۰ نفر

انواع تورچ جوشکاری کدام است؟

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۲۰
کد خبر: 520524
انواع تورچ جوشکاری کدام است؟

تورچ جوشکاری یکی از پرکاربردترین لوازم جوشکاری برای جوش دادن انواع فلزات به یکدیگر و ایجاد درزهای محکم در میان آن‌ها است. جوشکاران معمولا تورچ را برای دقیق‌تر هدف قرار دادن محل جوشکاری و ایجاد یک لایه جوش تمیز و دقیق استفاده می‌کنند. از این وسیله می‌توان برای جوشکاری انواع گازها استفاده کرد. درواقع هر تورچ جوشکاری دارای دو دهانه است. یکی از این دهانه‌ها مخصوص ورود سوخت به تورچ و دیگری محل ورود اکسیژن یا گازهای دیگر به آن است.

در تعریفی دقیق‌تر باید گفت که تورچ جوشکاری وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان الکترود جوشکاری را به داخل قوس هدایت کرد. این وسیله باعث انتقال قدرت جوشکاری به الکترود و محافظت از قوس می‌شود. درنتیجه دمای لازم برای ذوب شدن فلزات فراهم می‌شود و آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. تورچ دارای انواع مختلفی است که هریک از آن‌ها برای جوشکاری قطعات خاص با الکترودهای مختلف استفاده می‌شوند. برای شناخت انواع تورچ جوشکاری تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع تورچ جوشکاری با توجه به شیوه خنک کردن

  • تورچ هواخنک

تورچ هواخنک را می‌توان برای جوشکاری انواع گازها نظیر اکسیژن، نیتروژن، CO2 و آرگون استفاده کرد. در فرایند جوشکاری با این گازها ممکن است دمای شعله به حد زیادی بالا رود تا فلز موردنظر ذوب‌شده و فرایند جوش انجام شود. بنابراین لازم است که تورچ را به طریقی خنک کرد تا در طول استفاده آسیب کمتری ببیند. در تورچ هواخنک با استفاده از هوای محیط تورچ را خنک می‌کنند. این تورچ را برای شدت‌جریان‌های زیر 200 آمپر و جوشکاری‌های سریع استفاده می‌کنند. به همین دلیل می‌توان از هوا برای خنک کردن آن استفاده کرد.

از این نوع تورچ در جوشکاری قوس تنگستن استفاده می‌شود. بنابراین معمولا در میان لوازم جوشکاری آرگون می‌توان تورچ هواخنک را پیدا کرد. چراکه در این نوع جوشکاری از گاز آرگون برای جوش دادن فلزات مختلف استفاده می‌شود. در این نوع تورچ جریان برق به الکترود تنگستن اعمال‌شده و از طریق گاز آرگون که نقش گاز محافظ را دارد، به قوس منتقل می‌شود.

  • تورچ آب خنک

در شرایطی که شدت‌جریان لازم برای جوشکاری بالا می‌رود یا زمان جوشکاری طولانی‌تر می‌شود، نمی‌توان به هوا برای خنک کردن جوش استفاده کرد. درنتیجه تورچ آب خنک یکی از پرکاربردترین لوازم جوشکاری در این نوع جوشکاری‌ها است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، تورچ آب خنک از طریق آب سرد می‌شود. بنابراین دارای شیلنگ‌هایی برای ورود آب خنک و خروج آب گرم است. این تورچ همچنین در محیط‌های بسته و شلوغ که جریان هوای زیادی وجود ندارد، استفاده می‌شود. معمولا به دلیل فرایند پیچیده‌تر و دارا بودن اجزای اضافه، قیمت تورچ آب خنک از تورچ هواخنک بیشتر است.

انواع تورچ ازنظر گاز محافظ

زمانی که شما از تورچ برای جوشکاری استفاده می‌کنید، یکی از گازهای آرگون یا CO2 به‌عنوان گاز محافظ در آن وجود دارند. بسته به اینکه قصد دارید با استفاده از چه گازی جوشکاری را انجام دهید، باید از نوع متفاوتی از گاز محافظ استفاده کنید. همچنین نوع فلزی که قصد جوشکاری آن را دارید، در انتخاب نوع گاز محافظ موثر است.

