۰ نفر

نیویورک تایمز:

آمریکایی‌های‌ زیادی‌ با قرارداد بوئینگ‌ به‌ ایران خواهند آمد

۲ مهر ۱۳۹۵، ۲۰:۳۲
کد خبر: 147417
آمریکایی‌های‌ زیادی‌ با قرارداد بوئینگ‌ به‌ ایران خواهند آمد

پیش‌بینی می‌شود با آغاز فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران آمریکایی‌های زیادی به ایران سفر کرده و مشغول به کار شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، از زمان خرید آخرین هواپیمای بوئینگ از سوی ایران که در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست زمان زیادی می‌گذرد. اخیرا وزارت خزانه‌داری این کشور با فروش 80 فروند هواپیمای بوئینگ و 17 فروند هواپیمای ایرباس به ایران موافقت کرده بود.

به طور کلی ایران توافق خرید حدود 108 فروند هواپیما از بوئینگ و 118 فروند هواپیما از ایرباس فرانسه را با این دو شرکت به امضا رسانده‌ است.

با چراغ سبز ارائه شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به نظر می‌رسد پس از حدود 4 دهه تحریم‌های صنعت هوایی علیه ایران به پایان رسیده است اما این چراغ سبز و فروش تعداد زیادی هواپیما به ایران پایانی بر قطع روابط دو کشور به ایران و آمریکا در این زمینه است، چرا که به طور قطع بوئینگ باید یک دفتر در ایران ایجاد کند تا بتواند تکنسین‌هایی را برای تعمیرات و نگهداری هواپیماهای خود در ایران تربیت کند و به همین امر به ورود تعداد زیادی شهروند آمریکایی به ایران منجر خواهد شد. به نظر می‌رسد این کار دقیقا همان کاری بود که آمریکا در صدد آن بود.

اجرای این توافق نه تنها نشان دهنده در دستاورد نسبی دولت کنونی ایران در گرم کردن روابط با غرب بود بلکه به نزدیک شدن ایران و آمریکا که یکی از مهمترین اهداف اجرای این قرار است منجر خواهد شد.

بنا به گفته فرشاد قربان‌پور از حامیان دولت کنونی ایران، زمانی که این قرارداد اجرا شود مخالفت با آن از سوی منتقدان در جهت جلوگیری از گرم شدن روابط ایران با آمریکا بسیار دشوار خواهد شد و کسی نمی‌تواند تکلیف کند که با ورود هواپیماها مردم و فناوری آنها نیز به ایران ورود نکند.

رئیس‌جمهور ایران در سفر خود به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در یک کنفرانس خبری تأکید کرد: مقامات ایرانی روابط خوبی را با همتایان خود در آمریکا ایجاد کرده و سفرهای زیادی بین دو کشور در جریان است.

وی تأکید کرد: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و این دولت آمریکاست که مسئول بیرون نگه داشتن شرکت‌های آمریکایی از بازار ایران است. اگر آمریکایی‌ها مشکلی در این زمینه دارند باید خودشان مشکل‌شان را حل کنند.