۰ نفر

دیگ‌های روغن داغ در صنایع مختلف چه کاربردی دارد؟

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۵۷
کد خبر: 502178
دیگ‌های روغن داغ در صنایع مختلف چه کاربردی دارد؟

دیگ یا هیتر روغن داغ یکی از اصلی ترین مبدل های حرارتی مورد استفاده در صنعت است، که از طریق انتقال حرارت بین روغن داغ حرارتی و گازهای داخل کوره دیگ که دارای دمای بسیار بالایی هستند، انتقال حرارت را انجام می دهد.

طراحی بویلرهای روغن داغ به این صورت است که احتمال بالا رفتن دمای روغن تا حدی که دچار تجزیه یا آتش سوزی نشود را ایجاد می کند و از طرف دیگر افت فشار بسیار کمتری را در مسیر چرخش روغن رقم میزند.

برای دسترسی به دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتی گراد در بویلرها ما نیاز به تحمل میزان فشار بالایی داریم و ممکن است در برخی موارد امنیت بویلر به خطر بیافتد.

با استفاده از دیگ روغن داغ، ایجاد دمای بالا با فشار کم میسر می شود.

کاربردهای مختلف دیگ روغن داغ در صنعت

با وجود مزیت های بسیار فنی و کاربردی در دیگ های روغن داغ، کاربرد دیگ روغن داغ در صنعت امروز بسیار متنوع است و به یکی از پر استفاده ترین بویلرها جهت گرمایش غیرمستقیم تبدیل گشته است. به طور مثال در صنایع تولید چسب و رزین، صنایع شیمیایی جهت تولید انواع حلاّل و مشتقات نفتی از دیگ روغن داغ استفاده می شود.

یکی از موارد رایج استفاده از این دیگ ها صنعت تولید آسفالت و قیر است.

جایگزینی دیگ های روغن داغ به جای دیگ های بخار دلایل بسیار فنی، اقتصادی و ایمنی دارد که در زیر به تعدادی از آن به اختصار اشاره خواهیم کرد.

مزیت های دیگ روغن داغ نسبت به دیگر بویلرها

  1. دیگ های روغن داغ دمای بسیار بالاتری از دیگ بخار تولید می کنند به همین دلیل برای مصارف گرمایشی در دماهای بالای ۳۰۰ درجه سانتیگراد کاربرد بیشتری دارد.
  2. کنترل حرارت در دیگ روغن داغ بسیار ساده تر از دیگ بخار بوده به همین دلیل در مواردی که نیاز به جذب حرارت بالا و قابل کنترل، به صورت غیر مستقیم باشد از این نوع بویلر استفاده می شود.
  3. در دیگ بخار برای برخی عملکردها نیاز به فشار زیادی است در حالی که در سیستم دیگ روغن داغ، تمام تجهیزات شما بدون فشار کار می‌کنند. این امر موجب کاهش احتمال وقوع انفجارهای خطرناک در تاسیسات می‌شود و ضرورت کنترل و تنظیم دائمی‌ فشار را از بین می‌برد.
  4. با وجود اینکه سیستم های گرمایشی دیگ بخار به دلیل صرفه اقتصادی استفاده از  آب، برای بسیاری از مدیران محبوب هستند اما به این نکته توجه داشت که این سیستم ها به دلیل چرخش مداوم آب، در برابر خوردگی بسیار حساس هستند. بنابراین سیستم ‌های گرمایشی مبتنی بر دیگ بخار باید به دقت در برابر خوردگی نظارت شوند اما چون روغن داغ یک روان کننده است، یک مزیت دیگ روغن داغ عدم بوجود آمدن خوردگی در قسمت های مختلف آن است.
  5. دیگ های بخار ممکن است در هنگام کار سر و صدای زیادی ایجاد نماید، اما از مزایای دیگ روغن داغ، عدم ایجاد سرو صدای بلند است. این سیستم به گونه ای طراحی شده که آلودگی صوتی بسیار کمی‌ ایجاد می‌کند.
  6. در دیگ روغن داغ تنظیم و تعیین درجه حرارت مورد نیاز بسیار راحت بوده و کاربرد دیگ های روغن را در صنایع مختلف افزایش می دهد، زیرا امکان کار و کنترل در دمای بیشتر از ۳۵۰ درجه در این سیستم ها وجود دارد.
  7. آب به عنوان ماده اصلی دیگ های بخار ممکن است به یخ تبدیل شود و این مساله باعث بروز خطرات و مشکلاتی در سیستم دیگ بخار گردد. یخ نزدن روغن حرارتی در دمای پایین یکی از مزایای سیستم گرمایشی مبتنی بر دیگ روغن داغ است که باعث کاهش خطرات ایمنی و مشکلات عملیاتی در سیستم خواهد شد.
  8. آب ورودی در سیستم دیگ بخار قبل از هرگونه عملیاتی باید بهسازی شود در صورتی که آب سخت باشد به وسیله دستگاه سختی گیر ابتدا به آب نرم تبدیل شود. در دیگ روغن داغ نیازی به استفاده از این تجهیزات اضافی نیست. در نتیجه هزینه بسیار کمتری، چه در ابتدای راه اندازی و چه برای تعمیر و نگهداری دیگ روغن داغ، به کارفرما و کارخانجات مختلف تحمیل می گردد.
  9. یکی از مهمترین دلایل برای کاربرد دیگ روغن داغ در برابر سیستم بخارداغ، ایمنی بیشتر آن است.

