۰ نفر

قائم مقام وزیر صنعت :

۱۰ هزار واحدصنعتی کوچک، وام گرفتند

۶ مهر ۱۳۹۵، ۷:۴۸
کد خبر: 148116
۱۰ هزار واحدصنعتی کوچک، وام گرفتند

10 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط طی سه ماهه اخیر توانستند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

سه ماه پیش تصویب شد که واحدهای صنعتی کوچک و متوسط می‌توانند وام یک تا سه میلیارد تومانی دریافت کنند.طی هفته‌های گذشته واحد‌های صنعتی که مشمول دریافت وام بودند پس از بررسی پرونده هایشان در وزارت صنعت به بانک‌های عامل معرفی شدند. پرداخت وام به صنایع کوچک و متوسط که در ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب شده با هدف فعال شدن واحد‌های صنعتی است که با‌وجود داشتن بازار، نقدینگی کافی برای فعالیت و توسعه محصول ندارند.مصوب شده که 7 هزار و 500 واحد صنعتی تا مبلغ 16 هزار میلیارد تومان وام دریافت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره روند پرداخت وام  گفت:تا روز یکشنبه 10 هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط توانستند وام درخواستی خود را از بانک‌ها دریافت کنند.البته برخی از واحدها که خواستار تسهیلات بیشتر بودند قرار شده در نوبت‌های بعدی مابقی وام خود را دریافت کنند. وی تأکید کرد: روند اخذ وام رو به سرعت دارد چرا که یکسری مکانیزم‌های خاص روی این وام در نظر گرفته شده است تا با سرعت بیشتری پرداخت شود در این خصوص معوقات بانکی، عقب افتادگی مالیات، بدهی، چک برگشتی و معوقات تأمین اجتماعی هیچ کدام تأثیری بر این وام ندارد.

وی با بیان اینکه آمار تسهیلات گیرندگان مستند است، افزود:بیش از 84هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در کشور فعال است که حدود 12 درصد آن تاکنون وام دریافت کردند.قرار بود طبق قانون تنها 7 هزار و 500 واحد صنعتی کوچک و متوسط مشمول دریافت وام شوند اما بنا داریم این عدد را به 14 تا 15 هزار واحد صنعتی برسانیم.رحمانی تأکید کرد:بانک‌ها تاکنون 8هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند.به طور متوسط هر واحد صنعتی کوچک و متوسط 800میلیون تومان وام گرفته است.با توجه به استقبال واحد‌های صنعتی و فعال شدن تولیدکنندگان به نظر می‌رسد رقم پرداخت وام (16 هزار میلیارد تومان) افزایش پیدا کند.

قرار بود تا پایان شهریور ماه پرونده پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بسته شود اما با توجه به استقبال و درخواست متعدد واحد‌های صنعتی این تاریخ تمدید شد.لذا واحدهای صنعتی می‌توانند همچنان از این فرصت پیش آمده استفاده کنند.

رحمانی ادامه داد: 600 هزار واحد تولیدی در بین اصناف وجود دارند که برای کمک به رونق تولید آنها لازم است که بسته تسهیلات اختصاصی به آنها تعلق گیرد. رحمانی با اشاره به اینکه طرح رونق تولید، افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات، افزایش توان رقابت‌پذیری واحدهای کوچک و متوسط و... از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت و معدن است، اظهار داشت: هرکدام از این طرح‌ها و برنامه‌ها جدای از یکدیگر هستند، ضمن اینکه افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات می‌تواند یکی از عوامل مؤثر بر رونق تولید در واحدهای صنفی باشد.

واحدهای صنعتی همواره ازنداشتن نقدینگی گلایه دارند و می‌گویند اگر پول کافی داشتند رشد تولید و صادرات آنها جهشی می‌شد.عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت و معدن معتقد است پرداخت وام می‌تواند به رونق صنعت کمک قابل توجهی کند.البته یکی از الزام‌ها در مؤثر بودن پرداخت تسهیلات سرعت است.اگر تخصیص تسهیلات با فوریت از سوی بانک‌ها انجام شود واحد‌های صنعتی می‌توانند از آن وام به نحو مطلوبی بهره‌مند شوند.اگر تعلل در این بخش صورت گیرد دیگر آن میزان وام اولیه مورد درخواست نمی‌تواند اثر مناسبی بر روند فعالیت‌ها بگذارد. وی اظهار داشت:تولیدکنندگان در زمان تحریم فشار زیادی را تحمل کردند و اکنون نباید مورد بی‌مهری بانک‌ها قرار گیرند.واحدهای صنعتی که به نقدینگی نیاز دارند و از سویی بازار مصرف خود را دارند باید در اولویت دریافت وام قرار گیرند.

چندی پیش نیز محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حمایت از طرح دولت یازدهم در موضوع پرداخت تسهیلات گفته بود: امیدواریم با پرداخت تسهیلات در نیمه دوم امسال افزایش چشمگیری در تولید و اشتغالزایی داشته باشیم. وام یک تا سه میلیارد تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد ارائه می‌شود که مصوب شورای پول و اعتبار بانک مرکزی است و در این باره تصمیم دیگری نمی‌توان گرفت مگر آنکه میزان سود کاهش پیدا کند.