۰ نفر

نگاهی بنیادی به «کتوکا»

۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۳۹
کد خبر: 500079
نگاهی بنیادی به «کتوکا»

شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا در سال 1370 تأسیس شده و در سال 1373 در بورس تهران با نماد کتوکا پذیرفته شد. این شرکت در صنایع دیرگدازها فعالیت نموده و زمینه اصلی فعالیت آن در صنایع فولاد و سیمان می‌باشد. ظرفیت شرکت در حال حاضر 32 هزار تن می‌باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، نیاز کشور به محصولات نسوز در سال 400 هزار تن است که کتوما نزدیک به 5 درصد این نیاز را برطرف می‌کند. بالغ بر 90% بهای تمام شده این محصولات مواد اولیه می‌باشد، که بالغ بر 48% آن از خارج از کشور تامین می‌شود. نرخ ارز و تحریم‌ها باعث ایجاد چالش‌های فراوانی برای این صنعت می‌شوند. تنوع محصولات کتوکا بالغ بر 50 نوع محصول نسوز است که به بیش از 22 واحد صنعتی در کشور تحویل داده می‌شود. از جمله شرکت‌های بزرگ که مشتری کتوکا می‌باشند، می‌توان به فولاد مبارکه اصفهان، فولاد سبا، فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان، فولاد کاوه جنوب کیش و فولاد خراسان اشاره کرد.

جهت مشاهده تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بازار سهام به وبسایت باشگاه مشتریان مبین‌سرمایه مراجعه نمایید.

محصولات شرکت

شرکت فروش خارجی ندارد و تمامی محصولات در داخل به فروش می‌رسند. درآمد عملیاتی شرکت با رشد 111% در نه ماهه سال 1399 به مبلغ 365 میلیارد تومان رسید. از این مبلغ 38% مربوط به ارائه خدمات بوده و مابقی مربوط به فروش تولیدات شرکت است، که در نمودارهای زیر جزئیات درآمد عملیاتی نه ماهه مشخص می‌باشد. فروش نه ماهه سال 1399 جرم‌های نسوز به 62 میلیارد تومان و انواع دریچه‌های کشویی به 1.2 میلیارد تومان رسید، که دلیل کاهش این دو محصول این است که به دلیل مشکلات موجود در واردات مواد اولیه، تولید این محصولات کاهش داشته و چون شرکت قراردادهای تاندیش را با فولاد مبارکه و سایر شرکت‌های فولادی دارد، شرکت مجبور است اکثر تولیدات این دو محصول را در این قراردادها مصرف کند. دلیل بعدی این است که برای سال 99 قرار بود 5000 تن جرم نسوزدر پروژه بندرعباس تولید شود، اما به دلیل شیوع کرونا این پروژه تنها1680 تن جرم نسوز تولید کرد. شرکت در حال حاضر قرارداد جدیدی نیز برای ارایه خدمت به فولاد مبارکه امضا کرده است. در همین راستا شرکت یک طرح توسعه 10 هزار تنی آجر کربن منیزیت در دست اجرا دارد، که قرار است در سال 1401 به بهره‌برداری برسد. قرار است محصولات تولید شده این طرح در ارائه خدمت به فولاد مبارکه استفاده شود. کتوکا در راستای همین طرح اقدام به افزایش سرمایه 413% از محل سود انباشته و آورده سهام داران کرده است.

فروش قطعات نسوز نیز 25 میلیارد تومان بوده است. از کل فروش 365 میلیارد تومانی نه ماهه 75% مربوط به ارائه خدمات می‌باشد. درآمد نسوز کاری 49 میلیارد تومان، درآمد پروژه‌های تاندیش 72 میلیارد تومان و درآمد کوره‌های قوس الکتریکی 154 میلیارد تومان می‌باشد. در حال حاظر شرکت پروژه‌های ارائه خدماتی دارد که مهمترین این خدمات در جدول زیر آمده است. فروش ناشی شده از این ارایه خدمت با ابهام روبرو است. در رابطه با قرارداد جدید شرکت با فولاد مبارکه نکته‌‎ای که وجود دارد، این است که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در بندهای قرارداد از جمله افزایش نرخ ارز و منیزیت نسبت به مبنای محاسبه اولیه تا 95% آن با درخواست شرکت و بررسی آن توسط فولاد مبارکه قابل تعدیل است.

9a8862c4-ef6b-4404-a45e-46bbe8883590

جهت مطالعه نکات تحلیلی و آموزشی به صفحه اینستاگرام مبین‌سرمایه و کانال تلگرام مبین تحلیل مراجعه کنید.

بهای تمام شده

90درصد بهای تمام شده کتوکا مربوط به مواد اولیه است. بهای تمام شده کتوکا در نه ماه 1399 مبلغ 301 میلیارد تومان می‌باشد، که از این مبلغ 22% یعنی 66 میلیارد تومان مربوط به بهای تمام شده تولیدات است و 78% مربوط به ارایه خدمات با مبلغ 235 میلیارد تومان می‌باشد. در بهای تمام شده ارایه خدمات، خدمات مربوط به کوره‌های قوس الکتریکی با مبلغ 147 میلیارد تومان بیشترین هزینه ارائه خدمت را دارا می‌باشد.

سهامداران

سرمایه شرکت 15 میلیارد تومان بود که به دلیل طرح توسعه 10 هزار تن آجر کربن منیزیت خود اقدام به افزایش سرمایه 413% و رسیدن به سرمایه 77 میلیارد تومان کرد، که از این 66 میلیارد تومان افزایش سرمایه، 32 میلیارد تومان از محل آورده سهامدران و 30 میلیارد تومان از محل سود انباشته می‌باشد. سهامدار اصلی شرکت کتوکا، شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد با درصد سهامداری 50 می‌باشد، که این شرکت با نماد وتوکا در بورس اوراق بهادار تهران قرار دارد و سایرین سهامداران سهم ناچیزی از این شرکت را دارا می‌باشند.

سود هر سهم در سال 1400

باتوجه به نرخ دلار در سال بعد و تورم سال بعد پیش‌بینی می‌‍شود سود ناخالص شرکت در سال بعد 144 میلیارد تومان باشد و با توجه به سرمایه 77 میلیارد تومانی، سود هر سهم عددی بین 180 الی 200 تومان پیش‌بینی می‌شود.