۰ نفر

در نامه‌ای به رییس مجلس مطرح شد؛

درخواست خانه معدن ایران برای تضمین سرمایه‌گذاری در معادن

۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۱۳
کد خبر: 509460
درخواست خانه معدن ایران برای تضمین سرمایه‌گذاری در معادن

رییس خانه معدن ایران در نامه ای خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی درخصوص مصوبه کمیسیون صنایع و معادن در ارتباط با طرح اصلاح موادی از قانون معادن، تاکید کرد: تصویب این طرح در تضاد آشکار با امنیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، «محمدرضا بهرامن» در نامه خود خاطرنشان‌کرد: تبصره‌های ۴ و ۵ طرح یاد شده در صورت تصویب، پیامد رکود عمیق و توقف توسعه از جمله اکتشاف تکمیلی و در نهایت خروج سرمایه از بخش معدن را درپی خواهد داشت.

وی در این نامه یادآور شده است: تصویب این طرح (به‌ویژه با تبصره‌های مربوطه) حقوق کسب شده و زحمات چندین ساله بهره‌برداران معادن که همواره در شرایط سخت اقتصادی از سربازان خط مقدم در عرصه تولید، توسعه و اشتغال بوده‌اند، تضییع خواهد شد و در نهایت مشکلات حقوقی و قضایی متعددی را در این زمینه به وجود خواهد آورد.

رییس خانه معدن ایران در این نامه از رییس مجلس شورای اسلامی درخواست کرده تا به‌طور ویژه طرح (تبصره های مربوطه) مورد رسیدگی قرار گرفته و اقدام‌های مربوطه برای انجام اصلاحات لازم با رعایت حقوق قانونی دارندگان مجوز و حفظ و صیانت از سرمایه گذاری انجام شده در بخش معدن وصنایع معدنی انجام شود.

وی افزوده است: در شرایط حساس کنونی که بخش تولید و اقتصاد کشور متاثر از رکود و مشکلات زیادی است، انتظار می رود شاهد رشد و اعتلای بخش معدن و صنایع معدنی و تحقق جهش تولید باشیم.

رییس خانه معدن در نامه خود تصویر نامه‌های انجمن سنگ ایران، کمیته فلزات رنگین و فرآوری خانه معدن، اعتراض ۳۱ نمایندگی خانه معدن ایران در سراسر کشور و شماری دیگر از فعالان بخش معدن و صنایع معدنی به مصوبه یاد شده را ضمیمه کرده است.  

براساس تبصره ۴، «پروانه معدنی همه بهره‌برداران فقط به میزان ذخایر ذکر شده در پروانه اکتشاف معتبر است و به همان میزان اجازه دارند از ذخایر معادن مربوطه برداشت کنند. اگر ذخایر هر معدنی افزایش یابد ذخایر افزایش یافته متعلق به دولت است که طبق این قانون از طریق مزایده به متقاضیان صاحب صلاحیت واگذار می‌شود».

«حجت‌الله فیروزی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نهم دی‌ماه از تصویب کلیات طرح اصلاح موادی از قانون معادن در جلسه این کمیسیون خبر داد.

وی گفت: بررسی طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور در دستورکار این کمیسیون بود که توسط کمیته معادن کمیسیون به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بخش معدن، تعیین تکلیف معادن ثبت شده و دارای پروانه اما غیر فعال و موارد دیگر طراحی و ارائه شده است.