۰ نفر

یک مقام مسئول:

صادرات محموله‌های فولاد متوقف شد

۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۵۶
کد خبر: 496717
صادرات محموله‌های فولاد متوقف شد

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از تصمیم جدید برای برگزاری جلسات هفتگی عرضه فولاد در بورس کالا خبر داد و گفت: صادرات محصولات شرکت‌های فولادی متوقف شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رضا شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، در پاسخ به این سوال که آیا در مورد دستورالعمل عرضه فولاد در بورس کالا جلسه جدیدی برگزار شده است؟ اظهار داشت: فعلا اتفاق جدیدی نیفتاده، اما با توجه به وضعیت پیش‌آمده امیدواریم، به زودی تصمیم درستی در این مورد اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه عده‌ای در حال تیشه زدن به ریشه صنعت فولاد هستند، ادامه داد: مقرر شده هر هفته جلسه‌ای با حضور اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد، نوردکاران، معاون معدنی وزیر صنعت و مسئولان بورس کالا برگزار شود، تا موضوع عرضه فولاد در بورس مورد بررسی مداوم قرار گیرد.

شهرستانی گفت: ‌البته به نظر من جلسه گذاشتن فایده‌ای ندارد، زیرا تجربه نشان داده وزارت صنعت بر اساس تصمیم خود عمل می‌کند، همان طور که هفته گذشته مبنای قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا را از 80 درصد قیمت در کشورهای مشترک‌المنافع آسیای میانه CIS به 70 درصد کاهش دادند.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار داشت: برگزاری این جلسات فقط برای این است که بگویند ما جلسه گذاشتیم و تصمیمات از این جلسات بیرون آمده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فروش شرکت‌های فولادی کاهش یافته و صادرات نیز انجام نمی‌شود، گفت: جلوی صادرات شرکت ذوب ‌آهن اصفهان گرفته شده و صادرات اسلب شرکت فولاد مبارکه نیز متوقف شده است، به طوری که محموله‌های فولاد، در بندر و بر روی کشتی نگه داشته شده‌اند و فقط دموراژ پرداخت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

شهرستانی با بیان اینکه باید منتظر باشیم ببینیم چه تصمیمی در مورد شیوه‌نامه عرضه فولاد در بورس گرفته می‌شود، گفت: همان ‌طور که ترامپ خود را به در و دیوار می‌زند تا ماندگار باشد، وزارت صنعت نیز خود را به در و دیوار می‌زند و تلاش می‌کند تا شیوه نامه عرضه فولاد را تغییر دهد، متأسفانه این اقدام برای تعداد محدودی در پشت پرده یا در صحنه، رانت به همراه دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد همچنین با اشاره به اینکه قرار است تولیدکنندگان فولاد جلسه‌ای با رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن داشته باشند، اظهار داشت: این جلسه در مورد اهداف سند چشم انداز 1404 است و ربطی به موضوع قیمت‌گذاری فولاد ندارد.

وی ادامه داد: مسلما بار کج هیچ وقت به منزل نمی‌رسد و باید منتظر آشکار شدن عواقب تصمیم جدید وزارت صنعت در مورد عرضه فولاد در بورس کالا باشیم.