۰ نفر

عواقب صادرات میلگرد ارزان از سوی نوردکاران نمایان شد؛

وضع عوارض کشورهای همسایه برای میلگرد ایران

۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۴۶
کد خبر: 508102
وضع عوارض کشورهای همسایه برای میلگرد ایران

اقدامات نوردکاران طی ماه های گذشته یعنی خرید شمش فولاد با قیمت دستوری و ارزان و صادرات میلگرد ارزان به کشورهای همسایه با انتقاد شدید فعالان صنعت فولاد روبه رو شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اقدامات نوردکاران طی ماه های گذشته یعنی خرید شمش فولاد با قیمت دستوری و ارزان و صادرات میلگرد ارزان به کشورهای همسایه با انتقاد شدید فعالان صنعت فولاد روبه رو شده چراکه پس وضع عوارض 99 دلاری عراق بر روی میلگرد صادراتی ایران، افغانستان نیز به دنبال وضع عوارض 85 دلاری بر روی این محصول است.
کیوان جعفری طهرانی در میزگرد "تعاملات دو حوزه فولاد و سنگ آهن، چالش ها و راهکارها و صاردات در دوره پسا ترامپ" در یازدهمین همایش چشم اندازی صنعت فولاد و سنگ آهن با بیان اینکه بخشنامه هایی که صادر می شوند سبب تغییر سیاست و قانون سایر کشورها می شود. برای مثال ترکیه در سال 2018 عوارضی را بر روی شمش فولاد ایران وضع کرد و این عوارض هنوز هم حذف نشده و باقی مانده است.

این کارشناس ارشد بازار فولاد و سنگ آهن افزود: از 3 ماه پیش هم به واسطه تفاوت فاحش 25 تا 30 دلاری قیمت بیلت و میلگرد، عراق 99 دلار عوارض بر روی میلگرد صادراتی ایران وضع کرد و افغانستان نیز به دنبال وضع عوارض 85 دلاری بر روی میلگرد صادراتی ایران است در حالی که این کشور بازار 1.5 میلیون تنی میلگرد را دارد و درصورت وضع این عوارض شرایط دشوار می شود.

این صحبت های جعفری طهرانی در راستای اعمال قیمت دستوری و ارزان میلگرد در بازار داخلی است که سبب شده صادرات ارزان نوردکاران به زیان اقتصاد و کشور تمام شده و عاملی بر وضع تعرفه از سوی کشورهای مختلف جهان بوده است.

مشکلات صادرات میلگرد ارزان

در ادامه این همایش، وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن فولاد گفت: در سه سال گذشته فقط در سه روز قیمت فولاد از قیمت های معادل جهانی بالاتر رفت و این عدد تنها یک تا دو درصد بود اما برخی مسوولان مدام بر این موضوع تاکید دارند.

وی افزود: از اول امسال میانگین قیمت شمش CIS بالغ بر 467 دلار بود درحالی که با فشار به فولادسازان، این شمش در بورس کالا 424 دلار فروخته شد که 10 درصد پایین تر از نرخ های بین المللی است. از این رو چرا باید شمش را با قیمت پایین در بازار داخل عرضه کرده و میلگرد ارزان صادر کنیم و سوبسید را به جیب واردکنندگان بریزیم.

یعقوبی ادامه داد: قیمت فولاد تا آذر ماه امسال 23 درصد پایین تر از قیمت های جهانی بوده است. به عقیده من قیمت شمش را باید آزاد گذاشت و با قیمت واقعی عرضه کرد تا به تبع آن قیمت مواد معدنی نیز واقعی تر می شود.

با اقدام نوردکاران، یارانه گاز به عراقی ها رسیده است

همچنین احسان دشتیانه عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان در این همایش گفت: میلگرد ایران 490 دلار فوب صادر می شود درحالی که شمش 460 دلار در بورس معامله می شود و این یعنی یارانه گازی که مسوولان اعلام می کنند نباید به فولادی ها داده شود را به عراقی ها داده ایم و دلیل آن چیزی نیست جز همین قیمت گذاری دستوری.

در پایان گفتنی است این روزها موج انتقادها نسبت به خرید شمش ارزان از سوی نوردکاران طی ماه های گذشته و فروش میلگرد در بازار سیاه و صادرات با نرخ های ارزان به راه افتاده است که در این باره انجمن تازه تاسیس نوردکاران باید پاسخگوی عواقب اقدامات خود و ضربه به صنعت فولاد کشور باشد.