۰ نفر

در ۹ ماهه امسال؛

۲۵ درصد متقاضیان، تسهیلات رونق تولید گرفتند

۲۷ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۴۶
کد خبر: 498559
۲۵ درصد متقاضیان، تسهیلات رونق تولید گرفتند

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال حدود ۲۵ درصد از کل ثبت نام کنندگان دریافت تسهیلات رونق تولید و حدود ۳۹ درصد از ثبت نام کنندگان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) موفق به دریافت آن‌ شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس این آمار در  ۹ ماهه اول امسال بیش از ۷۳۹۳ میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، در راستای اقتصاد مقاومتی به ۲۷۷۲ واحد و بیش از ۵۷۶۶ میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) به ۹۹۸ واحد در استان‌های مختلف پرداخت شده است.

 در این مدت ۱۱ هزار و ۱۸۶ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات رونق تولید انجام شده که ۶۵۳۰ مورد برای دریافت بیش از ۲۵ هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند و در نهایت ۲۷۷۲ فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۷۳۹۳ میلیارد تومان پرداخت شده است؛ یعنی حدود ۲۵ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

همچنین در ۹ ماهه اول امسال ۲۵۴۳ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات برنامه تولید و اشتغال انجام شده که ۱۲۱۵ مورد برای دریافت تسهیلات ۹۷۵۳ میلیارد تومانی به بانک معرفی شده اند.  در نهایت ۹۹۸ مورد پرداخت تسهیلات به ارزش ۵۷۶۶ میلیارد تومان صورت گرفته است؛ یعنی حدود ۳۹ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

در این میان بیشترین پرداختی تسهیلات رونق تولید مربوط به استان البرز با مبلغ بیش از ۱۲۹۹ میلیارد تومان،  سمنان با مبلغ ۱۲۹۷ میلیارد تومان و گلستان با  مبلغ نزدیک به ۶۹۴ میلیارد تومان بوده است. بیشترین تسهیلات تولید و اشتغال نیز به تهران، یزد و اصفهان پرداخت شده؛ به‌طوری که مبلغ پرداختی به این استان‌ها به ترتیب ۶۶۹ میلیارد تومان، ۴۷۹ میلیارد تومان و ۴۵۵ میلیارد تومان بوده است.

استان‌های کم‌برخوردار، دریافت کننده کمترین تسهیلات رونق تولید

البته در ۹ ماهه اول امسال استان‌های کهگیلویه و بویر احمدو  سیستان و بلوچستان با وجود داشتن یک، ۱۸ و ۲ ثبت نام در بخش تسهیلات رونق تولید، هیچ مبلغی دریافت نکردند. استان ایلام نیز کمترین تسهیلات رونق تولید، معادل ۲۱۷ میلیون تومان را به خود اختصاص داده است.

در زمینه تسهیلات تولید و اشتغال نیز در ۹ ماهه اول امسال استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و کردستان  با دریافت ۳۲، ۳۹ و ۴۶ میلیارد تومان کمترین تسهیلات تولید و اشتغال را دریافت کرده‌اند.  

لازم به یادآوری است که تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه با بهره ۱۴ درصد پرداخت می‌شود که متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه بهین یاب از این ظرفیت در راستای تامین سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی و یا تکمیل واحدهای تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی استفاده کنند.