۰ نفر

در جلسه معاونت اقتصادی رییس جمهوری اعلام شد؛

اجرای «شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» با قدرت ادامه می‌یابد

۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۱۰
کد خبر: 484809
اجرای «شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» با قدرت ادامه می‌یابد

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با مثبت ارزیابی کردن جلسه امروز چهارشنبه، بررسی «شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد»به میزبانی معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: رویکرد کنونی در تدوین شیوه‌نامه و در جلسه امروز براساس منافع ملی است و مقرر شد ضمن در نظر گرفتن پیشنهادات بخش‌خصوصی، اجرای شیوه‌نامه با قوت و قدرت ادامه یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بهرام شکوری افزود: امروز جلسه‌ای با حضور فعالان فولادی و معدنی از جمله نماینده انجمن سنگ آهن و نماینده انجمن فولاد و کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در معاونت اقتصادی رییس جمهور برای بررسی «شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» تشکیل شد.

وی با بیان این که در این جلسه مقرر شد تا «شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» با قوت اجرایی شود گفت: در این جلسه عنوان شد که استمرار تولید و توسعه فولاد در گروی ظرفیت‌سازی و حمایت از صنایع بالادستی است اما متاسفانه حمایتی از این بخش تاکنون صورت نگرفته است.

شکوری با بیان این که تولیدکنندگان سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله نیز با مصائب و مشکلات یکسان با سایر حلقه‌های زنجیره روبرو هستند گفت: ولی اجازه صادرات محصولات مازاد و بلااستفاده در زنجیره به این بخش داده نمی‌شود که این موضوع هم در جلسه امروز مطرح شد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران ادامه داد: در این جلسه پیشنهاد شد اجازه صادرات محصولات مازاد سنگ‌آهن بدون اخذ عوارض صادراتی داده شده و هیچ کدام از مشوق‌های پیشین نیز حذف نشود. همچنین در صورتی که استراتژی صنعتی کشور بر این مبنا است که سنگ آهن به هیچ عنوان صادر نشود، نباید اجازه تولید مازاد در داخل نیز داده شود.

وی با بیان این که متاسفانه برای همه محصولات سنگ آهن یک نسخه واحد در نظر گرفته شده است گفت: برای مثال سنگ آهن کم عیار هماتیتی در زنجیره فولاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما آنها نیز برای صادرات محصولات خود با مشکل مواجهند که این موضوع نیز در این جلسه مطرح شد.

شکوری با بیان این که این پیشنهادات با استقبال معاون اقتصادی رییس جمهور مواجه شد گفت: از آقای نهاوندیان بابت مواضع‌ایشان و تلاش برای ایجاد توازن در زنجیره آهن و فولاد تشکر می‌کنیم و امیدواریم این موضوع تا انتها با قدرت ادامه یابد.