۰ نفر

سرپرست سازمان صنایع کوچک؛

ورود صنایع کوچک به فرابورس اقدام مهم برای تامین مالی است

۲۱ آذر ۱۳۹۹، ۹:۵۱
کد خبر: 488887
ورود صنایع کوچک به فرابورس اقدام مهم برای تامین مالی است

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران گفت: با ایجاد امکان پذیرش واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در بورس، تابلوی آنها در فرابورس راه اندازی شده است که اقدام مهم برای تامین مالی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اصغر مصاحب روز جمعه در حاشیه سفر رزم حسینی وزیر صمت به اصفهان افزود: با توجه به اینکه شاید بسیاری از صنعتگران و تولیدکنندگان از این قضیه مطلع نباشند تقاضا می شود که این اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا واحدهای کوچک و متوسط بدانند می‌توانند با حمایت صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران فرآیند پذیرش خود را دنبال و بر روی تابلو سهام خودشان را عرضه کنند.

وی اظهارداشت : به این طریق می‌توان به تامین مالی تزریق شده‌ای دست یافت که خیلی ساده‌تر از استفاده از بازار پول یعنی بانک و نظیر آن است.

وی با بیان اینکه اکنون در شهرکها و نواحی صنعتی  بیش از ۴۶ هزار واحد صنعتی مستقر است گفت: بخش عمده این واحدها را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند.

مصاحب یادآور شد: در مجموعه واحدهای مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی  حدود ۹ هزار واحد با مشکلاتی مواجه شدند که به راکد شدن واحد یا غیرفعال شدن آن واحدها منجر شده است.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی ایران گفت:  یکی از برنامه‌های خیلی خوبی که در این مدت انجام شد، عارضه‌یابی واحدهای راکد و یا غیرفعال بود که با این آسیب‌شناسی بتوان برای کمک به آنها به راهکاری مناسب دست یافت.

وی ادامه داد: در این زمینه یک عارضه‌یابی سریع انجام شد که براساس خوداظهاری موانعی که موجب شده بود این اتفاق برای صنایع کوچک و متوسط روی دهد شناسایی شود که بیشترین دلایل آن مربوط به تامین مالی و نقدینگی، فقدان بازار و تامین مواد اولیه بود.

مصاحب با توجه به اینکه بتازگی تامین مواد اولیه در رتبه دوم قرار گرفت ، گفت: برای این موضوع چند راهکار در نظر گرفته شد که یکی از آن پیگیری و پیاده‌سازی روشهای جدید تامین مالی است.

مصاحب، راه‌اندازی کلینیک‌های صنعت در سراسر کشور و در ۲۸ استان را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: در زمان حاضر این کلینیک‌ها به صورت فیزیکی در مراکز کسب و کار راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: این کلینیک‌ها به صورت اینترنتی بر روی پورتال سازمان قرار دارد و آماده ارایه سرویس به صنایع کوچک و متوسط در سه مقطع مشاوره، پروژه‌های عارضه‌یابی و بهبود است که هر کدام را که موردنیاز صنعتگر باشد می‌تواند در آن راستا ضمن دریافت خدمات لازم، مورد حمایت  این سازمان قرار گیرد.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: برای مدل‌های تامین مالی هم ۲ کار انجام شد که به نظر می‌رسد هم اقبال خوبی در این قضیه شاید باشد و هم اینکه مدلهای جدید تامین مالی است که در دنیا از آن استفاده می‌شود.

مصاحب یکی از مدلهای جدید تامین مالی را پیاده‌سازی سازی بستر یا پلتفرمی عنوان کرد که با همکاری بخش خصوصی و برخی از بانکها از جمله بانک ملی راه‌اندازی شده است.

 "پلتفرم ها" تعامل را میان تولیدکنندگان بیرونی و مصرف کنندگان بیرونی ایجاد می‌کنند و شکل می‌دهند.

وی با بیان اینکه بعد از سال ۲۰۰۶ که رکورد اقتصادی در دنیا به وجود آمد مدلهای مختلفی در نظرگرفته شد که این مدل یکی از مدلهای موفق بود گفت: این پلتفرم با نام سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار (سککوک) است که  که تامین مالی زنجیره تامین را پیگیری می‌کند.

مصاحب ادامه داد: این مدل اکنون در هشت استان در رشته صنعت‌های مختلف پیاده‌سازی شد و تامین مالی ۲ و چهار دهم برابری در سال اول به  تامین مالی چهار برابری در سال جاری رسید که به طور تقریبی نُرم جهانی به حساب می آید.

به گفته وی در حوزه توسعه بازار، علاوه بر حمایتهایی که سابق از برگزاری نمایشگاه‌ها و هیات‌های تجاری انجام می‌شد در سالهای اخیر ۲ اقدام دیگر صورت گرفت که شامل ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی برای صنایع و حمایت از شرکتهای توسعه صادرات است.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی ایران گفت: حدود ۹ هزار واحد دچار رکود شناسایی شده که برای این منظور امسال یکهزار و ۵۰۰ واحد در دستور رسیدگی و رفع مشکل قرار گرفت که  با اقدامات مطلوب حدود یکهزار واحد تا هفته جاری به چرخه تولید برگردانده شد.

وی با  اظهار امیدواری از اینکه  تا پایان امسال ۲ هزار واحد از واحدهای راکد به چرخه تولید بازگردانده شود گفت: در بین بازفعالی‌ها و واحدهایی که به چرخه تولید بازگشتند، صنایع شیمیایی رتبه اول، صنایع فلزی رتبه دوم و صنایع غذایی رنبه سوم را دارند.

مصاحب ارزیابی خود را از فعالیت شرکت شهرکهای صنعتی اصفهان هم به لحاظ حجم و اندازه عملیاتی که انجام داده بی نظیر ذکر کرد و گفت:  بیشترین تعداد شهرک و ناحیه صنعتی در  این استان وجود دارد که بر این اساس اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به مقوله ورود به انقلاب صنعتی چهارم گفت: استان اصفهان یکی از استانهای منتخب برای ارزیابی واحدها برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم است.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزاری رویدادی برای موضوع فرابورس را به عنوان پایلوت کشوری در این استان و یا همکاری شرکت شهرکهای صنعتی استان، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انجمن کارآفرینی و اتاق بازرگانی و با نظارت معاونت اقتصادی را اقدامی مهم برشمرد و گفت: با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته پیگیر هستند تا تعدادی از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را برای ورود به بازار فرابورس انتخاب کنند.

این مسوول تاکید کرد: کمک‌های لازم به آنها انجام خواهد شد تا بتوانند به عنوان پیشران در قضیه فرابورس عمل کنند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۱ شهرک و ۳۲۲ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۷۷ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۳۷ مرکز خدمات فناوری و کسب‌ و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۸۷ هزار و ۸۶۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۶ هزار و ۴۱۳ واحد صنعتی و سه هزار و ۵۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۳۵ هزار و ۵۵۷ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و سهم آن در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد، اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه‌اش در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن کشور، اول و از نظر ذخایر معدنی، دوم است.

بر اساس آمار سال ۹۸، چهار میلیون و ۴۵۵ هزار نفر در این استان در زُمره جمعیت بالای ۱۰ سال قرار دارند که از بین آنها، یک میلیون و ۶۵۲ هزار نفر با سهم ۳۷ درصد از کل جمعیت فعال، شاغل محسوب می‌شوند.

اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، از صنعتی‌ترین استان‌های  کشور بشمار می‌رود.

سفر 2 روز رزم حسینی وزیر صمت به اصفهان بعد از بازدید امروز از شرکت های  انتخاب و ذوب آهن پایان می یابد.