۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تفاهمنامه بورس کالا و انجمن سنگ آهن در مورد عرضه بالادست/ عرضه محصولات بالادست در بورس کالا ادامه می‌یابد

۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۲۲
کد خبر: 503252
تفاهمنامه بورس کالا و انجمن سنگ آهن در مورد عرضه بالادست/ عرضه محصولات بالادست در بورس کالا ادامه می‌یابد

سعیدعسکرزاده گفت: قرار است هفته آینده تفاهمنامه‌ای با بورس کالا امضا کنیم و پس از آن دو محصول کالایی کنسانتره و گندله در بورس عرضه خواهد شد. انجمن لیست کارخانجات تولیدکننده کنسانتره و گندله را به بورس اعلام می‌کند تا روند پذیرش در بورس برای شرکت‌ها تسریع شود.

اقتصادآنلاین- طاهره گودرزی؛ سعید عسکرزاده دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین پیرامون عرضه سنگ آهن در بورس کالا گفت: پیرو عرضه سنگ آهن در روز شنبه 11 بهمن ماه در بورس کالا که با همکاری ایمیدرو صورت گرفت، انجمن ایرادات وارد شده به این عرضه را به بورس و معاونت نظارت بر بازار اطلاع داد. بر همین اساس جلسه‌ای با حضور اعضای انجمن سنگ‌آهن و معاون نظارت بر بازار بورس کالا تشکیل و قرار شد عرضه دو محصول کالایی کنسانتره و گندله در بورس ادامه یابد.

وی ادامه داد: قابلیت استفاده از ابزار بورس برای شفافیت و منطقی شدن قیمت‌های این دو محصول در بورس کالا وجود دارد و با هماهنگی‌های به عمل آمده و طبق تفاهمنامه‌ای که اوایل هفته آینده با بورس کالا امضا خواهیم کرد از این پس کنسانتره و گندله در بورس کالا عرضه شوند. مهمترین بحث‌ صورت گرفته در این جلسه، در مورد نحوه پذیرش شرکت‌ها در بورس کالا بود.

دبیر انجمن سنگ آهن بیان داشت: مقرر شد بورس کالا مراحل ثبت پذیرش و فرم‌های مورد نیاز را برای انجمن ارسال کند تا با شرکت‌ها هماهنگ شود. همچنین اسامی شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره و گندله از سوی انجمن در اختیار بورس کالا قرار گیرد تا روند پذیرش در بورس برای شرکت‌ها تسریع شود.

سعید عسکرزاده در ادامه تاکید کرد: ممکن است برخی شرکت‌ها قراردادهای بلندمدتی بر اساس فرمول‌های وزارت صمت در دست اجرا داشته باشند و تا پایان سال بایستی بر اساس آن عمل کنند اما قطعا بعد از پایان قراردادهای بلند مدت، تمام شرکت‌ها باید در بورس کالا عرضه کنند. لذا بستر مناسب برای عرضه بالادست و مواد اولیه در بورس کالا فراهم است و همه باید از این بستر که باعث شفافیت می‌شود، استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت پایه محصولات بالادست قرار است بر چه مبنایی باشد، گفت: قیمت پایه کنسانتره و گندله در بورس کالا بر اساس توافق میان خریدار و فروشنده با نظارت بورس کالا خواهد بود و به نظر نمی‌رسد مشکلی بر روی قیمت پایه وجود داشته باشد. نتایج قیمت بعد از عرضه و تقاضاهایی که در بورس اتفاق می‌افتد، مشخص می‌شود و قطعا قیمت محصولات عرضه شده در بورس طبق قوانین سازمان بورس اوراق بهادار خواهد بود.

عسکرزاده خاطر نشان کرد: در عرضه کنسانتره و گندله، شرایط مطلوبی برای مصرف کننده و تولیدکننده فراهم خواهد شد و یک مبنای منطقی برای آن گذاشته می‌شود که خریداران بدون ریسک اقدام به خرید کنند. همچنین از بورس کالا تقاضا کردیم که شرایط را برای عرضه آهن اسفنجی نیز فراهم کند. گویا قرار بر این شده است که آهن اسفنجی توسط ایمیدرو صورت بگیرد و بعد از آن شاهد عرضه کل زنجیره فولاد از بالادست تا پایین دست در بورس کالا خواهیم بود و قطعا یک روند شفاف و عادلانه شکل خواهد گرفت.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، با اشاره به عدم تقاضا در عرضه‌های کنسانتره و گندله در بورس کالا و گرفتن مجوز صادراتی بر آن اساس توضیح داد: بر اساس شیوه نامه اگر یک بار محصول در بورس عرضه شود و تقاضایی برای آن نباشد، عرضه کننده می‌تواند برای آن محموله مجوز صادراتی بگیرد، بر همین مبنا انجمن قصد دارد در کالاهای بالادست که قرار است در بورس کالا عرضه شود به الگویی دست یابد که به تجارت سر و سامان دهد.

عسکرزاده در پایان تاکید کرد: اطمینان دارم توافق میان بورس کالا و انجمن سنگ آهن، توافقی جامع و خوب خواهد بود که فعلا در مرحله پیش نویس است. بر اساس این توافق، اگر کالایی در داخل مصرف نداشته باشد می‌تواند با سهولت در رینگ صادراتی قرار گیرد و صادر شود. سهولت از این جهت خواهد بود که در بخش صادرات، انجمن و شرکت‌های زیرمجموعه آن فروشنده حضور دارند و در تمام دنیا خریدار برای فروشنده شرایط را تسهیل می‌کند. اگر قرار باشد کالا به درستی و با قیمت مناسب به فروش برسد، می‌بایست قواعد بین‌المللی در خرید و فروش رعایت شود تا بتوانیم سهم مناسبی از بازار کسب کنیم.