال‌الدین سهل آبادی در ادامه توضیح داد: در این نشست دو جانبه ما شاهد حضور کارآفرینان فرانسوی و برخی شرکت‌های هواپیمایی بودیم و همچنین یکی از شرکت‌های هواپیمایی فرانسه در زمینه بحث خدمات رسانی مذاکراتی را انجام داده و برای همکاری‌های بیشتر با بخش خصوصی ایران نیز اعلام آمادگی کردند.

 از سوی دیگر نیز در این جلسه مقرر شد تا با کمک نمایندگان اتاق بازرگانی به بازرگانان فرانسه و ایران سوبسید پروازی تعلق گیرد. وی همچنین با اشاره به مذاکرات انجام شده با مراکز پارک فناوری فرانسه اظهار کرد: در این دیدار رییس خانه صنعت، معدن و تجارت از پارک فناوری فرانسه (سوفیا آنتی پولیس) نیز دیدار کرد، به‌واقع این مجموعه علمی بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری اروپا محسوب می‌شود که هم‌اکنون یک هزار و 350شرکت را شامل شده است.

 انتقال تکنولوژی از فرانسه برای صاحبان صنایع

 مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان در ادامه گفت: در این سفر مباحثی نیز درباره همکاری در کارهای پژوهشی با پارک علم و فناوری فرانسه و ایجاد شهر پاک نیز از جمله مواردی بود که مورد گفتمان فی مابین قرار گرفته است. همچنین باتوجه به رقم خوردن دوران برجام، انتقال تکنولوژی از کشورهای صاحب نام و پیشرفته از جمله مواردی است که قرار است مورد توجه نمایندگان بخش خصوصی برای احیای بخش تولید کشورمان در نظر گرفته شود، بنابراین در این باره (ورود تکنولوژی به ایران) با فرانسه و وارد فاز مذاکره شدیم و همچنین فرانسوی‌ها نیز در زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری در حوزه تولید استقبال کردند که امیدواریم این نوع گفتمان در آینده نزدیک جنبه عملیاتی به خود بگیرد.

 پیاده‌سازی تجربه فرانسوی‌ها در ایجاد شهر پاک

سهل آبادی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه این نوع گفتمان‌ها چه زمانی جنبه عملیاتی به خود می‌گیرد و آیا در زمینه عملیاتی کردن تولید مشترک با فرانسوی‌ها بحث‌هایی انجام شد یا خیر، اظهار کرد: در زمینه ایجاد شهر پاک ما نیازمند اخذ تجربه از فرانسوی‌ها هستیم و در این باره نیز استقبال خواهیم کرد و همچنین شهردار نیس برای پیگیری و پیاده‌سازی امور در این باره استقبال کرد. در زمینه عقد قرار داد در حوزه‌های تجاری و صنعتی نیز قرار شد در مراحل و دیدارهای بعدی روند مکاتبات را رو به جلو ببریم.

 افزایش همکاری‌ها با فرانسه

از سوی دیگر، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران طی سفر دو روزه که به دعوت برنارد کلینف رییس اتاق بازرگانی نیس فرانسه انجام گرفت، ضمن امضای تفاهمنامه همکاری با اتاق بازرگانی نیس با مدیران عامل چند شرکت بین‌المللی فرانسوی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 سید عبدالوهاب سهل‌آبادی در این نشست با اشاره به سابقه دیرنیه روابط اقتصادی، فرهنگی و علمی ایران و فرانسه گفت: ما در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی با فرانسه سابقه دیرینه همکاری داریم و اکنون در دوران برجام نیز درنظر داریم تا سطح روابط را با این کشور گسترش دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در دوران پسابرجام فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین بنگاه‌های اقتصادی ایران و فرانسه به وجود آمده و امیدواریم با برگزاری این قبیل نشست‌ها میان تشکل‌های ایرانی و فرانسوی زمینه‌های همکاری دو طرف نیز افزایش یابد.

 برنامه‌های دراز‌مدت تشکل‌ها برای رقم خوردن رشد اقتصادی

 سهل‌آبادی خاطرنشان کرد: خانه صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی به عنوان دو تشکل تاثیرگذار صنعتی و اقتصادی از هر اقدامی که منجر به توسعه و تحکیم روابط همه‌جانبه بین ایران و کشورهای منطقه و جهان شود استقبال خواهد کرد و در همین راستا و برای ارتقا بخش سرمایه‌گذاری‌ها و رشد اقتصاد دو جانبه برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را تدوین کرده است. وی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران، اظهار کرد: ایران از نظر اجتماعی و اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار داشته و همچنین برای حمایت از سرمایه‌گذاران در عرصه صنعت به قوانین حامی سرمایه‌گذاران اکتفا دارد. به هرحال، این نوع قوانین از بهترین و کامل‌ترین برنامه‌هایی است که برای ورود سرمایه‌گذاران درنظر گرفته است. سهل آبادی همچنین در بازدید از مرکز آموزش خلبانی و دیدار با رییس پارک فناوری سوفیا آنتی پولیس و شهردار نیس گفت: برای ارتقا بخش خدماتی ایران نیز نیازمند استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است تا با به‌کارگیری تجارب به ارتقا فعالیت‌ها بپردازد.

 انتقال ارائه تجربه برای داشتن شهر پاک

در عین حال فیلیپ ماریانی، رییس پارک فناوری سوفیا آنتی پولیس با اشاره به اهمیت فعالیت پارک‌های علم و فناوری گفت: ۱۳۵۰شرکت در این پارک مشغول فعالیت‌اند که از بین آنها ۶۰شرکت بین‌المللی نیز از سایر کشورها حضور دارند. رییس پارک فناوری با اشاره به این نکته که این شهرک با ۴۰کشور در ارتباط و ارائه خدمات می‌دهد، افزود: ۳۴هزار و ۴۰۰شغل حاصل فعالیت این شرکت‌ها در این پارک است که ما نیز آماده ارائه خدمات مشاوره، انتقال فناوری و نیز همکاری با پارک‌های فناوری ایران را داریم و اعلام می‌کنیم برای شروع همکاری و تبادل اطلاعات در نزدیک‌ترین زمان ممکن حاضر هستیم. همچنین فیلپ پرادال، شهردار نیس در دیدار با رییس اتاق بازرگانی اصفهان با ارائه گزارشی از نحوه بهبود سیستم ترافیک و دیگر خدمات شهری گفت: طرح ایجاد شهر پاک در نیس در دست بررسی است و آماده انتقال این تجربه به شهرهای تاریخی ایران از جمله اصفهان هستیم. وی تصریح کرد: طرح توسعه قطار شهری، سیستم کنترل حمل و نقل و افزایش حمل و نقل عمومی در جهت کاهش مصرف انرژی و رسیدن به استانداردهای حوزه شهر پاک از اولویت‌های مدیریت شهری نیس است که امیدواریم در این موضوع‌‌ها بتوانیم همکاری‌های لازم را داشته باشیم.