  • تورچ آرگون

برای جوشکاری آرگون از دستگاه تیگ استفاده می‌شود. در این دستگاه برای نگه‌داشتن تنگستن و گاز محافظ یعنی آرگون از تورچ آرگون استفاده می‌شود. درواقع در دستگاه جوش تیگ تورچ بخشی از سرپیک جوش است که به بهتر شدن فرایند جوش کمک می‌کند. توجه کنید که در زمان استفاده از این تورچ، قطر آن اهمیت زیادی دارد. یکسان نبودن قطر تنگستن با قطر تورچ باعث می‌شود که فرایند جوشکاری به‌درستی انجام نشود و گاهی باعث آسیب به دستگاه‌های جوش یا اپراتور می‌شود.

22

  • تورچ CO2

در بازار معمولا نام تورچ CO2 چندان آشنا نیست و آن را با نام تورچ جوش میگ می‌شناسند. جوشکاری میگ همچون جوشکاری تیگ یکی از انواع جوشکاری است که گاز محافظ مورداستفاده در آن گاز CO2 است. معمولا نوع تورچ CO2 را بر اساس نیاز کاربر، مقدار شدت‌جریان خروجی، اندازه نازل جوش و نوع سیم محافظ تعیین می‌کنند. کیفیت جوشکاری میگ بسیار اهمیت دارد. بنابراین بهتر است در زمان خرید لوازم جوشکاری CO2 کمی سر کیسه را شل کرده و تجهیزات باکیفیت‌تری بخرید.

انواع تورچ ازنظر نحوه استفاده و فلز متناسب برای جوش

  • تورچ پوش پول (push pull)

از این نوع تورچ در زمان‌هایی که دستگاه جوش از محل جوش فاصله زیادی دارد، استفاده می‌کنند. طول کابل قابل‌تحمل برای این نوع تورچ حدود 15 متر است. اما در کاربردهای استاندارد از کابل‌های 4 تا 10 متری استفاده می‌شود. تورچ پوش پول را می‌توان برای جوشکاری انواع آلیاژهای آلومینیوم، استیل نازک و سیم برنج سیلیکونی استفاده کرد. در دستگاه‌های جوشی که از این نوع تورچ استفاده می‌کنند، یک موتور فشار بر روی فیدر و یک موتور کشش بر روی تورچ قرار گرفته است. این موتورها باعث روان‌تر شدن حرکت سیم و کاهش مقاومت آن می‌شوند.

33

  • تورچ قرقره دار (spool)

در این نوع تورچ سیم رسانی با استفاده از یک قرقره کوچک نیم کیلویی انجام می‌شود. این نوع تورچ را معمولا برای جوشکاری‌های کوچک استفاده می‌کنند. به همین دلیل می‌توان به‌راحتی اشکالات ناشی از فیدر سیم را تشخصی داد. از این نوع تورچ برای جوشکاری انواع آلیاژ نرم نظیر آلومینیوم استفاده می‌شود. درواقع باید گفت که به دلیل ظرافت بالاتر این تورچ استفاده از آن برای جوشکاری‌های ظریف در شدت‌جریان‌های پایین بسیار بهتر از نوع پوش پول است. این تورچ انعطاف‌پذیر نیز هست. بنابراین می‌توان از آن در محیط‌های مختلف استفاده کرد. قیمت مناسب در کنار سازگاری با انواع منابع تغذیه 14 پینی از دیگر مزیت‌های تورچ قرقره دار است.

  • تورچ سیم پودری (Flux-Cored)

سیم پودری معمولا نیاز به حرارت بالاتری دارد. بنابراین برای جوشکاری این سیم‌ها نمی‌توان از دستگاه‌های جوش معمولی استفاده کرد. این سیم‌ها دارای مقاومت و سختی بالاتری دارند و به همین دلیل بهتر است از تورچ مخصوص برای جوشکاری آن‌ها استفاده کرد. هرچند که گفته‌شده می‌توان از دستگاه‌های معمولی نیز برای جوشکاری سیم پودری استفاده کرد.

