۰ نفر

۷۵۰۰ واحد راکد راه‌اندازی می‌شوند

۷ مهر ۱۳۹۵، ۰:۲۵
کد خبر: 148292
۷۵۰۰ واحد راکد راه‌اندازی می‌شوند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال اقدام و عمل جسارت مدیریتی می‌خواهد.

علی یزدانی در جلسه تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بیان کرد: سال گذشته یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی کشور از همه جهات بود و شاید اداره کشور در حد تامین منابع جاری از خزانه کشور کار بزرگ و هنرمندانه‌ دولت بود و امسال در بحث تخصیص اعتبارات عمرانی، موافقت‌نامه‌ها، تخصیص و دریافت و جهش در حوزه‌ صنایع کوچک اقدامات خوبی انجام شده که قابل تقدیر هستند. علی‌رغم آنچه در شش ماهه اول سال جاری شاهد هستیم امسال نیز سال سختی را در پیش داریم اما از سال گذشته بهتر خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی کنترل تورم و رونق کشور مدنظر است و به لحاظ ساختار هم به خاطر ایجاد انضباط و چابک‌سازی و اثربخشی اقدام به تدوین ساختار جدید کرده‌ایم. ابلاغ این ساختار دال بر اینکه تمامی پست‌ها را تامین کنیم نیست، در لرستان ۵۱ نیرو به صورت شرکتی و مشاوره‌ای در شرکت شهرک‌ها خدمت می‌کنند که تصحیح این ساختار وجود پست‌های بلاتصدی را بهبود می‌بخشد.

یزدانی با بیان اینکه عملکرد و استراتژی‌ای که برای شرکت شهرک‌های استان در سال ۹۴ و ۹۵ تدوین شده قابل تحسین است، افزود: در شش ماهه سال جاری شش قرارداد بسته شده که این یعنی هر ماه یک قرارداد. مجموع دریافت بابت هر قرارداد ۵۴۰ میلیارد تومان بوده و پرداختی ۱.۷ میلیارد تومان است. کل مساحتی که واگذار شده ۱.۲ هکتار بود و ۱۱ فقره قرارداد داشته‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از مجموع منابعی که در اختیار بود ۴۲ درصد عملیاتی و ۴۵ درصد غیرعملیاتی بوده است. شرکتی درست نکرده‌ایم که فقط حقوق بدهیم ما وظیفه داریم همفکری، همگرایی و گره گشایی از کار سرمایه‌گذار کنیم و تا زمانی که روی زمین کار می‌کند همراه او باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۵ درصد عملیاتی بوده که به ۴۹ درصد رسیده و باید آن را به ۶۰ درصد برسانیم. حدود ۳۵ درصد برای غیرعملیاتی بودن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

یزدانی بیان کرد: یکی از رسالت‌های ما در حوزه اقتصاد مقاومتی ارتقای رقابت‌پذیری است و در این راستا هفت برنامه بر عهده ماست که از آنها برای راه‌اندازی ۷۵۰۰ واحد راکد استفاده کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در حوزه صنعت نیز مشارکت با تشکیل کنسرسیوم صادراتی از وظایف ماست و برای ارتقای رقابت‌پذیری، یکی از آیتم‌ها آموزش است. به تبع اقتصاد مقاومتی اگر قرار است برنامه A باشد باید A+B اتفاق بیفتد تا کار خاصی صورت بگیرد، باید برنامه بیشتری داشته باشیم تا در بنگاه‌های کوچک و متوسط و شرکت شهرک‌ها اتفاقی روی دهد.

یزدانی یکی از گام‌ها برای توسعه در دنیا را خوشه‌های صنعتی عنوان کرد و افزود: طبق برنامه ۷۵۰۰ واحد صنعتی داریم و ۴۷۰۰ بنگاه از طریق سامانه بهین‌یاب منجر به قرارداد شده‌اند. طبق آمار بانک‌ها بیش از ۱۰ هزار بنگاه با آنها قرارداد بسته شده است که ۷۵۰۰ مورد آنها شناسایی شده و پرونده دارند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید بیایند و برای احیای واحدها کمک کنند، افزود: قرار است امسال ۱۵۰ هزار نفر را باید آموزش دهیم که کار کمی نیست و تفاهم‌نامه آن با فنی و حرفه‌ای بسته شده است.

یزدانی با بیان اینکه دو خوشه سنگ و جاجیم را برای استان لرستان شناسایی شده است، گفت: استان ظرفیت توسعه بیشتری در این زمینه دارد که باید تمام سعی خود را در این راستا به کار بندند.

وی به شهرک صنعتی خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: این شهرک باید ظاهری جذاب‌تر و شاداب‌تر پیدا کند تا در کالبدش زنده بودن را حس کرد. همچنین هر نوع خلاقیت در مجموعه سازمان که منجر به اشتغال شود مورد استقبال قرار می‌گیرد. اگر سرمایه‌گذاری به استان بیاید با هر نوع شرایطی، تسهیلی بخواهد مجوز آن را می‌دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به اینکه امسال سال اقتصاد مقاوتی، اقدام و عمل است نیاز به جسارت مدیریتی داریم تا در جهت توسعه استان هر نوع گامی را بتوانیم برداریم.

همچنین فرزاد محمدی، مدیرعامل اسبق شرکت شهرک‌های لرستان بیان کرد: در سنوات گذشته شرکت شهرک‌های استان رتبه آخر را داشت و به لحاظ شاخص‌های اصلی چون گاز، برق و آب زیر میانگین کشوری بود که حال به متوسط به بالا رسیده است.

وی اضافه کرد: در حوزه تصفیه‌خانه فاضلاب سه مورد در شهرک راه‌اندازی شده و از ۱۳۴۰ هکتار مساحت ۱۵۴ هکتار تملک شده و ۱۲۴ هکتار منابع ملی و مابقی جز مستثناعات هستند.

محمدی خاطرنشان کرد: در رابطه راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی ۱۴ سال مغفول مانده بود که در آبان ۹۳ اجرایی و حال یکی از مناطق فعال کشور است.

مدیرعامل سابق شرکت شهرک‌های استان یادآور شد: ما بدون پرسنل و با نیروهای شرکتی کار کرده‌ایم و حال ۳۳ پرسنل داریم.

وی اظهار کرد: در سال جاری ۷۰ جلسه ستاد تسهیل در استان برگزار شده که شش مورد آن مختص شرکت شهرک‌ها بوده است. همچنین مشکل ۴۸ واحد بررسی شد.

محمدی با اشاره به اعتبارات عمرانی شرکت گفت: سال گذشته ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود که حال به ۱۵ میلیارد رسیده است. نسبت به گذشته ۵۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی افزود: به لحاظ پرداختی‌ها لرستان اول هستیم و سهم کل استان از تسهیلات رونق تولید ۴۰۴ میلیارد تومان بوده که سهم شرکت شهرک‌ها نیز لحاظ شده است.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از زحمات فرزاد محمدی تقدیر و بختیار رازانی به عنوان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی  لرستان معرفی شد.