۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ابطال معامله صوری یک شرکت در بورس کالا/ چرا وزارت صمت سهمیه‌ شرکت‌های متخلف را تعلیق نمی‌کند؟

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۸:۴۳
کد خبر: 502159
ابطال معامله صوری یک شرکت در بورس کالا/ چرا وزارت صمت سهمیه‌ شرکت‌های متخلف را تعلیق نمی‌کند؟

چهارشنبه 8بهمن ماه، بخش عمده محصولات فولادی (مقاطع طویل اعم از میلگرد، تیرآهن و ...) عرضه‌شده در بورس کالا با وجود کاهش بیش از 13 درصدی قیمت پایه نسبت به هفته گذشته، بدون تقاضا ماند.

اقتصادآنلاینطاهره گودرزی؛ کارشناسان بازار سرمایه معتقدند کاهش قیمت محصولات صادراتی منطقه CIS و انتظار تداوم روند کاهشی از دلایل بدون مشتری ماندن محصولات عرضه‌شده در بورس کالا است.

طی بررسی‌های اقتصادآنلاین از روند معاملات مقاطع طویل در بورس کالا، مشاهده شد برخلاف اینکه اکثر معاملات بدون تقاضا بود، تقاضای بالایی برای محصول عرضه شده شرکت سپید فراب کویر وجود دارد. این شرکت برای ۷۷۰۰ تن میلگرد طول کوتاه که به نوعی ضایعاتی محسوب می‌شود، بیش از ۸۵۰۰ تن تقاضا داشت، این در حالیست که شرکت فولاد خراسان برای 20هزارتن سبد میلگرد مخلوط خود فقط 2هزار تقاضا و شرکت ملی فولاد فقط  925 تن تقاضا برای 5هزارتن سبد میلگرد خود داشت.

در روزی که تمام شرکت‌های تولیدکننده میلگرد و مقاطع طویل با عدم تقاضا مواجه بودند، چطور می‌شود که محصولات ضایعاتی یک شرکت با تقاضای بیش از عرضه روبرو باشد؟ 

شنیده‌های اقتصادآنلاین حاکی از آن است که با توجه به اینکه شرکت سپید فراب کویر تنها محصولات گرید پایین خود را در بورس کالا عرضه می‌کند، اما همین عرضه را هم فقط افراد خاص که وابسته به شرکت هستند می‌توانند خرید کنند تا به دست خریداران دیگر نرسد. این شرکت با این روش، هم تعهد عرضه در بورس کالا را انجام می‌دهد هم این امکان برایش فراهم می شود که محصولات اصلی خود را که در بورس عرضه نمی‌کند، صادر کند. بررسی عرضه‌های این شرکت در بورس نشان از حجم بالای درخواست برای میلگرد طول کوتاه دارد.

یک منبع آگاه به اقتصادآنلاین گفت: بورس کالا به وزارت صمت این موضوع را گزارش داده و درخواست توقف معامله محصولات با گرید پایین این شرکت و شرکت‌های دیگر را داده است اما وزارت صمت با این درخواست مخالفت کرده و اعلام کرده "بگذارید عرضه کنند". 

یکی از راهکارهایی که می‌تواند جلوی این نوع معاملات را بگیرد قطع سهیمه خریداران خاص این شرکت یا تعلیق شرکت اصلی منوط به عرضه تمام محصولات در بورس است. به نظر می رسد که باید راهکاری اندیشیده شود تا شاهد تکرار این نوع معاملات در بورس نباشیم چرا که این نوع عرضه و معامله در بورس کالا در زمان‌های رونق بازار ، باعث قیمت سازی می شود.