۰ نفر

در نشست ملی مطالبه‌گران بخش معدن و صنایع معدنی مطرح شد؛

رسیدگی ویژه مجلس به شکایت‌ها از طرز کار مدیران بخش معدن

۱۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
کد خبر: 501747
رسیدگی ویژه مجلس به شکایت‌ها از طرز کار مدیران بخش معدن

نایب رییس کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی در نشست ملی مطالبه‌گران بخش معدن و صنایع معدنی از رسیدگی ویژه به طرز کار مدیران این بخش از اقتصاد کشور در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، شجاعی در این‌باره افزود: براساس این گزارش، جلسه‌ای را در کمیسیون اصل90 برگزار کرده و همه مسؤلان عالی مرتبط با مسائل مطرح شده امروز ازجمله وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی را دعوت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد که در آن جلسه علاوه‌بر کارشناسان کمیسیون، جمعی از مطالبه‌گران بخش معدن هم می‌توانند حضور داشته باشند.

نایب رییس کمیسیون اصل90 مجلس در ادامه با اشاره به پیگیری ویژه این موضوع در کمیسیون افزود: درنهایت گزارشی از طرز کار مدیران و دستگاه‌های مرتبط با حوزه معدن تهیه خواهیم کرد و بدون نوبت برای اطلاع‌رسانی به مردم، در صحن علنی قرائت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد چنانچه احراز شود تخلفی و جرمی در حوزه معدن انجام شده برای آن پرونده تشکیل شده و به قوه قضاییه برای رسیدگی قضایی ارسال می‌شود. همچنین اگر به این نتیجه برسیم که قوانین این بخش ایراد دارد، طرحی برای اصلاح قوانین معدن تهیه می‌کنیم تا در صحن بررسی شود.

شجاعی با بیان اینکه معدن در خاک یک منطقه نمی‌نشیند بلکه در بستر اجتماعی آن منطقه می‌نشیند و بر همه ابعاد یک جامعه تأثیرگذار است، اضافه کرد: اگر امروز شاهد ناکارآمدی، فساد و رانت در بخش قابل‌توجهی از دستگاه‌های اجرایی و مدیریتی هستیم یعنی اینکه دستگاه‌های نظارتی کشور ایراد دارند و دارای حفره هستند.

به‌گفته وی این مقدار از فساد و رانت در جمهوری اسلامی ایران قابل توجیه نیست بنابراین ما در کمیسیون اصل 90 کاری را شروع کرده‌ایم که اگرچه زمانبر است ولی آن را انجام خواهیم داد و آن این است که می‌خواهیم نظارت بر نظارت را آسیب‌شناسی کنیم.

شجاعی یادآور شد: باید نظارت بر مدیریت معدن را بازبینی کنیم چون تاکنون مؤثر نبوده است و کار به جایی رسیده که برخی از مدیران معدنی کشور علاوه‌بر فساد در حوزه صنعت و معدن، آلوده فسادهای سیاسی شده‌ و در انتخابات و عزل و نصب مدیران دخالت می‌کنند.

نایب رییس کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه نمی‌خواهیم معدن به‌عنوان یکی از موتورهای پیشرفت کشور، آسیب ببیند، گفت: نقش معدن در اقتصاد و صنعت کشور مهم است و به‌طور طبیعی با جنگل، منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست مخالفت و معاندت ندارد بلکه آن کسی که بین اینها جنگ می‌اندازد، روحیه منفعت‌طلبانه برخی مفسدان است که باید به آنها رسیدگی شود در کنار اینکه اجازه ندهیم معدن و معدن‌کار آسیب ببیند.