۰ نفر

امسال انجام می‌شود؛

تکمیل ۲۵۰طرح نیمه‌تمام صنعتی پیشران

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۰۵
کد خبر: 525931
تکمیل ۲۵۰طرح نیمه‌تمام صنعتی پیشران

مطابق برنامه‌های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امسال تکمیل ۲۵۰ طرح نیمه‌تمام بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در صنایع مهم پیشران از قبیل ورق‌های فولادی زیر سه‌ میلی‌متر و طرح‌های فناورانه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مطابق این برنامه، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۰ بنگاه بزرگ صنعتی، ۶۰ بنگاه معدنی و یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنفی بازسازی و نوسازی خواهند شد.

همچنین برای ۲۰۰ طرح نیز جذب سرمایه‌گذار انجام شده یا طرح‌های راکد تعیین‌تکلیف خواهد شد.

پیشتر «علیرضا هادی» مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سه‌هزار و ۶۳۹ طرح نیمه‌تمام صنعتی بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی با سرمایه‌گذاری حدود ۱۱۹ هزار میلیارد تومانی و ظرفیت اشتغال‌زایی ۱۵۵ هزار نفر در کشور وجود دارد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری، صنایع پیشران و صنایع اشباع در سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت قرار داده شده تا سرمایه‌گذاران جدید از آن استفاده کنند.

برپایه این گزارش، امسال فعال‌سازی ۲ هزار واحد راکد در داخل یا خارج شهرک‌های صنعتی توسط سازمان صنایع کوچک در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته «علی رسولیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نزدیک به ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که می‌تواند دست‌کم برای ۲۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین خاطرنشان‌کرد:‌سال گذشته با تلاش مسوولان، یک‌هزار و ۵۵۷ واحد راکد و نیمه راکد در شهرک‌های صنعتی کشور به چرخه تولید بازگشت.

مطابق برنامه وزارت صنعت، افزایش بازده تولید از طریق تکمیل ظرفیت‌های خالی واحدهای منتخب با مسوولیت معاونت امور صنایع و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه با همکاری شهرک‌های صنعتی اجرایی خواهد شد.

بر اساس این برنامه، معاونت امور صنایع وزارتخانه مسوولیت احصا و رفع مشکلات فرآیند تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی با رویکرد اصلاح فرآیندها با سایر دستگاه‌ها را برای ۲.۵ میلیون تن ورق‌های فولادی زیر سه میلی‌متر و یک میلیون تن محصولات پلیمری با همکاری بانک مرکزی، وزارت نفت و بورس کالا پیگیری خواهد کرد.

توسعه زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی

در راستای توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، امسال همچون سال‌های گذشته توسعه زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی برای رفع کمبودها اجرایی خواهد شد.

به این منظور با همکاری وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و همچنین شهرداری‌ها، ۳۸۰ لیتر بر ثانیه آب و ۴۰۰ مگاوات برق در شهرک‌های صنعتی تامین خواهد شد و علاوه بر آن ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی از گاز برخوردار شده و ۱۰ تصفیه‌خانه و مدول فاضلاب به بهره‌برداری خواهد رسید.

در همین پیوند، ۴۰ خوشه کسب‌وکار صنعتی و صنفی با تعیین اثرات بر اقتصاد کشور توسط سازمان صنایع کوچک و مرکز اصناف و بازرگانان ایجاد خواهد شد.

امسال همچنین توسعه ۲۵۰ صنایع کوچک و متوسط مستعد پیمانکاری فرعی در راستای تکمیل زنجیره تامین صنایع بزرگ با مسوولیت سازمان صنایع کوچک در دستور کار قرار خواهد گرفت.  

 چهارم اردیبهشت‌ماه امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت مهمترین برنامه‌های وزارتخانه در سال ۱۴۰۰ را به قائم مقام امور بازرگانی، معاونان و روسای سازمان‌ها، شرکت‌ها، صندوق‌ها و موسسه‌های وابسته ابلاغ کرد.