  • تورچ دودگیر (Fume Extraction Gun)

این نوع تورچ برای جوشکاری در فضاهای بسته بسیار مناسب است. چراکه دستگاه آن دارای یک مخزن مخصوص برای جمع‌آوری دود حاصل از جوشکاری است. بنابراین در فضاهای بسته دود جمع نمی‌شود و مشکلی برای اپراتور ایجاد نخواهد شد. البته توجه داشته باشید که جمع‌آوری دود توسط این دستگاه تا بی‌نهایت ادامه ندارد. درواقع اگر جمع‌آوری دود مزاحمتی برای گاز محافظ ایجاد کند یا به دستگاه فشار بیاورد، متوقف خواهد شد. برای جوشکاری با شدت‌جریان 400 آمپر و کمتر می‌توانید از تورچ دودگیر استفاده کنید.

44

لوازم جوشکاری CO2 را بشناسید.

یکی از اصلی‌ترین لوازم جوشکاری CO2 تورچ است. از تورچ می‌توان برای جوشکاری فلزات با ضخامت‌های مختلف استفاده کرد. این قطعه خود دارای بخش‌های مختلفی است. از اصلی‌ترین بخش‌های تورچ CO2 می‌توان به کابل انتقال قدرت، روکش، سوییچ، فنر، سرامیک، آداپتور، گردنه، نازل، شعله‌پخش‌کن و لود لاینر اشاره کرد. هریک از این قطعات باید در سر جای خود قرار گیرند تا جوشکاری CO2 به‌درستی انجام گیرد و دارای طول عمر بالایی باشد.

55

از دیگر لوازم جوش CO2 می‌توان به دستگاه جوش استفاده کرد. معمولا برای جوشکاری با این گاز از دستگاه میگ استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها خود دارای انواع مختلفی هستند. در کشور ما نوع اینورتری آن دارای کاربرد بیشتری بوده و قیمت مناسب‌تری نیز دارد. علاوه بر آن این دستگاه جوش نیازی به استفاده از برق سه فاز ندارد و جوش باکیفیت‌تر و محکم‌تری ایجاد می‌کند. در تولید هریک از این لوازم باید استانداردهای خاصی مدنظر قرار گیرد. چشم‌پوشی از این استانداردها و اهمیت ندادن به آن‌ها ایمنی اپراتور را به خطر انداخته و طول عمر دستگاه را نیز کاهش می‌دهد. درنتیجه هزینه‌های نگهداری و تعمیر دستگاه بالا خواهد رفت.

لوازم جوشکاری آرگون را بشناسید.

همانند CO2 برای جوشکاری آرگون نیز از لوازم مختلفی استفاده می‌شود. استفاده از لوازم مخصوص جوشکاری هر گاز کیفیت جوشکاری و سرعت عمل را بالا می‌برد. معمولا از ترکیب گاز بی‌اثر آرگون با اکسیژن برای بهتر شدن نتیجه جوشکاری استفاده می‌شود. درنتیجه اگر دستگاه جوشکاری شما دارای ورودی اکسیژن نیز هست، باید از کپسول اکسیژن با درصد خلوص‌های متفاوت برای تامین اکسیژن موردنیاز استفاده کنید. علاوه بر این در جوشکاری آرگون از الکترود خاصی استفاده می‌شود. این الکترودها معمولا از نوع تنگستن هستند اما با توجه به میزان خلوص یا ترکیب با دیگر عناصر رنگ‌های متفاوتی دارند.

تورچ آرگون یکی دیگر از لوازم جوشکاری آرگون است که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. ازجمله مهم‌ترین قطعات تورچ آرگون می‌توان به گردنه، سرامیک، کولت، دنباله، سوئیچ، کابل و مهره فیکس نری اشاره کرد. بسته به اینکه برای جوشکاری چه فلزی از تورچ استفاده می‌کنید، این قطعات از جنس‌های مختلفی ساخته‌شده و مقاومت‌های متفاوتی دارند. بنابراین در زمان خرید حتما درباره کاربرد مدنظر از فروشنده راهنمایی بخواهید. برای اطمینان از اینکه محصولات با کیفیتی خریداری می‌کنید، می‌توانید از شرکت بالن گاز کمک بخواهید. این شرکت در زمینه واردات محصولات جوشکاری چندین سال است که فعالیت دارد و در کنار یک خرید مناسب، می‌توانید از تجربه متخصصان فعال در این شرکت نیز استفاده کرده و مشاوره‌های تخصصی دریافت کنید.