۰ نفر

دبیر انجمن لوازم خانگی؛

رکورد تولید لوازم خانگی شکسته شد

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۱۲
کد خبر: 509754
رکورد تولید لوازم خانگی شکسته شد

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: گردش مالی صنعت لوازم خانگی در کشور با در نظر گرفتن ظروف چینی، کریستال و ... ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است که برآورد می شود ۲ میلیارد دلار از آن قاچاق باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، عباس هاشمی امروز در نشستی خبری اظهار داشت: مهمترین مشکل صنعت لوازم خانگی، تأمین مواد اولیه پتروشیمی از واحدهای تولیدکننده است؛ به عنوان نمونه تولیدکنندگان یخچال و فریزر در تولید قطعه ای‌بی‌اس به مواد اولیه پتروشیمی نیاز دارند که تخصیص فعلی جوابگوی نیاز تولید کنندگان یخچال و فریزر نیست، از این رو وزارت صمت باید با هماهنگی با متولیان پتروشیمی، مواد مورد نیاز این صنعت را تأمین کند.

هاشمی ادامه داد: همچنین به دلیل نبود اطمینان از استمرار تأمین مواد اولیه پتروشیمی برای تولید، تولیدکنندگان لوازم خانگی نتوانستند قراردادهای صادراتی منعقد کنند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: تأمین ورق فولادی، مقاطع مسی و مقاطع آلومینیومی، همچنین تخصیص ارز برای قطعات و ماشین آلات وارداتی صنعت لوازم خانگی از دیگر مشکلات این صنعت است که البته در توافق با وزارت صمت مقرر شد این قبیل مواد اولیه در رینگ فرعی بورس و به صورت عرضه اختصاصی متناسب با سامانه بهین یاب در اختیار تولیدکنندگان لوازم خانگی قرار بگیرد.

قاچاق ۲ میلیارد دلاری لوازم خانگی در بازار ایران

وی همچنین در خصوص قاچاق لوازم خانگی گفت: قاچاق پذیر بودن برخی از کالاها، عدم تکافوی نیاز داخلی برای تقاضاهای موجود، سلیقه مشتری و انتقاع شبکه قاچاق از جمله مهم‌ترین دلایل قاچاق لوازم خانگی است. از سویی دیگر پول‌هایی وجود دارد که باید در اقتصاد بچرخد از این رو وارد سیستم قاچاق می‌شود و به تولید آسیب می‌رساند.

هاشمی تصریح کرد: گردش مالی صنعت لوازم خانگی با در نظر گرفتن ظروف چینی، کریستال و … ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است که برآورد می‌شود ۲ میلیارد دلار از آن قاچاق باشد.

افزایش تولید لوازم خانگی در ۱۰ ماه امسال

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همچنین در مورد میزان تولید لوازم خانگی، اظهار داشت: طی ۱۰ ماه سال جاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه یخچال تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸، رشد ۳۰ درصدی داشته است.

وی افزود: همچنین در این مدت ۸۸۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد که رشد تولید ۵۳ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه رقم زد. ۸۵۴ هزار دستگاه کولر آبی نیز تولید شد که در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته از رشد ۱۱.۹ درصدی برخوردار بوده است.

هاشمی تصریح کرد: باید اشاره شود که وضعیت تولید لوازم خانگی طی دو سال اخیر بسیار صعودی بود و میزان تولید سال جاری در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است؛ توسعه ظرفیت‌های کشور، تغییر سهم بازار و خروج برندهای خارجی از جمله عوامل رشد تولید بوده اند. البته ما علاقمند به حضور خارجی‌ها هستیم و معتقدیم بدون همکاری با کشورهای دیگر، جلوی پویایی گرفته می‌شود اما با توجه به خروج اجباری خارجی‌ها از کشور، سازندگان مجبور به تعامل با قطعه سازان شدند و بسیاری از توانمندی قطعه سازان نیز ظهور کرد و بسیاری از قطعاتی که قبلاً وارد می‌شد در داخل تولید شد، البته واضح است که همه مواد را نمی‌توان تولید کرد از این رو امیدواریم با رفع تحریم‌ها تعاملات افزایش یابد اما این بار بازگشت خارجی‌ها باید مشروط و هوشمند باشد.

لزوم راه اندازی دپارتمان قطعه‌سازی صنعت لوازم خانگی

هاشمی در ادامه گفت: صنعت لوازم خانگی با تأمین مواد اولیه در شرایط کنونی از ظرفیت لازم برای تأمین نیاز داخل برخوردار است، به طوری که حتی می‌تواند به قطب لوازم خانگی در منطقه تبدیل شود که البته برای رسیدن به این هدف باید در روابط اقتصادی، تعرفه‌های ترجیحی و انتقال پول تسهیل‌گری‌های لازم صورت گیرد.

وی افزود: برای تعمیق ساخت داخل و توسعه پایدار صنعت لوازم خانگی، دپارتمان قطعه‌سازی صنعت لوازم خانگی را راه اندازی کردیم، زیرا با توجه به اجزا و قطعات مورد نیاز باید از شبکه مطمئن تأمین قطعات برخوردار باشیم که این شبکه می‌تواند کشور را از وابستگی‌ها در این صنعت برهاند و از تبعات تنش‌های احتمالی بر صنعت لوازم خانگی جلوگیری کند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: در این باره با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه‌ای امضا کردیم تا حوزه قطعه سازی صنعت لوازم خانگی را با شرکت‌های دانش بنیان مرتبط کنیم ضمن این که در ذیل این تفاهم نامه کانون دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی ایجاد می‌شود که به نوعی ارتباط صنعت با دانشگاه است.

هاشمی همچنین یادآور شد: اگر چه توزیع مویرگی محصولات لوازم خانگی از طریق نمایندگی‌ها در شرایط کنونی ادامه دارد، اما این سامانه نیازمند بازنگری است تا محصولات لوازم خانگی به شکل مدرن توزیع شود؛ یعنی علاوه بر این که هر شرکت فروش مستقیم خود را دارد به زودی صنایع لوازم خانگی تحت پوشش انجمن، به صورت متمرکز محصولات خود را عرضه می‌کند که در آن اولویت با حضور پررنگ نشان‌های تجاری ایرانی خواهد بود.