۰ نفر

معاون طرح و برنامه وزارت صمت؛

۲۰۰۰واحد صنعتی راکد راه اندازی می‌شود

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۵۵
کد خبر: 523132
۲۰۰۰واحد صنعتی راکد راه اندازی می‌شود

سعید زرندی ضمن معرفی برخی از صنایع پیشران برای تمرکز بیشتر بر آن‌ها، وعده داد که در سال جاری ۲۰۰۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید برگردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  سعید زرندی در یک برنامه تلویزیونی درباره برنامه‌ وزارت صمت در سال جاری که روز گذشته توسط مقام عالی وزارت ابلاغ شد، اظهار کرد: امسال در جهت‌گیری اعلام شده، پروژه‌هایی را در قالب هفت محور اصلی تعریف شده است. همچنین با توجه به مطالعه روند تولید در ۱۰ سال گذشته، مطالعه هم‌تراز کشورهای موفق نزدیک به ما و نیز تکنولوژی‌های نوین متناسب با انقلاب صنعتی چهارم، ۹ صنعت به عنوان صنایع پیشران انتخاب و معرفی شدند تا در کنار سایر صنایع، به صورت ویژه بر آن‌ها تمرکز شود.

زرندی صنایع پایین دست نفت و گاز (در حوزه‌های با ارزش افزوده بالا)، صنایع مرتبط به فلزات اساسی (با تاکید بر فولاد آلیاژی، مس و طلا)، صنایع غذایی و آشامیدنی (محصولاتی که قابلیت صادرات دارند)، نقلیه موتوری، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و معدنی، حوزه لاستیک، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی و لوازم خانگی، پوشاک و محصولات دانش بنیان را از جمله این صنایع پیشران اعلام کرد.

وی همچنین درباره وضعیت صنایع معدنی در سال گذشته گفت: تا پایان سال گذشته، ۱۲ طرح فولادی به بهره‌برداری رسید که شامل سه طرح در حوزه تولید کنستانتره، چهار طرح در حوزه تولید گندله و چهار طرح در حوزه تولید شمش بود؛ همچنین در سال گذشته تولید کاتد مس به ۵۱۲ هزار تن افزایش پیدا کرد و در حوزه آهن با ایجاد ظرفیت‌های مناسب، تولید از ۳۸.۲ میلیون تن به بیش از ۶۵ میلیون تن افزایش پیدا کرد.

۲۰۰۰ واحد راکد راه اندازی می‌شود

زرندی در پایان از هدف‌گذاری احیاء ۲۰۰۰ واحد صنعتی راکد در شهرک‌های صنعتی کشور خبر داد و گفت: با توجه به تحقق برنامه سال گذشته در خصوص فعالسازی ۱۵۵۷ واحد غیرفعال در این شهرک‌ها، در سال جاری هدف‌گذاری برای برگشت ظرفیت خالی ۲۰۰۰ واحد تولیدی با مسئولیت سازمان شهرک‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.

یکی از سیاست‌های وزارت صمت را شناسایی،  معرفی و توسعه صنایع پیشران عنوان کرد و گفت: سال گذشته بخش پتروشیمی رشد ۸.۹ درصدی، حوزه تولید ماشین لباسشویی رشد ۵۱.۲ درصدی، حوزه آلومینیوم رشد ۵۵ درصدی و حوزه تولید سواری و فولاد خام به ترتیب ۱۹.۱ و ۷.۳ درصد رشد داشته است. در بخش لوازم خانگی،  تنها راه ادامه و حفظ این روند، ورود به بازارهای جهانی و برندسازی است.

وی با استناد به آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، میزان رشد تولید در ۹ ماهه سال گذشته را بیش از ۷.۸ درصد اعلام و با توجه به وضعیت تولید،  رشد تولید برای سال گذشته را در حدود ۸ درصد عنوان کرد و گفت: چهار محور اصلی در راستای حمایت و توسعه تولید، در سال‌های اخیر مورد توجه و به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفت که شامل ساخت داخل، استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای تولید، اصلاح و تغییر فرآیند تامین مواد اولیه واردات با اجرای سیاست واردات در مقابل صادرات و ارز اشخاص و همچنین ممنوعیت واردات برای برخی کالاهای مصرفی بود که منجر به ایجاد بازار برای تولیدات داخلی شد و در سال جاری، در کنار برنامه‌های جدید، این سیاست‌ها نیز دنبال خواهد شد.

زرندی ثبات اقتصاد کلان را یکی از عوامل مهم در رشد تولید عنوان و تصریح کرد: در وزارت صمت اقداماتی در زمینه تامین مالی هم در بخش بانکی و هم بازار سرمایه انجام شد و با توجه به آثار مثبت این اقدامات، سیاست‌های مربوطه در سال جاری نیز دنبال خواهد شد.