۰ نفر

رییس خانه صنعت ایران مطرح کرد :

۴ توصیه نمایندگان بخش خصوصی به دولتمردان

۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۵
کد خبر: 139655
۴ توصیه نمایندگان بخش خصوصی به دولتمردان

ابتدای سال 95 خبرهایی همچون «اختصاص160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط» و «حل بیش از 50درصد مشکلات استان‌ها در بخش صنایع از طریق ستاد تسهیل» از جمله دو خبر مهم برای صاحبان صنایع کوچک و متوسط کشورمان به شمار می‌رود

 این تسهیلات که قرار بود برای گره‌گشایی از مشکلات SME‌ها و واحدهای صنعتی متوقف شده تزریق شود حالا فعالان صنعتی براین باورند که ما در جریان تزریق این منابع نیستیم و تاکنون یک ریال از این منابع به واحدهای صنعتی مشکل‌دار تزریق نشده است. اعطای تزریق منابع در ابتدای سال جاری آن قدر داغ بود که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از کاهش نرخ تسهیلات بانکی تازه از راه رسیده داد. حال با آنکه امسال به نام اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل مزین شده است در راستای تحقق این شعار دولتمردان کارگروهی را به نام اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی کردند. به گفته کارشناسان 7 هزار واحد صنعتی در سال‌94 متوقف شده بود که با راه‌اندازی این کارگروه بیش‌از 50 درصد مشکلات واحدهای صنعتی برطرف شده و حدود نیمی از این صنایع به چرخه فعالیت خود باز گشته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، به مناسبت روز جهانی حمایت از صنایع کوچک و متوسط این روزنامه سراغ عبدالوهاب سهل‌آبادی یکی از فعالان تشکلی رییس خانه صنعت ایران و رییس اتاق بازرگانی اصفهان رفتیم. وی درباره چالش دیرینه تشکل‌ها در بخش بازاریابی به‌کارگیری 4 توصیه مهم را همچون 1) «ایجاد شهرک‌های فناوری و آزمایشگاه‌ها و واحد‌های تحقیقاتی در درون شهرک‌ها»، 2) «اهمیت به موضوع آموزش نیروهای متخصص و ماهر»، 3) «برقراری تورهای صنعتی» و بازدید از واحد هایSME موفق»، 4) «حمایت از طرح‌های موفقی همچون SPX یا پیمانکاری فرعی صنعتی» از سوی دولتمردان ضروری دانست. در ادامه گفت‌وگو با رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران می‌خوانید:

21مرداد ماه روز جهانی حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده، حال طی سال‌های اخیر ما شاهد رکود بی‌سابقه در بخش‌های صنایع و صنایع معدنی کشور بودیم. برای رفع معضلات پیش آمده در حوزه‌های کسب وکار، خانه صنعت، معدن وتجارت ایران به عنوان یک فعال تشکلی تا چه میزان توانست صدای فعالان تولیدی را به گوش دولتمردان برساند و در راستای حل مشکلات قدم بردارد؟

متاسفانه جریان رکود فعلی منجر به عدم توسعه فعالیت‌های واحدهای تولیدی شده و ما نیز به عنوان بخش تشکل‌گرایی بارها به ارائه راهکارهای لازم از جمله اجرای قوانینی همچون بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع کسب وکار اشاره و برخی بندهای قانونی را نیز برای رفع موانع موجود به‌کار گرفتیم، اما به دلیل اینکه دولت سهامدار 80 درصد بخش اقتصاد کشور است، هنوز صدای تشکل‌های بخش خصوصی در زمینه رفع مشکلات کنونی به جایی نخواهد رسیده. البته ناگفته نماند که در این بازه زمانی ماشاهد تحرک اندک واحدهای صنعتی و صنفی هستیم که امیدواریم این وضعیت مداوم باشد.

در بخش صنایع کوچک نیز علاوه بر تشکل‌هایی همچون خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ما شاهد فعالیت دیگر سازمان‌هایی همچون سازمان‌های صنایع کوچک مستقر در استان‌ها هستیم. متاسفانه یکی از انتقادهای صنعتگران در زمینه فراهم نبودن امکانات لازم در شهرک‌های صنعتی است. فعالیت سازمان شهرک‌های صنعتی را در زمینه تامین زیرساخت‌ها چطور ارزیابی می‌کنید؟

همان‌طور که خود شما هم اشاره کردید، بخش اعظم مشکلات صنعتگران فراهم نبودن مشکلات زیرساختی است. حال با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید بخشی از منابع مالی صرف تامین زیرساخت‌های این شهرک‌ها شد.

