۰ نفر

فراهم شدن زمینه اشتغال بیش از ۱۴۲ هزار نفر؛

برای چند بنگاه پروانه بهره برداری صادر شد؟

۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۴۶
کد خبر: 522557
برای چند بنگاه پروانه بهره برداری صادر شد؟

در سال ۱۳۹۹ برای ۷۴۷۳ بنگاه پروانه بهره برداری صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب حدود ۱۰ درصد افزایش داشته و زمینه اشتغال بیش از ۱۴۲ هزار نفر را فراهم کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در سال ۱۳۹۹ برای ۴۱ هزار و ۳۴۳ بنگاه جواز تاسیس صادر شده که سرمایه پیش بینی شده برای آن‌ها معادل ۶۸۷ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان بوده است. تعداد این جوازها و سرمایه پیش بینی شده برای آن‌ها در سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۴۴.۹ و ۸۷ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این آمار پیش بینی شده با اجرای پروژه‌هایی که جواز تاسیس آن‌ها در سال ۱۳۹۹ صادر شده برای ۹۲۴ هزار و ۳۹۵ نفر شغل ایجاد شود که نسبت به این رقم در مدت مشابه سال قبل از آن با افزایش ۴۲.۶ درصدی مواجه بوده است.

همچنین در مدت یاد شده برای ۷۴۷۳ بنگاه پروانه بهره برداری صادر شده که نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

میزان سرمایه پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده تدر سال ۱۳۹۹ نیز ۲۰۶ هزار و ۹۶۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل از آن ۲۰۰.۸ درصد افزایش داشته است. دلیل این افزایش، صدور پروانه بهره برداری مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با سرمایه گذاری بیش از ۱۳ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان، پالایش نفت امام خمینی شازند با سرمایه گذاری ۱۴ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان، شرکت کود شیمیایی اوره لردگان با سرمایه گذاری ۱۴ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان و شرکن پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با سرمایه گذاری ۵۵ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان بوده است.

پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در این مدت نیز زمینه اشتغال ۱۴۲ هزار و ۱۴۱ نفر را فراهم کرده که نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۲۳.۴ درصد رشد داشته است.

گفتنی است که بر اساس آمارهای قبلی که وضعیت جوازها در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ را نشان می‌داد، بیشترین جواز تاسیس صادره مربوط به گروه "سایر محصولات کانی غیر فلزی" بود و گروهی که کمترین جواز تاسیس را به خود اختصاص داد "فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و فعالیت‌های مشابه‌" بوده است.  بیشترین پروانه نیز متعلق به گروه "ساخت مواد و محصولات شیمیایی" و  کمترین پروانه بهره برداری در گروه‌های "فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و فعالیت‌های مشابه‌" و "کامپیوتر و فعالیت‌های مربوطه" بوده است.

در مورد استان‌ها نیز در ۱۱ ماهه سال قبل، بیشترین تعداد جواز تاسیس در استان‌های خراسان رضوی، یزد و فارس و کمترین تعداد جواز تاسیس در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر صادر شده است.  بیشترین تعداد پروانه بهره برداری صادره در بین استان‌های کشور نیز مربوط به آذربایجان شرقی، استان خراسان رضوی و اصفهان و کمترین مربوط به کهگیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی و ایلام است.

گفتنی است که تعداد صدور جواز صنعتی به نوعی نشان دهنده تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بخش تولید و پروانه‌های بهره‌برداری به معنی واحدهای است که فعالیت خهود را آغاز کردند.