۰ نفر

رییس خانه معدن ایران مطرح کرد؛

امکان توسعه فناوری و اکتشافات عمیق معدنی با همکاری چینی‌ها

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۰۴
کد خبر: 524386
امکان توسعه فناوری و اکتشافات عمیق معدنی با همکاری چینی‌ها

رییس خانه معدن ایران گفت: همکاری با چینی‌ها می‌تواند فرصت مغتنمی برای توسعه استفاده از فناوری‌های نوین، افزایش عمق اکتشافات معدنی و تجهیز معادن و واحدها به ماشین‌آلات مورد نیاز باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمدرضا بهرامن» به تحلیل خود از توافق ۲۵ ساله ایران و چین پرداخت و افزود: به نظر می‌رسد در ابتدای کار باید آگاهی عمومی را از چنین قراردادی بالا برد و افراد مطلع به تحلیل زوایای مختلف آن بپردازند.

وی بیان‌داشت: امضای توافق‌نامه یاد شده، در ادامه زمینه‌ساز ایجاد قراردادهای متنوع بین فعالان اقتصادی و بخش خصوصی دو کشور است و اینجاست که باید به فکر قراردادهای دوطرفه برد- برد باشیم.

بهرامن معتقد است: از آنجایی که این توافق‌نامه در همه جوانب بین ایران و چین دیده می‌شود در صورتی که به‌درستی مدیریت شود می‌تواند منفعت خوبی برای کشور به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه در سال‌های گذشته، یادآور شد: تحریم‌ها سبب شد تا کشور شرایط اقتصادی مناسبی نداشته باشد، همچنین نتوانیم سرمایه‌گذاری‌های بزرگ با نگاه به دیگر بازارها داشته باشیم.

رییس خانه معدن ایران، همچنین به برخی دیدگاه‌های بدبینانه در این زمینه به‌خصوص چرایی ۲۵ ساله بودن این توافق از سوی جامعه اشاره کرد و گفت: بخشی از این بدبینی ناشی از فضای مسمومی است که رسانه‌های معاند ایجاد کرده‌اند و با توجه شرایط نامساعد اقتصادی می‌خواهند تا مردم را درباره چنین مسائلی نگران ‌کنند.

وی گفت: ‌این در حالی است که در جهان برنامه‌ریزی‌ها برای دست‌کم سه دهه آینده انجام می‌شود و کشورها نیاز خود را بر مبنای این بازه زمانی تعریف می‌کنند.

بهرامن ادامه‌داد: امروز در کشورمان باید بدانیم که تا ۳۰ سال آینده در بخش‌های مختلف صنایع معدنی چه جایگاهی قرار خواهیم داشت تا برپایه آن سرمایه‌گذاری‌ و برنامه‌ریزی کنیم.

وی بیان‌داشت: به‌طور طبیعی برنامه‌ریزی ما در بخش معدن به‌ویژه در بخش اکتشافات به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی‌های جدید و همچنین باقی ماندن در سطح به‌جای رفتن به اعماق بیشتر، نیازمند تغییر است و از آنجایی که تاکنون انجام این امور میسر نبوده می‌توان از ظرفیت چینی‌ها در این زمینه استفاده کرد.

رییس خانه معدن ایران معتقد است ایران نسبت به چین دارای مزیت بزرگ دارا بودن نفت و گاز است، همچنین جمعیت میلیاردی چین به معنای برخورداری از بازار مصرف بسیار بزرگ است.

وی اضافه‌کرد:‌ برپایه این مطالب، چین از ظرفیت خوبی برای استفاده از محصولات بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان برخوردار است.

بهرامن، همچنین به توانایی اندک کشورمان در تامین تجهیزات مورد نیاز معدنی اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود واحدهای بزرگی همچون هپکو و ماشین‌سازی اراک، امیدواریم که بتوانیم شرکایی برای ساخت و تامین ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز خود در همکاری با چینی‌ها بیابیم.

وی تصریح‌کرد: برآوردها حاکی است برای یک دوره کوتاه‌مدت پنج ساله دستکم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز است و چینی‌ها به‌راحتی می‌توانند تامین‌کننده این نیاز باشند.

رییس خانه معدن ایران، همچنین بر لزوم استفاده از این ظرفیت برای تکمیل زنجیره تولید بخش معدن تاکید کرد و یادآور شد: تلاش‌های ما برای تکمیل زنجیره تولید در برخی بخش‌ها موفقیت آمیز نبوده و رد برخی موارد تنها در فاز مطالعاتی باقی مانده است.

 سندجامع همکاری ایران و چین هفتم فروردین‌ماه توسط «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان و «وانگ ای» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تهران امضا شد. این سند، راهبردی برای به‌کارگیری ظرفیت‌های دو کشور با هدف ترسیم چشم‌انداز همکاری‌های متقابل بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است.