۰ نفر

مدیرعامل زغال‌سنگ پروده طبس مطرح کرد؛

زغال‌سنگ پروده طبس تا پایان سال۷۰۰ میلیارد تومان سود پیش بینی کرده است/ ۴۰درصد تولید زغال کشور در اختیار زغال‌سنگ پروده طبس

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۵۱
کد خبر: 503930
زغال‌سنگ پروده طبس تا پایان سال۷۰۰ میلیارد تومان سود پیش بینی کرده است/ ۴۰درصد تولید زغال کشور در اختیار زغال‌سنگ پروده طبس

نشست خبری مدیرعامل زغال‌سنگ پروده طبس امروز با محوریت فرصت های پیش‌رو و ارایه گزارش عملکرد شرکت و نحوه سودآوری آن در سالن همایش هلدینگ سرمایه گذاری تامین اجتماعی( شستا) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رمضان کریتی ثانی مدیرعامل زغال‌سنگ پروده طبس در ابتدای این نشست، گفت: این شرکت بزرگترین شرکت زغالی کشور است که حدود ۷۶درصد تولید زغال‌سنگ کشور به میزان دو میلیارد و ۷۵۰ میلیون تن، در منطقه طبس وجود دارد.  زغال‌سنگ پروده طبس فعالیت خود را در این بهترین منطقه این شهرستان به نام پروده یک آغاز کرده که یکی از بهترین مناطق زغالی کشور است.

وی ادامه داد: شرکت سال ۸۶ در شهرستان طبس ثبت و در سال ۹۳ به صورت رد دیون به صندوق فولاد واگذار شد. از سال ۹۷، ۶۷.۲ درصد سهام شرکت به هلدینگ صدرتامین زیر مجموعه شستا، ۲۶.۸ درصد به شرکت بین المللی فولاد دالاهو واگذار شد و ۵ درصد باقی مانده هم سهام تجهیزی است.

کریتی ضمن اشاره به تجهیز معادن از سوی شرکت در سال‌های ۸۰ تا ۸۶، بیان داشت: سال ۸۷ تجهیزات به صورت کامل به بهره برداری رسید و در سال ۹۸ سرمایه ۶۰ میلیون ریالی شرکت به ۵۰ میلیارد و سپس به ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. میزان تولید زغال خام در مجموعه یک میلیون و ۵۰۰هزار تن برنامه ریزی شده بود،که ۷۵۰هزار تن کنسانتره زغال از آن استحصال شده است. خوشبختانه تا پایان سال از این میزان نیز گذر خواهیم کرد.

کریتی به رکورد تولیدی زغال‌سنگ پروده طبس در سال ۹۷ اشاره کرد: شرکت توانست در یک روز ۱۱۴هزار تن زغال‌سنگ خام آنهم فقط از یک کارگاره استخراج کند. استخراجی که در معادن سنتی و نمیه سنتی روزانه بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ تن است.

مدیرعامل زغالسنگ پروده طبس در این نشست اظهار کرد: حدود سه دهه است که شرکت فعالیت معدنکاری زیرزمینی دارد و تا کنون هیچ حادثه منجر به فوتی در بخش زیرزمین در پرونده این شرکت ثبت نشده است. این شرکت یک مجموعه مدرن و اروپایی است که تمام تجهیزات آن از اروپای شرقی و غربی خریداری و نصب شده است و تجهیزات از ایمنی بالایی برخودار هستند.

وی به سهیمه تولید زغال خام شرکت پروده طبس در کشور اشاره کرد و بیان داشت: بالغ بر ۴۰  درصد تولید کشور و ۷۵ درصد تولید منطقه طبس در اختیار شرکت زغال‌سنگ طبس است و توانسته ایم بخش اعظم نیاز زغال مورد نیاز شرکت ذوب آهن اصفهان را تامین کنیم.

کریتی درخصووص پروژه‌های سرمایه‌گذاری که در شرکت در دست اقدام است، گفت: پروده طبس اصولا یک شرکت توسعه گرا است. از مهمترین پروژه های کوتاه مدت درنظر گرفته شده، تغلیظ کارخانه زغالشویی است که یک کارخانه بسیار مدرن در طبس و کشور است.  همچنین الحاقیه‌ای به شرکت در حال اضافه شدن است که شهریور سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید. اعتبار مورد نیاز این پروژه ۳۶ میلیارد تومان است که ۳.۵ تا ۵ درصد افزایش تولید کنسانتره و ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خوراک ورودی در پی خواهد داشت که تولید کنسانتره زغال به ۶۷هزار و ۵۰۰تن افزایش خواهد یافت.

