۰ نفر

طی یک دهه گذشته؛

قیمت مس رکورد زد

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 523419
قیمت مس رکورد زد

قیمت مس تحت تاثیر انتظارات برای کمبود عرضه در بحبوحه شتاب گرفتن روند احیای اقتصاد جهانی، به بالاترین رکورد در یک دهه گذشته صعود کرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قیمت مس همسو با رشد بهای کالاهای صنعتی از سنگ آهن گرفته تا آلومینیوم، افزایش یافته است. قیمت مس تحت تاثیر بهبود چشم انداز رشد اقتصاد جهانی به کمک پیشرفت برنامه های واکسیناسیون کووید ۱۹، ضعیف شدن ارزش دلار و انتظارات برای پایان دورام تورم اندک در اقتصادهای بزرگ جهان، سیر صعودی پیدا کرده است.

نقشی که مس در گذار به انرژی سبز دارد و اعلام اهداف اقلیمی و برنامه های مربوط به آن از سوی کشورهای سراسر جهان، این انتظارات را تقویت کرده که روند صعودی این فلز طولانی مدت خواهد بود. گروه گلدمن ساکس و گروه بازرگانی ترافیگورا پیش بینی کردند که قیمت مس رکورد ۱۰ هزار و ۱۹۰ دلار سال ۲۰۱۰ را شکسته و تحت تاثیر بالاتر رفتن میزان تقاضا از عرضه، به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

قیمت مس در بازار فلزات لندن یک درصد افزایش یافت و به ۹۶۵۰ دلار در هر تن رسید.

شاخصهای اولیه نشان می دهند که روند رشد اقتصادی چین پس از رکوردی که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ ثبت کرد، در آوریل ادامه پیدا کرده و صادرات قوی و بهبود اعتماد تجاری در این کشور از روند احیا پشتیبانی کرده است. آماری که هفته گذشته در آمریکا منتشر شد هم نشان داد روند احیای اقتصاد این کشور شتاب گرفته است و سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا احتمالا هفته جاری مجددا بر موضع خود برای حفظ سیاست تسهیلی تا زمان بهبود کامل اقتصاد تاکید خواهند کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در بخش عرضه، کارکنان بندری شیلی روز دوشنبه در واکنش به اقدام رییس جمهور این کشور در رد یک لایحه مربوط به صندوقهای بازنشستگی، خواستار اعتصاب شدند. چنین اقدامی صادرات شیلی که در حدود یک چهارم از عرضه مس جهان سهم دارد را تهدید می کند.