سیستم روغن داغ به دلایل مختلف از دیگ های بخار امن تر است. زیرا بدلیل عدم نیاز به وجود فشار، خطر انفجار در آن برطرف گردیده است. علاوه بر این به دلیل قابلیت مقاومت سرمایشی در روغن، از خطرات یخ زدگی مانند دیگ های بخار، در امان خواهیم بود.

دد

چرا دیگ روغن داغ تولید بویلر ایران با دیگران متفاوت است؟

شرکت بویلر ایران با سابقه درخشان فنی و علمی در تولید انواع دیگ های حرارتی امروزه با به کار گیری مهندسین خبره و استفاده از علوم روز اقدام به تولید سفارشی انواع  دیگ روغن داغ کرده است.

فرآیند تولید دیگ های این مجموعه دقیقا طبق خواسته های سفارش دهنده و متناسب با کاربرد دیگ روغن داغ در هر مجموعه است.

دیگ های تولیدی بویلر ایران قابلیت تولید حرارتی بین 100 الی 400 درجه سانتیگراد در ساختاری مطابق بر مشخصات فنی سفارش دهنده را دارا است.

تمامی دیگ های روغن داغ تولید شده در بویلر ایران دارای عملکرد سه پاس در گردش روغن و انتقال حرارت بوده و کمترین میزان هدر رفت انرژی را دارند.

از دیگر مزیت های فنی و ایمنی این محصولات میتوان به تابلوهای برق کاملا اتوماتیک، جهت راه اندازی و استفاده از دیگ روغن داغ اشاره کرد، که بهره برداری از آن را برای هر اپراتوری به راحتی امکان پذیر می سازد.

دیگر مزیت مهم دیگ های روغن داغ تولید شده در شرکت بویلر ایران، جوشکاری تمامی اتصالات توسط جوشکاران آموزش دیده و با تجربه جهت جوشکاری نفوذی با الکترود 7018 و تایید نهایی آن توسط آزمایشات اشعه ایکس و تست های فنی جوش، جهت تایید نفوذ ناپذیری قطعات و استحکام تمامی بخش های دیگ  است.

بنابراین برای کاهش هزینه های اقتصادی، افزایش ایمنی و کارایی فنی، کاهش هدر رفت انرژی و افزایش بهره وری، حذف خطرات احتمالی در دیگ های بخار و همچنین اطمینان از کیفیت و کارایی مطابق آنچه نیاز شماست، پیشنهاد ما استفاده از دیگ های روغن داغ تولید شده تحت نظر کارشناسان و مهندسین شرکت بویلر ایران است.