۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رانت فولادی؛ پشت پرده عدم عرضه ورق

۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۴۸
کد خبر: 509420
رانت فولادی؛ پشت پرده عدم عرضه ورق

بازار ورق فولادی طی دو سال اخیر به دلیل عدم تعهد عرضه در بورس کالا از سوی تمام تولیدکنندگان با چالش روبرو است. این در حالی است که تولیدکنندگان ماده اولیه ورق فولادی (اسلب) را از بورس کالا تهیه می‌کنند. هر چند کد بورسی این شرکت‌ها تعلیق شده‌بود اما برخی از تولیدکنندگان حتی پس از ارائه تضمین نیز همچنان تعهد عرضه خود را انجام نمی‌دهند.

 اقتصادآنلاین-طاهره گودرزی؛ بازار عرضه و تقاضای ورق فولادی بیش از دو سال به دلیل عدم عرضه از سوی تمامی شرکت‌های تولیدکننده با چالش روبرو است. شرکت‌های نورد و لوله اهواز، فولاد گیلان، فولاد اصفهان، فولاد اکسین و ... ماده اولیه خود(اسلب) را از بورس تهیه اما تعهد عرضه در بورس را رعایت نکردند. بر این اساس وزارت صمت هفته پایانی بهمن ماه کد بورسی این شرکت‌ها را به دلیل عدم رعایت تعهد عرضه تعلیق کرد.

یک منبع آگاه در وزارت صمت به اقتصادآنلاین گفت کد بورسی این شرکت‌ها پس از ارائه تعهد مبنی بر عرضه سهمیه هایشان، آزاد شده است. تعهدی که از سمت برخی شرکت‌ها رعایت و از سوی شرکت‌های دیگر انجام نشده است. فولاد گیلان پس از رفع تعلیق کد بورسی، 39 هزار تن ورق گرم در بورس کالا عرضه کرد که کمتر از 5 هزار تقاضا داشت. دلیل عدم تقاضا برای محصولات این شرکت، عرضه محصول با یک ضخامت خاص است که اگر ضخامت‌های با کیفیت‌تر و متنوع‌تر عرضه کند، قطعا تقاضای بالایی خواهد داشت.

 اما نورد و لوله اهواز پس از رفع تعلیق همچنان از عرضه در بورس امتناع می‌کند و دلیل آن را مشکلات مالی شرکت عنوان کرده که نمی‌تواند در بورس ضمانت بگذارد. به نظر می‌رسد دلیل این شرکت بیشتر شبیه بهانه و رفع تکلیف است؛ چرا که فولاد گیلان نیز همین مشکل را دارد و در بورس عرضه می‌کند. کد بورسی نورد و لوله اهواز با تضمین استانداری خوزستان آزاد شده و این شرکت تعهد کتبی داده که تا پایان اسفند تمام تعهدات خود را در بورس انجام دهد.

اما بررسی آمار معاملات بورس کالا نشان از این دارد که این شرکت همچنان از عرضه در بورس سر باز زده است. یک منبع آگاه به اقتصادآنلاین گفته است که وزارت صمت گزارش تخلف این شرکت را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان داده تا مشخص شود که ورق‌ها در کدام بازار به فروش رفته است.

فولاد اکسین دیگر تولیدکننده ورق است که به دلیل تامین پروژه‌های ملی اعم از نفت و گاز، در بورس عرضه نمی‌کند و ورق پروژه‌ها را به صورت مستقیم تأمین می‌کند.  فولاد اصفهان دیگر تولیدکننده‌ای است که ورق با ضخامت بالای مورد نیاز صنعت ساختمان را تولید می‌کند. این شرکت دلیل عدم عرضه در بورس را نداشتن کد بهین‌یاب مشتریان خود عنوان کرده که بورس کالا این موضوع را تایید کرده است.

پیشنهاد می‌شود وزارت صمت راهکاری بیندیشد که خرید از این شرکت به مدت چند ماه آزاد شود تا خریداران آنها بتوانند کد بهین یاب دریافت کنند. عرضه اسلب به منظور شفاف‌سازی به بورس کالا بازگشت تا التهاب بازار ورق برطرف شود اما تا زمانی که تمامی شرکت‌ها ورق گرم در بورس عرضه نکنند، این بازار به سامان نخواهد رسید.