۰ نفر

با وجود تحریم‌ و کرونا؛

تولید فولاد افزایش ۳میلیون تنی داشت

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 523258
تولید فولاد افزایش ۳میلیون تنی داشت

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام‌کرد: تولید فولاد ایران در سال ۹۹ با رشد ۱۱ درصدی به ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید و با وجود شرایط دشوار تحریم‌ و کرونا، افزایش سه میلیون تنی ثبت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، این انجمن آمار تولید فولاد کشور در سال ۹۹ را منتشر کرد. طبق آمار منتشرشده، تولید فولاد میانی کشور در سال ۹۹ به بیش از ۳۰.۲ میلیون تن رسید و رکورد جدیدی در تولید فولاد در ایران به ثبت رسید.

این رقم در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. در سال ۹۹، با وجود تحریم و شیوع کرونا، بیش از سه میلیون تن به تولید فولاد کشور افزوده شد.

آمار منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای سال ۹۹ نشان می‌دهد که بیشترین نرخ رشد تولید در محصولات نوردی به‌ویژه میلگرد روی داده است. تولید میلگرد در کشور با رشد ۱۵ درصدی در سال ۹۹، با بیش از ۱.۲ میلیون تن افزایش نسبت به سال ۹۸ به ۹.۵ میلیون تن رسیده است.

همچنین تولید بیلت و بلوم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، رشد ۱۲ درصدی و تولید اسلب، رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

وضعیت تولید آهن اسفنجی

طبق این گزارش، تولیدکنندگان آهن اسفنجی در سال ۹۹ موفق به تولید تقریباً ۳۱.۲ میلیون تن از این محصول شدند که نسبت به سال ۹۸، حدود ۳.۳ میلیون تن معادل ۱۲ درصد افزایش داشته است. علی‌رغم قطعی گاز در زمستان، رشد تولید آهن اسفنجی بیش از رشد تولید فولاد میانی بوده که نکته مثبتی در جهت ایجاد توازن در زنجیره فولاد به شمار می‌رود.

وضعیت تولید محصولات فولادی در سال ۹۹

برپایه این گزارش، در سال ۹۹ در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در سال گذشته، ۲۲ میلیون و ۷۸ هزار تن بوده است.

همچنین پارسال ۱۱.۶ میلیون تن محصولات طویل و حدود ۱۰.۵ میلیون تن محصولات تخت در کشور تولید شده است. رشد تولید محصولات طویل ۱۳ درصد و رشد تولید محصولات تخت هفت درصد بوده است.

مطابق گزارش آماری انجمن فولاد، میزان تولید ورق گرم کشور در سال گذشته هشت میلیون و ۸۳۲ هزار تن بوده که رشد هفت درصدی را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد. تولید ورق سرد در سال گذشته کاهش یک درصدی را تجربه کرده است. تولید ورق‌های پوشش‌دار نیز نسبت به سال ۹۸، چهار درصد کاهش داشته و به مرز یک میلیون و ۴۷۵ میلیون تن رسیده است.

مطابق این آمارها تولید فولاد میانی، آهن اسفنجی و محصولات فولادی به‌جز ورق سرد و پوشش‌دار در کشور در سال ۹۹ افزایشی بوده است. علت کاهش تولید ورق سرد و پوشش‌دار، تخصیص ناکافی مواد اولیه (ورق گرم) به واحدهای تولیدکننده ورق‌های سرد و پوشش‌دار بوده است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از ابتدای سال ۹۹ پیگیر عرضه اختصاصی ورق گرم به این واحدها بوده و با نامه‌نگاری‌های متعدد در نهایت در اواخر سال گذشته، عرضه اختصاصی ورق گرم به این واحدها به تصویب وزارت صنعت رسید.

در سال ۱۴۰۰ مقرر شده با افزایش عرضه‌های اختصاصی مشکلات واحدهای تولیدکننده ورق سرد و پوشش‌دار رفع شود و این واحدها دسترسی بهتری به مواد اولیه مورد نیاز خود داشته باشند.

در محصولات طویل فولادی، در کنار رشد ۱۵ درصدی تولید میلگرد، تولید تیرآهن نیز ۱۱ درصد رشد داشته و به یک میلیون و ۲۴۷ هزار تن رسیده است.