۰ نفر

آفت خام‌فروشی در صنعت سنگ ایران

۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۷:۱۵
کد خبر: 145882
آفت خام‌فروشی در صنعت سنگ ایران

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای ایجاد «اشتغالزایی»، استفاده از ظرفیت‌های استانی و منطقه‌یی برای توسعه مزیت‌های اقتصادی هر استان در بخش‌های مختلف کسب‌وکار است.

براساس راهبردی که دولت یازدهم دنبال می‌کند مثلا در بخش تولید کفش استان‌هایی مانند تبریز و خراسان‌شمالی، در بحث تولید عسل استان‌های اردبیل و البرز، در حوزه گسترش کارگاه‌های کوچک فرشبافی استان‌های تبریز، کرمان، خراسان‌شمالی، توسعه کارگاه‌های بسته‌بندی چای در استان‌های گیلان و مازندران و... سرمایه‌گذاری انجام می‌شود تا پازل توسعه کسب‌وکار در کشورمان براساس مزیت‌های استانی و خوشه‌های کسب‌وکار منطقه‌یی تحقق پیدا کند. در این مدل استانی، تولید و صادرات سنگ در استان‌هایی مانند مرکزی، لرستان و سمنان به‌عنوان یکی از مزیت‌های اصلی در بخش اقتصاد مطرح شده و تلاش می‌شود تا با جلب‌توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فرآیند توسعه کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در این بخش به انجام برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، روز گذشته همایش «صادرات سنگ ایران» در شهرستان محلات استان مرکزی فرصتی شد برای بررسی و ارزیابی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که صنعت سنگ ایران برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر باید از آنها استفاده کند. همایشی که در آن چهره‌های اقتصادی و بازرگانی کشور تلاش کردند راهکارهای توسعه صادرات سنگ ایران را از منظری تحلیلی موردبررسی قرار دهند. شهرستان محلات در استان مرکزی به تنهایی بیش از 12درصد تولید سنگ جهان را دراختیار دارد و در صورت سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند به‌عنوان یک بخش تاثیرگذار در صادرات و اشتغالزایی عمل کند. بحث واردات بی‌رویه سنگ‌های ساختمانی و تزیینی از کشورهایی مانند چین، ایتالیا و ترکیه و تهدیدی که این شکل از واردات صنعت سنگ داخلی را تهدید می‌کند ازجمله موضوعاتی بود که در این همایش به آنها اشاره شد، ضمن اینکه موضوع «خام‌فروشی» در صنعت سنگ هم ازجمله چالش‌هایی اعلام شد که پیش روی صنعت سنگ ایران خودنمایی می‌کند و باید برای برون‌رفت از آن چاره‌اندیشی شود. ابوالقاسم شفیعی رییس انجمن سنگ ایران با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی صنعت سنگ ایران گفت: «فرصت‌سازی برای توسعه صادرات سنگ ایران ضرورت است و باتوجه به کیفیت محصولات این حوزه باید تمرکز بر صادرات تقویت شود. »

 ضرورت اصلاح مباحث مالیاتی تولیدکنندگان سنگ

شفیعی دیروز در همایش صادرات سنگ ایران که در محل نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در شهر نیم‌ور محلات برگزار شد، افزود: تولید‌کنندگان سنگ در کشورهایی نظیر ترکیه، از 100درصد معافیت مالیاتی برخوردار هستند اما صادر‌کنندگان سنگ ایران 80‌درصد مشمول مالیات می‌شوند. رییس انجمن سنگ ایران بیان کرد: فرصت پسابرجام باید در سایه برنامه‌های هدفمند حمایتی برای تقویت صادرات در تمام زمینه‌ها به‌ویژه سنگ بارور شود و برای تحقق این مهم نیاز است بسته حمایتی موثری تعریف و اجرایی شود. شفیعی اظهار کرد: درحال حاضر تمام هزینه‌های برپا کردن غرفه در نمایشگاه‌های بین‌المللی برعهده تولید‌کنندگانی است که در این نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند درحالی که در بسیاری از کشورها این هزینه‌ها نه تنها توسط تولیدکننده پرداخت نمی‌شود بلکه، حمایت‌های جانبی و سیاست‌های مشوق نیز اعمال می‌شود.

 مشکلی به‌نام واردات بی‌رویه

رییس انجمن سنگ ایران ادامه داد: واردات سنگ تزیینی و ساختمانی از کشورهای ترکیه و چین، بازار سنگ ایران را به‌شدت تهدید می‌کند و نیاز است در این خصوص تصمیم‌سازی اصولی و کلان صورت بگیرد.  شفیعی گفت: اقتصاد ایران نیازمند تحول بنیادین با الگوی اقتصاد مقاومتی است و در این راستا بسیاری از قوانین دست و پاگیر، اقتصاد ترحمی و عاطفی، هزینه بالای بیمه باید به‌نفع تولید‌کنندگان سنگ تغییر یابد. رییس انجمن سنگ ایران بیان کرد: خام‌فروشی در صنعت سنگ آفتی جدی است و باید با تقویت زنجیره فرآوری محصولات، درآمد‌ها را از این بخش در بازار داخلی و خارجی افزایش داد. شفیعی افزود: حمایت‌ها در حوزه صنعت سنگ باید به‌گونه‌یی باشد که هزینه‌های تولید کاهش یابد و بستر رقابتی شدن تولید در این بخش مهیا شود.

