۰ نفر

آمار مصرف ظاهری فولاد منتشر شد

رشد ۳۶درصدی مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی در شرایط رکود و کرونا

۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۰
کد خبر: 475436
رشد ۳۶درصدی مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی در شرایط رکود و کرونا

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار مصرف ظاهری فولاد در دوره شش ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد که نکته قابل تأمل آن افزایش خیره‌کننده مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی است. افزایش ۳۶ درصدی مصرف ظاهری کل مقاطع طویل فولادی و افزایش ۴۱ درصدی مصرف ظاهری میلگرد، در حالی صورت گرفته که ساخت‌وساز در کشور در رکود به‌سر می‌برد و خبری از افزایش بودجه عمرانی دولت نیز نیست. دلیل این افزایش چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چیلان ، بر اساس گزارش آماری انجمن فولاد، مصرف ظاهری فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) با ۱۹ درصد رشد به ۱۱ میلیون و ۸۲۸ هزار تن رسید و مصرف ظاهری کل محصولات فولادی با ۲۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۰ میلیون و ۴۳۷ هزار تن رسید.

در بخش فولاد میانی، ۶ میلیون و ۶۵۴ هزار تن سهم مصرف ظاهری بیلت و بلوم و ۵ میلیون و ۱۷۴ هزار تن سهم مصرف ظاهری اسلب بوده است. رشد مصرف ظاهری بیلت و بلوم ۱۳ درصد بود درحالی که مصرف ظاهری اسلب رشد ۲۶ درصدی داشت.

رشد عجیب مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی

مصرف ظاهری محصولات فولادی با ۲۲ درصد رشد در شش ماهه نخست سال جاری به ۱۰ میلیون و ۴۳۷ هزار تن رسید. رشد مصرف مقاطع تخت فولادی ۱۵ درصد و مقاطع طویل فولادی ۳۶ درصد اعلام شده است.

مصرف ظاهری مقاطع تخت از ۴ میلیون و ۱۱۴ هزار تن به ۴ میلیون و ۷۳۸ هزار تن رسیده که ۴ میلیون و ۵۸۳ هزار تن سهم ورق گرم، ۱ میلیون و ۴۴۴ هزار تن سهم ورق سرد و ۸۴۵ هزار تن سهم ورق پوششدار بوده است.

در شش ماهه نخست سال جاری، مصرف ظاهری تیرآهن با رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۶۴ هزار تن رسیده است و مصرف ظاهری میلگرد هم با ۴۱ درصد افزایش به ۳ میلیون و ۹۱۶ هزار تن رسیده است. مصرف ظاهری نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل فولادی نیز با رشد ۷ درصدی همراه بوده است.

با توجه به این‌که در کشور ساخت و ساز در رکود قرار داد و شیوع کرونا این رکود را تشدید نیز کرده است و از سوی دیگر خبری از افزایش بودجه عمرانی دولت نیز نیست، افزایش خیره‌کننده مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی چندان با وضعیت بخش واقعی اقتصاد همخوانی ندارد. به‌نظر می‌رسد این افزایش مصرف ظاهری، در نتیجه افزایش قابل توجه موجودی انبارهای تجاری صورت گرفته و انگیزه آن استفاده از افزایش قیمت‌های احتمالی و تورم انتظاری در ماه‌های آتی باشد.

مصرف ظاهری آهن اسفنجی نیز طبق گزارش انجمن فولاد با رشد ۱۳ درصدی به ۱۵ میلیون و ۳۸۸ هزار تن رسیده است.

جدول زیر که جزئیات مصرف ظاهری فولاد میانی و محصولات فولادی ایران در دوره شش ماهه نخست امسال را نشان می‌دهد، ببینید:

3