۰ نفر

نایب رییس کمیسیون معادن اتاق ایران؛

ضریب تحمل‌ رقابت‌پذیری صنعت فولاد بسیار پایین است

۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۰۱
کد خبر: 519902
ضریب تحمل‌ رقابت‌پذیری صنعت فولاد بسیار پایین است

نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: نرخ معاملات سنگ‌آهن در بورس کالا همچنان فاصله بسیار زیادی با نرخ جهانی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سجاد غرقی با اشاره به معامله روز گذشته سنگ آهن در بورس کالا گفت: در این معامله سنگ‌آهن به 20 درصد بالاتر از نرخ پایه معامله شد و پس از آن در برخی رسانه‌ها، شاهد جنجال و اعتراض شرکت‌های فولادی هستیم. این در حالی است که قیمت سنگ‌آهن در معامله قبلی با نرخ جهانی 138 درصد اختلاف داشت و اکنون با اصلاح جزیی قیمت، این فاصله به 121 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: معنی این فاصله این است که شرکت‌های فولادی همچنان 121 درصد از همتایان خود در جهان سنگ‌آهن را ارزان‌تر خریداری می‌کنند اما حتی کوچک‌ترین رقابت جزیی را تحمل نکرده و به نظر می‌رسد این صنعت در کشور، به صورت سالم و رقابتی رشد و توسعه نیافته است.

غرقی با بیان این که صنعت فولاد به ارزان‌خری عادت کرده است گفت: امسال با کسری 8 تا 12 میلیون تن کنسانتره مواجه خواهیم بود و این نتیجه فشار برای سرکوب قیمت و ارزان‌فروشی است.

نایب رییس کمیسیون معادن اتاق ایران ادامه داد: با اجرای چنین سیاست‌هایی، سرمایه‌گذاری در بخش بالادست زنجیره آهن و فولاد به شدت کاهش یافته و هیچ تناسبی با نیاز داخل ندارد و این موضوع نتیجه گسیل سود از حلقه معدن به حلقه شمش است.