۰ نفر

تعیین تکلیف محدوده‌های معدنی در کشور؛

آغاز آزادسازی محدوده معادن از چه زمان است؟

۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۰۶
کد خبر: 488610
آغاز آزادسازی محدوده معادن از چه زمان است؟

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعیین تکلیف محدوده های معدنی در کشور خبر داد و گفت: این آزاد سازی در کمال شفافیت و اطلاع رسانی گسترده در کشور انجام خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، داریوش اسماعیلی ظهر امروز(۱۹ آذرماه) در نشست با فعالان اقتصادی هرمزگان، گفت: ابلاغ بخشنامه‌ای تحت عنوان وحدت رویه در فعال‌سازی معادن غیرفعال کشور تهیه شده است.

وی بیان کرد: این بخشنامه‌ که تحت عنوان وحدت رویه در فعال‌سازی معادن غیرفعال صادر شده است، می‌تواند به بخشنامه رفع حبس از معادن نیز اشاره داشته باشد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت بابیان اینکه نیاز به تغییر رویه در شرایط فعلی و فعال‌سازی معادن غیرفعال است، گفت: تعیین و تکلیف واحدهای راکد به معنای نان بری نیست و برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی لازم است اما تعدیل نیرو را بد می‌دانم و تا جایی که ممکن است باید از آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال بررسی زمان برگزاری آنلاین آزادسازی معادن هستیم، اظهار کرد: به‌احتمال‌زیاد در تاریخ دوم دی‌ماه آزادسازی محدوده معادن آغاز می‌شود که قبل از آن را ابلاغ و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای خواهیم داشت تا در یک محدوده زمانی مشخص آزادسازی انجام گیرد.

اسماعیلی با اشاره به نیاز بازنگری برخی قوانین معدنی گفت: قبول داریم که برخی از قوانین در حوزه معدن نیازمند بازنگری است تا بتوان باری از دوش فعالین این حوزه برداشت، رایزنی در این خصوص در حال انجام است.

همچنین معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت یکی از افتخارات جمهوری اسلامی را وجود زنجیره فولادی در کشور دانست و افزود: ما در گذشته وارد کننده فولاد به کشور و در مقابل صادر کننده سنگ آهن خام بودیم به طوری که در سال ۹۲ صادرات سنگ آهن خام ۲۶ میلیون تن بوده و امروزه به کمتر از یک میلیون تن کاهش رسیده ایم و با همت و تلاش کارشناسان داخلی تکنولوزی فرآوری و تبدیل به کنسانتره در کشور امکان پذیر است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به اینکه در شرایط تحریم های ظالمانه دشمنان و همچنین شیوع ویروس کرونا در جهان و کشور هستیم زنجیره تولید فولاد کشور متوقف نشده و امسال شاهد تولید ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور و رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد نسبت به سال گذشته هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: کشور ایران و چین دو کشوری هستند که تولید فولاد آنها در جهان با وضعیت کنونی رشد داشته است هرچند کشور ایران علاوه بر شیوع ویروس کرونا تحریم های ظالمانه را هم داشته است و این کار بزرگی است که در چنین شرایطی زنجیره فولاد کشور بر اساس داده ها رشد ۱۰ درصدی شاهد هستیم.

اسماعیلی عنوان کرد: سیاست دولت و وزارت صمت قطعا درصدد  حمایت و تقویت از زنجیره فولاد کشور است که در این راستا مهمترین و محوری ترین بخش در این زنجیره موضوع صادرات است. که امیدواریم با بالا بردن توان ظرفیتی و همچنین صادراتی کشور خام فروشی را به صفر برسانیم.

رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به نیاز بازنگری قوانین معدن گفت: به‌منظور تقویت فعالیت این عرصه باید برخی از بندها و تبصره‌ای قانون معدن بازنگری شود.

خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز در این نشست، با اشاره به رشد ۱۵ درصدی فعال سازی معادن در استان، گفت: در سال گذشته ۲۰ معدن و در سال جاری ۲۳ معدن راکد در استان فعال‌سازی شده است.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه فعال‌سازی معادن نیز ۳۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که این امر توانسته موجب رشد ۳۷ درصدی اشتغال در این حوزه طی سال جاری شود.