 95درصد مشاغل در محلات در ارتباط با صنایع سنگ است

در شرایطی که شفیعی رییس انجمن سنگ ایران معتقد است که برای پویایی صنعت سنگ ایران در وهله اول باید از واردات بی‌رویه سنگ جلوگیری کرد، عزیز میرزاییان مشاور ارشد اتاق بازرگانی ایران از منظر دیگری به بحث ورود می‌کند و از نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه صادرات سنگ ایران صحبت می‌کند؛ بنگاه‌های کوچک و متوسطی که هسته اصلی اشتغالزایی در شهرها و استان‌های کشورمان را شکل می‌دهند. میرزاییان با‌ اشاره به مزیت‌های اقتصادی محلات در تولید و صادرات سنگ گفت: برخورداری از دو قطب صنعتی و سه شهرک صنعتی سنگ تزیینی و وجود 100 انبار سنگ کوپ، از‌جمله مزیت‌های شهرستان محلات است.

مشاور اتاق بازرگانی ایران افزود: ٩٥ رصد مشاغل در شهرستان محلات در ارتباط با صنایع سنگ است و این مزیت در اشتغالزایی و تولید ثروت باید بسط داده شود. حدود ٣٠٠‌معدن فعال سنگ کشور در این منطقه است و این مساله توانمندی شهرستان محلات را در سنگ تزیینی نشان می‌دهد. میرزاییان اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل پیش روی رشد و گسترش صنعت سنگ کشور، کمرنگ بودن امنیت سرمایه‌گذاری در این بخش است که به‌دلیل وجود قوانین مغایر، بخشی‌نگری و مزاحمت‌های محلی اتفاق افتاده است. اصلاح قانون مالیاتی، تامین منابع مالی، ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روز و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، موانع سرمایه‌گذاری و گمرکی، نیاز این بخش در توسعه صادرات است.

مشاور ارشد اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید با ایجاد یک تشکل فراگیر از فعالان سنگ، تدوین برنامه‌های اجرایی مناسب و ارتباط مستمر با سازمان نظام مهندسی کشور، درراستای ارتقای دانش فنی به سمت توسعه صنعت سنگ کشور و توسعه صادرات گام بردارد. میرزاییان تاکید کرد: بهره‌گیری حداکثری از تجارب و تخصص صاحب‌نظرها در صنعت سنگ از مسائلی است که باید به آن بها داده شود. وی گفت: همکاری بهینه و مستمر با صندوق بیمه سرمایه‌گذاری برای تامین ماشین‌آلات و توسعه صادرات و ایجاد همدلی و همزبانی تشکل‌های صنفی و تخصصی فعالان سنگ در قالب یک تشکل فراگیر از دیگر راهکارهای پیشنهادی در رابطه با ساماندهی عوارض و تهدید‌های فراگیر در بخش معدن و فرآوری سنگ است.

 سیاست ورود به بازارهای جهانی سنگ

فرماندار محلات نیز در این همایش بر تفاوت نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در سال جاری از نظر فضا، تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت نسبت به سنوات گذشته تاکید کرد و گفت: بیش از 350شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که به لحاظ غرفه آرایی‌ها و کیفیت محصولات و خدمات رشد چشمگیری نسبت به سال‌های قبل وجود دارد. سیداحمد سجادی افزود: سهم چهار دهم درصدی صادرات سنگ ایران نسبت به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تولید ناچیز است و باید با برنامه‌ریزی اصولی و حمایت‌های هدفمند افزایش یابد. سجادی گفت: برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های سنگ ایران در سطح بین‌المللی در دوران پسابرجام اهمیت زیادی دارد و می‌طلبد که از فرصت پیش آمده بهترین استفاده برای معرفی و تقویت صادرات این بخش شود. فرماندار محلات اظهار کرد: 2درصد سنگ تراورتن جهان و 12درصد تولید سنگ دنیا از تولیدات سنگ محلات تامین می‌شود و نیاز است با تقویت صنعت فرآوری سهم این بخش در تولید ثروت بالا برود.

وی، بر لزوم علت‌یابی و اشکال‌سنجی این امر تاکید کرد و گفت: در بخش دولتی و خصوصی نقاط ضعفی وجود دارد و باید برای یافتن جایگاه اصلی کشور در این صنعت نقاط ضعف شناسایی و رفع شود. فرماندار محلات گفت: ظرفیت‌های سنگ ایران باید با نگرش تولید رقابتی و مشارکت قدرتمند در بازارهای جهانی بارور شود و باید به سرعت در بازارهای جهانی وارد شد و باتوجه به تنوع ذخایر معدنی و پتانسیل‌ها سهم ایران را تثبیت کرد. سجادی اضافه کرد: در سال‌های گذشته با‌توجه به تقاضای بازار، تولیدکنندگان نیز به بازارهای داخلی توجه داشتند، اما امروز به‌دلیل رکود و معضلات صنعت ساختمان در کشور باید فرامرزی برنامه‌ریزی و عمل کرد. فرماندار محلات افزود: برندسازی در صنعت سنگ اهمیت ویژه دارد و در حوزه تقویت صادرات باید به این فصل به صورت جدی بها داده شود.

نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در شهر نیم‌ور از توابع شهرستان محلات روز چهارشنبه گشایش یافت و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به صورت رسمی افتتاح شد. این نمایشگاه در فضایی به وسعت 55‌هزار متر‌مربع در 10‌کیلومتری محور محلات به شهر نیم‌ور بعد از شهرک صنعتی شهید بابایی برپا شده و تولیدات متنوع صنعت سنگ ایران در 8سالن تخصصی آن به معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است.