۰ نفر

شهرک‌های صنعتی در سال ۱۳۹۹؛

پرطرفدارترین صنایع در شهرک‌های صنعتی چه بود؟

۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۰۰
کد خبر: 516086
پرطرفدارترین صنایع در شهرک‌های صنعتی چه بود؟

تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۹۴۱ هزار نفر در واحدهایی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیدند مشغول به کار بودند و نزدیک به ۵۰ درصد کل واحدها در صنایع فلزی و شیمیایی فعال هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بررسی گزارش عملکرد وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۶ شهرک و ناحیه رسید که نسبت به تعداد ۹۹۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب به سال ۱۳۹۸، افزایش ۱.۳ درصدی داشته است. همچنین تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری در مدت یاد شده با ۰.۶ درصد افزایش نسبت به ئایان آذر سال ۱۳۹۸ به ۸۲۳ شهرک و ناحیه رسیده است. تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۸ معادل ۸۱۸ مورد بوده است.

تعداد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در ۹ ماهه سال گذشته ۱۷۱۴ واحد بوده که در مقایسه با ۱۶۱۰ واحد به بهره‌برداری رسیده در مدت مشابه سال ۱۳۹۸، حدود ۶.۵ درصد رشد داشته است.

طبق این آمار در مجموع تا پایان آدر ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۴۶ هزار و ۸۲۲ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده که نسبت به تعداد ۴۴ هزار و ۸۹۹ واحد که تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده بودند، حدود ۴.۳ درصد افزایش داشته است.

اشتغال بیش از ۹۴۰ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی

همچنین آمارها نشان می‌دهد میزان اشتغال ایجاد شده در واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده در سال گذشته حدود ۱۹.۳ درصد افزایش داشته، به طوری که در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ معادل ۲۸ هزار و ۸۹۱ شغل در واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده ایجاد شده اما در مدت مشابه سال گذشته ۲۴ هزار و ۲۱۰ نفر در واحدهای صنعتی تازه به بهره‌برداری رسیده شاغل شدند.

در مجموع تا پایان آذر ماه سال گذشته  ۹۴۱ هزار ۵۸۸ نفر در واحدهایی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیدند مشغول به کار بودند که نسبت به اشتغال ۹۰۴ هزار و ۵۳۷ نفر تا پایان سال ۱۳۹۸ در این واحدها، حدود ۴ درصد افزایش داشته است.

نصف واحدها کوچک هستند

همچنین بر اساس این آمار ۴۱ درصد از کل ۴۶ هزار و ۸۲۲ واحد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۴۱ درصد خرد، ۵۲ درصد کوچک، شش درصد متوسط و یک درصد واحدها بزرگ هستند.

از نظر اشتغال نیز ۱۱ درصد اشتغال در واحدهای خرد، ۴۹ در در واحدهای کوچک، ۲۱ درصد در واحدهای متوسط و ۱۹ درصد در واحدهای بزرگ ایجاد شده است.

در زمینه سرمایه‌گذاری نیز واحدهای کوچک پیشتاز هستند به طوری که ۴۰ درصد سرمایه گذاری شهرک‌های صنعتی در واحدهای کوچک، ۲۴ درصد در واحدهای متوسط، ۲۰  درصد در واحدهای بزرگ و  ۱۵ درصد در واحدهای خرد انجام شده است.

فعالیت نصف واحدهای شهرک‌های صنعتی در صنایع فلزی و شیمیایی

همچنین بر اساس این گزارش از کل ۴۶ هزار و ۸۲۲ واحد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ۲۶ درصد در صنایع فلزی، ۲۲ درصد در صنایع شیمیایی، ۱۷ درصد غذایی و آشامیدنی، ۱۲ درصد در کانی غیرفلزی، هفت درصد در صنایع سلولزی، هفت درصد در حوزه خدمات، پنج درصد در صنایع نساجی و چهار درصد در صنعت برق و الکترونیک فعال هستند.