۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی تهران: دولت مانع اصلی تولید است

۲۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۳۷
کد خبر: 519062
عضو اتاق بازرگانی تهران: دولت مانع اصلی تولید است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، برخی تصمیمات غلط دولتی به عنوان بخشی از موانع اصلی تولید باید کنار بروند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که بخش خصوصی در طول سال‌های گذشته همواره بر آن تاکید داشته و آن را مقدمه‌ای برای بهبود تولید می‌داند، کاهش دخالت‌های دولت در اقتصاد و امکان باز گذاشتن دست فعالان اقتصادی برای تولید و حضور در عرصه‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه مداخله در شرایط بازارهای مختلف، پیشبینی پذیری اقتصاد ایران را بسیار دشوار کرده، توضیح داد: یک سرمایه گذار برای ورود به حوزه تولید، نیاز به آن دارد که شرایط را رصد کرده و حدس بزند که در آینده چه بر سر سرمایه‌اش خواهد آمد اما وقتی مداخلات ادامه یابد و مشخص نباشد که مسیر واقعی اقتصاد به کدام سمت است، شرایط برای سرمایه گذار دشوار می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وضعیت بازار خودرو در سال‌های گذشته گفت: در شرایطی که بسیاری از بازارها بدون مداخله دولت و به تناسب افزایش قیمت‌ها و تورم، با قیمت‌های جدید محصولات خود را عرضه می‌کنند، در بازار خودرو دولت اصرار دارد که قیمت‌ها باید به شکل دستوری تعیین شده و از یک حدی بالاتر نرود که نتیجه آن را به وضوح در بازار خودرو می‌بینیم.

نجفی منش ادامه داد: امروز خودروسازان اصلی کشور با زیانی گسترده مواجه هستند و همین زیان فشار خود را بر وضعیت مالی قطعه سازان نیز می‌گذارد و از سوی دیگر بازار آزاد دلالان با قیمت‌ها همه کار می‌کنند. این رویه غلط باید اصلاح شود و تداوم آن تنها به اقتصاد ایران خسارت خواهد زد.

وی با اشاره به مشکلاتی که ارز چند نرخی در اقتصاد ایران به وجود آورده، بیان کرد: ما بارها گفته ایم که در فضای رقابت، رانت و شرایط ویژه نباید وجود داشته باشد و طرف‌ها باید در فضای برابر رقابت کنند و اگر دولت قصد کمک به اقشار کم درآمد را دارد این کمک باید به شکل مستقیم انجام شود. از این رو اگر بحث بر سر مانع زدایی باشد، به نظر می‌رسد همین تصمیمات غلط و محدود کننده، اصلی ترین مانع‌هایی هستند که باید از سر راه تولید برداشته شود.