 به عبارت دیگر، در این بازه زمانی ما شاهد تامین برخی زیرساخت‌های موجود برای توسعه فعالیت صنایع کوچک هستیم و امیدواریم که تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید در مهلت اندک کاری خود بتوانند، راهی را برای برون رفت از شرایط فعلی درنظر گیرد. به هرحال صنایع کوچک نقش اعظمی در اشتغالزایی کشورمان دارد و اکنون که ما شاهد افزایش نرخ بیکاری هستیم، امیدواریم که در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام عمل دست از حرف‌های شعارگونه ‌برداریم و راهی برای عملیاتی شدن قوانین باز کنیم.

آیا تشکلی همچون خانه صنعت، معدن و تجارت آماری از فعالیت صنعتگران در شهرک‌های صنعتی دارد؟

طبق آمار رسمی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیش از 94درصد از صنایع کشور در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند که این آمار 92درصد جزو صنایع متوسط یا کوچک محسوب می‌شوند، این آمار و درصدها از این جهت عنوان شد تا اهمیت و جایگاه صنایع کوچک بهتر درک شود. به عبارت دیگر، در تعاریف داخلی معمولا صنایع کمتر از 50 نفر، صنایع کوچک و ما بین 50 تا 200 نفر جزو صنایع متوسط دسته‌بندی شده‌اند.

 حمایت از بنگاه‌های تولیدی و صنعتی کوچک در جهان صنعت نیز حایز اهمیت بوده و دارای جایگاه خاصی است. توجه به این دسته از صنایع به دلیل اشتغالزایی بالای آنهاست یا دلایل دیگری دارد؟

همان‌طور که اشاره کردید، حمایت از بنگاه‌های تولیدی و صنعتی کوچک در جهان صنعت نیز حایز اهمیت بوده و دارای جایگاه خاصی است، چرا که کوچکی این بنگاه‌ها، چالاکی و تطابق به علوم روز و توسعه آنها را آسان‌تر کرده و بازدهی و راندمان این‌گونه بنگاه‌ها چنانچه به صورت علمی و منطق بازار توسعه یابند، بیشتر از واحد‌های عظیم و غول‌پیکر است، بنابراین انتظار می‌رود سازمان صنایع کوچک بیش از پیش به این مهم توجه کند و ما نیز به عنوان واسطه میان دولت و بخش خصوصی درصدد هستیم تا اهم مشکلات این صنایع را که اغلب نشات گرفته از نرخ تسهیلات گران است را نسبت به سال‌های گذشته کاهش دهیم. البته در سال جاری ما به عنوان متولیان تشکلی و با نقدهای منصفانه توانستیم نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی را کاهش دهیم. در این بازه زمانی نیز انتظار می‌رود، نرخ سودتسهیلات و سپرده‌های بانکی از رقم فعلی نیز کاهش یابد و امیدواریم تا پایان سال 95 این اتفاق حاصل شود.

به عنوان یک فعال تشکلی برای ایجاد ارزش افزوده و رشد بخش صنعت چه راهکارهایی را به سازمان صنایع کوچک و متوسط پیشنهاد می‌کنید؟

ایجاد شهرک‌های فناوری و آزمایشگاه‌ها و واحد‌های تحقیقاتی در درون شهرک‌ها باعث رشد و بالندگی صنایع کوچک شده و تولید مغزافزار این واحدهای با انگیزه شده و ارزش افزوده فراوانی را برای تولیدات این‌گونه صنایع به همراه خواهد داشت. «آموزش نیروهای متخصص و ماهر» و همچنین «برقراری تورهای صنعتی» و «بازدید از واحدهایSME موفق» می‌تواند مسیر را برای ورود دیگر واحدهای مشابه هموارتر کرده و در آنها ایجاد انگیزه مضاعف کند. در این راه سازمان صنایع کوچک با معرفی این بنگاه‌ها به موسسات مالی برای اخذ وام‌های کم‌بهره و همچنین معافیت‌های مالیاتی بلندمدت برای این‌گونه صنایع می‌تواند در توسعه و فراگیر‌تر شدن صنایع کوچک نقش مهم و اساسی بازی کند. همچنین همکاری بیش از پیش سازمان صنایع کوچک با تشکل‌هایی همانند خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و اتاق‌های بازرگانی و همراه شدن با این تشکل‌ها می‌تواند به پیشبرد اهداف سازمان صنایع کوچک سرعت مضاعف ببخشد. حمایت از طرح‌های موفقی همچون SPX یا پیمانکاری فرعی صنعتی که در کشور‌های صنعتی و نیمه صنعتی نتایج خوب و درخشانی در برداشته، از جمله مواردی است که می‌تواند کمک شایانی به موفقیت بنگاه‌های کوچک در بازار‌های داخلی و بین‌المللی داشته باشد.

حرف آخر...

 به هر حال فقط این نوع صنایع و توسعه و گسترش این تفکر باعث ایجاد اشتغال‌های پایدار و سریع می‌شود که امید است همه دلسوزان به اشتغال، صنعت و تولید کشور به این مهم اهتمام ویژه داشته باشند.