وی پروژه بعدی را خرید تجهیزات تمام مکانیزه ست دوم لانگوال عنوان کرد و افزود: شرکت از دو سیستم مدرن دنیا که معروف به لانگوال و رومن پیلار است، استفاده می‌کند. شرکت در حال حاضر یک سیستم لانگوال دارد و در بازه ۱۵ ماهه نیاز است که این تجهیزات باز و با آمدن در سطح زمین اورهال شود که این فرایند بیش از ۶ ماه طول می‌کشد. با خرید ست دوم لانگوال که برنامه بهره بردای برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده است، بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که نتیجه پروژه این خواهد شد که خلا بین دو استخراج از بین خواهد رفت و سالیانه ۵۲۰هزار تن تولید زغال‌سنگ خام را به مجموعه استخراجی افزوده خواهد کرد که ۲۰۸ هزار تن کنسانتره زغال استحصال خواهد شد.

شرکت برای تامین اعتبار این پروژه با بانک‌های محلی مانند صنعت و معدن صحبت کرده که ۴۰۰ میلیون تومان مورد نیاز  از طرق منابع بانکی تایید شده که در حال تلاش برای اخذ آن هستیم که بتوانیم پروژه را به موقع اجرایی کنیم.

وی به پروژه بعدی که در شرکت تعریف شده است اشاره کرد و افزود: پروژه بعدی احداث واحد بهینه سازی کیفیت زغال‌سنگ است. همانطور که می‌دانید زغال‌های مختلف و متنوعی در طبس و کشور وجود دارد. انشاله بتوانیم زغال‌های منطقه را به صورت مخلوط که مورد استفاده در سایر صنایع است را تهیه کنیم . پروژه نهایی شده و درحال عقد قرارداد هستیم.

مدیرعامل زغال‌سنگ طبس به بومی سازی های شرکت اشاره و مطرح کرد: شرکت از سال ۸۲ بحث بومی سازی را مدنظر قرار داده است که توانسته ۱۴۲۷ قطعه یا تجهیزات را بومی سازی با رعایت تمامی استانداردها کرده است. یکسری قطعات خاص است و با توجه به شکل گیری شتاب دهنده صدر فردا در مجموعه تاصیکو، این موضوع نیز مد نظر قرار گرفته که این قطعات را با ارتباطی که شتاب دهنده با تمامی مجموعه‌های صنعتی کشور دارد، بتواند با رعایت تمامی استانداردها نیز کپی سازی کرده تا مورد استفاده قرار بگیرد.

وی به برنامه بلندمدت شرکت برای توسعه اشاره داشت: ظرفیت پرورده یک شرکت زغال‌سنگ طبس، حدود ۶۳ میلیون تن ذخیره زمین شناسی دارد که ۳۱ میلیون تن آن مجوز بهره برداری دارد. در مزایده‌ای که اخیرا شرکت کرده‌ایم و برنده شدیم، حدود ۷۵ میلیون تن به ذخایر زمین شناسی شرکت اضافه می‌شود که به ۱۴۰ میلیون تن خواهد رسید.

کریتی عنوان کرد:  شرکت در ۱۰ ماهه سال۹۹ توانسته به برنامه‎هایی که برنامه ریزی کرده، دست پیدا کند. در تولید زغال خام یک میلیون و ۳۰۵ هزار تن برنامه داشته ایم که ۱۰۰ درصد به آن دست پیدا کرده‌ایم. همچنین تولید کنسانتره زغال، ۵۱۴ هزار تن تولید داشته‌ایم که به صورت کامل دست پیدا کرده‌ایم.

وی در پایان عنوان کرد: سود خالص ۱۰ماهه شرکت، ۵۶۷ میلیارد تومان بوده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال بین ۶۷۰ الی ۷۰۰ میلیارد تومان دست پیدا کند. روند روبه رشد شرکت از سال ۹۲ شروع شده که همچنان ادامه دارد. همچنین زغال‌سنگ پروده طبس از سال ۹۲ تا ۹۸، ۶ سال متوالی برترین و بزرگترین تولیدکننده زغال درکشور بوده است  که امسال نیز برای بار هفتمین سال به این مقام خواهد رسید.