۰ نفر

۹ ماهه ۹۹ ثبت شد؛

رشد تولید ۱۶درصدی کالاهای منتخب صنایع معدنی

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۸
کد خبر: 497488
رشد تولید ۱۶درصدی کالاهای منتخب صنایع معدنی

کارنامه ۹ ماهه امسال مربوط به ۶ قلم کالای منتخب بخش معدن و صنایع معدنی گویای رشد متوسط ۱۶.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، فولاد خام (شمش)، محصولات فولادی، کاتد مس، شمش آلومینیوم خالص، آلومینا و سیمان از جمله اقلام مورد بررسی در مدت مزبور بودند که با رشد تولید نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روبه‌رو شدند.

شمش آلومینیوم بالاترین رشد تولید

براساس آمار مورد بررسی در ۹ ماهه امسال، تولید شمش آلومینیوم خالص بالاترین میزان رشد را در بین اقلام منتخب بخش معدن و صنایع معدنی به خود اختصاص داد و ۵۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش عملکرد داشت.

میزان تولید شمش آلومینیوم خالص در دوره این گزارش به رقم ۳۰۸.۲ هزار تن رسید و در مقایسه با عملکرد ۹ ماهه سال ۹۸ که ۲۰۳.۸ هزار تن بود، افزایش بازدهی را ثبت کرد.

افزایش تولید سیمان

برابر داده‌های وزارتخانه یاد شده، تولید سیمان در ۹ ماهه امسال به رقم ۵۳ میلیون و ۶۰۶.۹ هزار تن رسید که نسبت به تولید ۴۶ میلیون و ۶۹۱ هزار تن عملکرد مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۱۴.۸ درصدی را رقم زد.

امروز ظرفیت تولید سیمان کشور نزدیک به ۹۰ میلیون تن است که در دوره این گزارش نزدیک به ۶۰ درصد ظرفیت تولید انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بیش از ۷۰ میلیون تن تولید سیمان تحقق یابد.

رشد بیش از ۱۱ درصدی تولید کاتد مس

تولید کاتد مس نیز در دوره مورد بررسی به رقم ۲۱۴.۱ هزار تن رسید که رشد ۱۱.۲ درصدی در مقایسه با رقم ۱۹۲.۴ هزار تن ۹ ماهه سال ۹۸ دارد.

پیش‌بینی شده در افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید مس کشور به ۸۰۰ هزار تن برسد و در پایان سال گذشته تولید مس کاتد برای نخستین بار در تاریخ فعالیت شرکت مس به رقم ۲۵۰ هزار و ۱۳۳ تن رسید.

افزایش تولید ۹.۵ درصدی تولیدات فولادی

وزارتخانه مزبور در جداول آماری خود میزان تولیدات فولادی را در ۹ ماهه امسال ۱۹ میلیون و ۱۹۹.۱ هزار تن ثبت کرد که در مقایسه با رقم ۱۷ میلیون و ۵۳۰.۷ هزار تن عملکرد دوره مشابه پارسال افزایش ۹.۵ درصدی دارد.

هشت ماهه امسال یک میلیون و ۶۷۹ هزارتن تولیدات فولادی به بازارهای هدف صادر شد.

ایران دهمین فولاد ساز جهان جهان محسوب می‌شود و قرار است در قالب سند چشم انداز ۱۴۰۴ به ظرفیت ۵۵ میلیون تن شمش فولادی برسد.

رشد ۸.۳ درصدی تولید شمش فولادی

شمش فولاد تولیدی در ۹ ماهه امسال به رقم ۲۱ میلیون و ۶۵۰.۱ هزار تن رسید و در مقام مقایسه با عملکرد در دوره مشابه سال گذشته که ۱۹ میلیون و ۹۸۶.۱ هزار تن بود، افزایش ۸.۳ درصدی دارد.

بررسی ظرفیت ۸۴ شرکت فولادساز کشور در سال ۹۹، حاکی از دستیابی به ظرفیت ۳۹ میلیون و ۸۲۱ هزار تنی است که ۳۶.۸ درصد آن مربوط به سه شرکت شاخص فولادساز است.

تولید بیش از ۱۷۵ هزار تن پودر آلومینا

پودر آلومینای تولیدی توسط تنها شرکت فعال در این بخش (جاجرم - خراسان شمالی) در ۹ ماهه امسال به رقم ۱۷۵.۳ هزار تن رسید و نسبت به عملکرد دوره مشابه سال ۹۸ که ۱۷۲.۱ هزار تن بود، افزایش ۱.۸ درصدی دارد.

میزان تولید پودر آلومینا در هشت ماهه امسال ۱۵۸ هزار و ۹۰۵ تن بود که در مقایسه با هشت ماهه سال گذشته چهار درصد افزایش بازدهی داشت.