۰ نفر

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده حمایت از تولید داد؛

خط تولید ماشین لباس‌شویی سام افتتاح شد

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۲۷
کد خبر: 524340
خط تولید ماشین لباس‌شویی سام افتتاح شد

پس از دو سال کار تحقیقاتی و با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و پیمانکاران داخلی با حضور مهدی صادقی‌نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت خطوط تولید ماشین لباس‌شویی سام راه اندازی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، پس از دو سال کار تحقیقاتی و با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و پیمانکاران داخلی  با حضور "مهدی صادقی‌نیارکی" معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت خطوط تولید ماشین لباس‌شویی سام راه اندازی شد.

معاون امور صنایع وزارت صمت در جریان مراسم  افتتاح خط تولید ماشین لباسشویی سام  با اشاره به رشد ۷۲ درصدی تولید لوازم خانگی گفت :عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی پیشرفت خوبی داشته و در برخی محصولات تا ۹۰درصد رسیده است.

مهدی صادقی نیارکی  با اشاره به توسعه  صنعت لوازم خانگی  طی سال های اخیر خاطر نشان کرد: وضعیت  این صنعت نسبت به سال ۹۶ که سال قبل از شدید تحریم ها بوده ، روند مناسبی را پشت سر گذاشته و بیش از ۳۷ درصد افزایش تولید داشتیم.

معاون امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد:  برند‌های ملی  ارزش و اعتبار هر کشور هستند. امروز شاهد افتتاح خط تولید کارخانه‌ای بودیم که در تعمیق ساخت داخل تلاش موثری داشته است. با این زیر ساخت و امکانات می‌توانیم به زودی به مرحله صادرات هم ورود کنیم.

 وی افزود: بخش عمده‌ای از مواد اولیه صنایع ما داخلی هستند. شرایط کشور ما این ویژگی را ایجاد کرده که مواد اولیه را از داخل کشور تامین کنیم. 

معاون امور صنایع در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز  صنعت لوازم خانگی  افزود: مطابق شیوه نامه زنجیره تامین فولاد اقداماتی انجام شد تا شرکت‌های تولید خودرو و لوازم خانگی به قیمت پایه به ورق های فولادی دسترسی پیدا کنند.  تسهیلاتی در زمینه تامین ارز انجام شده و روش‌های متنوعی برای تولید کنندگان وجود دارد تا به راحتی از منابع ارزی برای تامین مواد اولیه استفاده کنند.

صادقی نیارکی در خصوص برندهای خارجی که کشور را ترک کرده‌اند، گفت: ما در وزارت صمت و در سیاست‌های کلان کشور، بازگشت بدون جبران مافات برند‌های خارجی لوازم خانگی را بسیار بعید می دانم. باید سرمایه گذاری مستقیم داشته باشند و زیان ایجاد شده را جبران کنند. حتما حمایت از تولید کنندگان داخلی را خواهیم داشت و از برند‌های ملی پشتیبانی‌ خواهیم کرد. امروز نیرو دانشی و زیر ساخت لازم را داریم پس دلیل برای ورود محصول نهایی به کشور وجود ندارد.

خطوط تولید ماشین لباس‌شویی سام در پنج مدل

این توفیق در حالی به دست آمد که سامسونگ کره جنوبی شریک تجاری شرکت سام از حدود دو سال پیش در پی تشدید تحریم‌های آمریکایی به ناچار بازار کشورمان را ترک کرده بود.

با این حال دست‌اندرکاران این شرکت دست از تلاش بر نداشتند و پس از راه‌اندازی خطوط تولید تلویزیون با برند  سام الکترونیک  که سال گذشته آغاز به‌کار کرد، خطوط تولید ماشین لباس‌شویی در پنج مدل و ظرفیت های مختلف را راه‌اندازی کردند.

تحولات اخیر سیاست خارجی و احتمال رفع تحریم‌ها، بار دیگر احتمال بازگشت برندهای خارجی در حوزه لوازم‌خانگی به‌ویژه برندهای مطرح کره‌ای را قوت بخشیده است.

در سال‌های گذشته و پیش از دور جدید تحریم‌ها برندهای خارجی حدود ۶۰ درصد بازار لوازم‌خانگی کشورمان را در اختیار داشتند. برندها و شرکت‌هایی که روزگاری با تامین زیرساخت‌ها، خطوط تولید و آموزش نیروی انسانی ایرانی، تولیدات باکیفیتی در قالب همکاری مشترک و با عمق داخلی‌سازی متفاوت در کشورمان تولید می‌کردند.

با خروج دونالد ترامپ از برجام و در پی آن اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، شاهد خروج بسیاری برندهای خارجی از کشورمان متاثر از فشارهای آمریکایی‌ها بودیم. خروجی که به اعتقاد بسیاری مسئولان و صاحبنظران اقتصادی، با میل و اراده خودشان نبود.

این روزها اما، زمزمه‌های بازگشت بسیاری از این برندها در صنایع مختلف به گوش می‌رسد. با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و در پی آن از سر گرفته شدن گفت‌وگوهای برجامی، لغو احتمالی تحریم‌ها انتظار می‌رود. انتظاری که در صورت تحقق آن، هرچند ورود راحت‌تر مواد اولیه، سرمایه و برداشته شدن بسیاری محدودیت‌ها در تجارت بین‌الملل را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد، اما نگرانی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان از باز شدن درهای کشور به روی واردات و گسیل انواع و اقسام محصولات وارداتی به‌ویژه محصولاتی که مشابه تولید داخلی دارند، است.

کارشناسان همواره بر تقویت تولید ملی، تعمیق ساخت داخل و بومی‌سازی حداکثری با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی تاکید داشته و در عین حال، همکاری و تعامل درست و سازنده با سایر تولیدکنندگان و برندهای معتبر جهانی را توصیه می‌کند.

به‌طور قطع هیچ ایرانی شریفی حاضر نیست حال که در دوران سخت تحریم‌ها، صنعت داخلی با تلاش و زحمت صنعتگران به خودکفایی نسبی رسیده، به دنبال واردات کالاهای مشابه باشد و به هیچ عنوان موافق واردات کالاهای نهایی (مگر در بخش هایی که تولید مشابه داخل نباشد یا تولید به حد کفایت نیاز بازار وجود نداشته باشد)ساخته شده از هیچ کشوری نبوده و نیست.

امروز بار دیگر صنعتگران کشورمان نشان دادند قادر به انجام کارهای بزرگ و فتح قله‌های فناوری مطابق با نیاز روز جامعه هستند و انتظار می‌رود دست‌اندرکاران امر نیز با تدوین قوانین و مقررات مناسب و انجام حمایت‌های لازم، به یاری عملی صنایع بپردازند؛ موضوعی که افزایش اشتغال و جهش تولید را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد.