۰ نفر

مشاور بین المللی انجمن سنگ ایران؛

۵٠درصد معادن سنگ تعطیل شده‌اند

۷ بهمن ۱۳۹۹، ۲۳:۴۱
کد خبر: 501191
۵٠درصد معادن سنگ تعطیل شده‌اند

مشاور بین المللی انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه در کشورمان بیش از ۲ هزار واحد معدنی، پروانه استخراج دارند، گفت: از این تعداد حدود هزار و ۱۰۰ معدن فعال هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، سیامک حاج سید جوادی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری افزود: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت اسمی واحد‌های معدنی ایران ۳۰ میلیون تن است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار‌های جهانی در سال ۲۰۱۹، تولید ایران ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۸, نه میلیون تن و حدود ۶ سال پیش، ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن بود.
حاج سید جوادی افزود: این موضوع نشان می‌دهد در چند سال اخیر به طور میانگین، سالی ۴۰۰ هزار تن کاهش تولید داریم.
این تحلیلگر بازار‌های جهانی با بیان اینکه متأسفانه آمار‌های قابل استناد و دقیقی در بخش معدن ایران وجود ندارد، گفت: آمار مستند و مستدلی وجود ندارد که واقعاً چند واحد کارخانه سنگ بری و فرآوری سنگ در ایران وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار‌های غیر رسمی، بین ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ واحد داریم، افزود: از این تعداد حدود هزار واحد غیر فعال است و بقیه هم شاید با حدود ۴۰ درصد ظرفیت تولیدشان مشغول کار هستند.
حاج سیدجوادی با اشاره به اینکه بازار داخلی یکی از بزرگترین مزیت‌های کشورمان است افزود: بازار مصرف داخل بین ۶ تا ۸ میلیون تن است که این موضوع از صنعت سنگ کشور حمایت می‌کند.
مشاور بین المللی انجمن سنگ ایران گفت: باید پیش از صادرات، جوابگوی نیاز داخل باشیم.
حاج سید جوادی با بیان اینکه ایران پس از چین، هند و ترکیه، چهارمین تولید کننده سنگ در جهان است، افزود: با برنامه ریزی ۵ ساله به راحتی می‌توانیم به ظرفیت تولید ۲۰ میلیون تن در سال برسیم.