۰ نفر

رییس کمیسیون معدن اتاق ایران مطرح‌کرد؛

ظرفیت سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری خارجی در بخش معدن

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۲۸
کد خبر: 522271
ظرفیت سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری خارجی در بخش معدن

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: درحالی که از زمان آغاز فعالیت‌های معدن‌کاری در کشورمان تاکنون ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شده، علاقه‌مندی خارجی‌ها به‌ویژه چینی‌ها به سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری در این بخش، متحول‌کننده خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا «بهرام شکوری» امروز (چهارشنبه)  درخصوص سند جامع همکاری ایران و چین اظهار داشت: کشور چین به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان از توانمندی‌های بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف برخوردار است و علاوه بر یک بازار مصرف بزرگ، بازار تولید بزرگی نیز در اختیار دارد.

وی گفت: ارتباط با چین بیشتر از آن‌که برای چینی‌ها مزیت داشته باشد برای ما ایرانی‌ها دارای منافع متعدد اقتصادی است، در چین همچون همه جای جهان بازرگانان، تولیدکنندگان و افراد خوب و بد، خوش‌حساب و بدحساب زیادی حضور دارند، اما مهم این است که ما چگونه بتوانیم از بین آنان افراد مناسب برای صنعت، تولید و اقتصادمان بیابیم و پای میز مذاکره منافع‌مان را حفظ کنیم.

شکوری ابراز امیدواری کرد: از فضای به وجود آمده در پی امضای سند جامع همکاری دو کشور طوری استفاده شود تا در مذاکره‌های آتی با دیگر کشورها، تحریم‌ها برداشته شده و تعاملات بهتری با جهان داشته باشیم و در کنار آن با چینی‌ها نیز همکاری خوبی تعریف کنیم.

رییس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: یکی از نکات مهم و اساسی در قراردادها و همکاری‌های دوجانبه، استفاده از ظرفیت‌های خالی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.

وی ادامه‌داد: هر کشوری بتواند از پتانسیل‌های جهانی در این زمینه استفاده کرده و جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد، می‌تواند در راستای توسعه اقتصادی خود از آن بهره‌مند شود.

شکوری خاطرنشان‌کرد: از ابتدای فعالیت‌های معدن‌کاری در کشورمان تاکنون مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی داخلی کمتر از ۵۰ میلیارد دلار بوده است، اما امروز چینی‌ها علاقه‌مندند ۴۵۰ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف اقتصادی کشورمان سرمایه‌گذاری کنند که فقط ۸۰ میلیارد دلار آن در بخش معدن و صنایع معدنی خواهد بود.

وی تاکید کرد: مقایسه اعداد و ارقام یاد شده گویای آن است که چنین سرمایه‌گذاری می‌تواند به ساماندهی تولید، ارزآوری و اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف کشورمان به‌ویژه بخش معدن و صنایع معدنی بیانجامد.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در عین حال گفت: این اکنون فقط یک توافق‌نامه است، یعنی طرفین علاقمند به انجام چنین سرمایه‌گذاری در کشور هستند اما تبدیل شدن آن به قرارداد مهم است.

وی ادامه‌داد: به طور قطع چینی‌ها همچون ما به دنبال منافع خود هستند و باید طوری با به‌کارگیری فنون مذاکره، قراردادی را طراحی کرد تا به صورت برد- برد بوده و منافع دو طرف حفظ شود.

شکوری یادآور شد: امروز چین در شرایطی جلو آمده که کشورمان به دلیل تحریم‌های آمریکایی مشکلات اساسی با دیگر کشورها دارد و هیچ‌کس علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران نیست.

وی تاکید کرد: باید این توافق‌نامه را به سمت و سویی ببریم که طی آن مناسبات‌مان با جهان را اصلاح کنیم، فضای بین‌المللی را به سمت خودمان تغییر دهیم، در این صورت فقط مجبور نخواهیم بود با چینی‌ها قرارداد ببندیم.

 سندجامع همکاری ایران و چین هفتم فروردین ماه توسط «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان و «وانگ ای» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تهران امضا شد. این سند، راهبردی برای به‌کارگیری ظرفیت‌های دو کشور با هدف ترسیم چشم‌انداز همکاری‌های متقابل بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است.