۰ نفر

سهم بیش از ۲۷درصدی بخش معدن در بین واحدهای فعال استانی

۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۳۴
کد خبر: 513288
سهم بیش از ۲۷درصدی بخش معدن در بین واحدهای فعال استانی

آمار مربوط به واحدهای فعال استانی در بخش معدن وصنایع معدنی گویای سهم ۲۷.۴ درصدی در بین بیش از ۷۰.۹ هزار واحد این بخش در دوره ۱۰ ماهه امسال است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس امار ۱۰ ماهه امسال ۷۰ هزار و ۹۲۱ واحد فعال صنعتی، معدنی و تجاری در قالب ۳۳ گروه فعالیت، مجوز اشتغال دو میلیون و ۴۱۳ هزار و ۳۱۱ نفر را کسب کردند.

سهم کانی غیر فلزی ۱۵.۱ هزار فقره

آمار مورد بررسی گویای آن است که در بخش معدن و صنایع معدنی بیشترین واحد های فعال استانی مربوط به «کانی غیر فلزی» با رقم ۱۵ هزار و ۱۹۸ فقره ثبت شد که مجوز اشتغال ۳۷۴ هزار و ۲۶۸ نفر دارند.

واحدهای فعال سیمانی در این بخش بیشترین نقش را دارند و شمار نیروی انسانی هم به نسبت دیگر عرصه های مرتبط بیشتر است.

فلزات اساسی ۲.۷ هزار واحد فعال  

همچنین فلزات اساسی نیز در دوره این گزارش تعداد دو هزار و ۷۸۷ فقره ثبت شد که مجوز اشتغال ۱۷۸ هزار و ۶۹۴ نفر را بدنبال داشت.

بررسی این آمار گویای آن است که فولاد سازان در این بخش سهم عمده دارند و امروز صنعت فولاد کشور رتبه دهم را در جهان به خود اختصاص داده است.

استخراج سایر معادن 

جداول مربوطه توضیح روشنی از استخراج سایر معادن ندارد که مشمول چه نوع معادنی است، اما تعداد یکهزار و ۳۵۳ فقره واحد فعال با مجور اشتغال ۱۸ هزار و ۴۱۴ نفر در این بخش سطح بندی شده اند.

 آمارهای وزارت صنعت گویای آن است که بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ معدن دارای پروانه بهره برداری در سطح کشور وجود دارد و از این رقم افزون بر پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال محسوب می شوند.

کانه های فلزی ۱۱۳ فقره

بررسی جداول یاد شده، حاکی است که تعداد ۱۱۳ فقره کانه های فلزی در سطح استانها فعال بوده که تعداد ۲۳ هزار و ۵۱۵ نفر مجوز اشتغال دارند.

برابر آمارهای این بخش معادن سنگ آهن با توجه به واحد های فولاد سازی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردارند و انتظار می رود با توسعه برنامه اکتشاف در این زمینه آمارها دستخوش تغییر شوند.

استخراج زغالسنگ و لینیت ..

 شمار واحد های فعال استخراج زغالسنگ و لینیت برابر آمارهای وزارت صنعت در ۱۰ ماهه امسال ۲۲ فقره بود که مجوز اشتغال ۸۸۲ نفر را بدنبال داشت.

ایران در شرایط حاضر تنها واحد ذوب اصفهان را دارد که تولیدش به روش کوره بلند و با استفاده از زغالسنگ انجام می شود، انتظار می رود به واحد های کوره بلند در برنامه آتی فولاد افزوده شود که این امر میزان نیاز زغالسنگ را افزایش خواهد داد.

ایران اکنون به عنوان دهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و انتظار می رود در افق ۱۴۰۴ با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد به جایگاه هفتم ارتقا یابد.