۰ نفر

اصلاح عرضه قطره چکانی شمش؛

فولادسازان نصف تولید خود را هم در بورس کالا عرضه نمی‌کنند

۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵
کد خبر: 470807
فولادسازان نصف تولید خود را هم در بورس کالا عرضه نمی‌کنند

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: امسال فولادسازان ۲۴ میلیون تن شمش تولید می‌کنند، اما حاضر نیستند ۱۲ میلیون تن نیاز کشور را در بورس کالا عرضه کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، احمد رضوی نیک رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری 3 شنبه شب شبکه سیما با بیان این که امسال کمتر از 33 درصد ظرفیت؛ فولاد تولید کرده ایم افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود یک میلیون و 597 هزار تن شمش در بورس کالا عرضه شده که یک ششم نیاز نوردکاران کشور است.

وی گفت: پیش بینی تولید شمش فولاد بر اساس تولید پارسال 12 تا 13 و نیم میلیون تن بود که امسال 10 درصد بیشتر از پارسال به شمش نیاز داشتیم.

رضوی نیک افزود: پیش بینی کردیم امسال 6 میلیون تن صادرات محصولات نهایی داشته باشیم و ارزش افزوده بالاتری در مقایسه با ارزآوری که از محل صادرات شمش و خام فروشی انجام می‌شود تعهد کردیم.

وی گفت: در حدود یک میلیون و 700 هزار تن بدون محاسبه عرضه امروز در بورس کالا، میلگرد عرضه کرده ایم.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران افزود: شمشی که در بورس کالا عرضه می‌شود پاسخ تقاضا را نمی‌دهد و با مهندسی قیمتی که در بورس کالا می‌شود بین 17 درصد و در بیشتر موارد 31 درصد بالای فوب جهانی، قیمت گذاری شده است.

رضوی نیک گفت: وزارت صمت 88 درصد قیمت میانگین ارز نیمایی را آورده، اما بورس کالا آن را تغییر داده و 95 درصد را بدون نظارت وزارت صمت اعلام کرده است.

وی افزود: مگر قیمت شمش در بورس کالا سقف ندارد و چرا باید سقف آن تا 32 درصد باز باشد؟

 رضوی نیک گفت: ما شمش را در کارخانه فولادسازی تحویل می‌گیریم پس چرا آن را با قیمت فوب محاسبه می‌کنند؟ و درب کارخانه نیز 5 درصد تفاوت قیمت دارد.

وی افزود: فولادسازان شمش را خارج از بورس با 600 تومان گرانتر از قیمت بورس عرضه کرده اند و امروز قیمت شمش القائی در پایه 12 هزار تومان است در حالی که در بورس کالا 11 هزار و 300 تومان معامله شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز در این برنامه گفت: امسال بیش از 30 میلیون تن شمش تولید می‌کنیم و در 6 ماه گذشته میزان تولید شمش 10 درصد افزایش داشته است، اما نوردکاران و ورق کاران و مصرف کنندگان مشکل دارند.

 داریوش اسماعیلی افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، تولیدکنندگان شمش باید 60 درصد تولید خود را در بورس کالا عرضه کنند و بر این اساس، انجمن تولیدکنندگان فولاد از وزارت صمت اختیار سه ماه خواست و قول داد این عرضه را انجام دهد و وزارت صمت اجازه داد، اما این عرضه محقق نشد.

وی با بیان اینکه وقتی شمش فولاد صادر می‌شود و دلار آن باز می‌گردد باید با نرخ نیمایی تبدیل شود گفت: روز 3 شنبه قیمت شمش معامله شده در بورس کالا 11 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم و یک تن شمش 500 دلار با ارز نیمایی بود در حالی که قیمت فوب 403 دلار است و هزینه حمل و نقل از در کارخانه تا بورس نیز 25 دلار است.

معاون وزیر صمت افزود: مهم نیست که تک تک تولیدکنندگان شمش، 60 درصد تولید خود را در داخل توزیع کنند بلکه انجمن تولیدکنندگان فولاد 60 درصد تولید را به هر شکلی که صلاح می‌داند در بورس کالا توزیع کند.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران نیز در این برنامه گفت: زمانی که وزارت صمت کف عرضه را اعلام می‌کند و متولی پیگیری دستور نیز خودش است و این اتفاق نمی‌افتد طبیعی است که با کمبود شمش روبرو می‌شویم و این مسأله خود را به صورت رقابت‌های سنگین نشان می‌دهد.

 رضا محتشمی پور افزود: 4800 تومانی که قیمت پایه بوده است قیمت 95 درصد فوب بر اساس ارز نیمایی است.. وی گفت: دلار شمش که امروز رقابت سنگینی در آن بود و معاملات را تا مرز ابطال پیش برد حدود 27 هزار تومان بوده است.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران افزود: فروشندگان میلگرد و تولید کنندگان، ارزی که از محل صادرات به دست می‌آورند با قیمت بالاتر از سنا دریافت می‌کنند و شرکت‌ها بر این اساس به خود اجازه می‌دهند در حجم بسیار بالا رقابت‌هایی انجام دهند و با نرخ نزدیک به ارز سنا خرید کنند.

وی گفت: البته اگر معاملات از ارز سنا بالاتر رود ابطال می‌شود.

 محتشمی پور افزود: مشکل اصلی این است که وزارت صمت عددی را به تولید کنندگان اعلام می‌کند که باید عرضه کنند و نیاز نیز اعلام می‌شود، اما این نیاز تأمین نمی‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این برنامه گفت: در حالی که کارخانه کاوه جنوب کیش در بندرعباس برای صادرات محصولاتش ساخته شده است و سنگ آهن را از مرکز کشور تهیه می‌کند، بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید 60 درصد تولیداتش را دوباره به داخل کشور عرضه کند.

بهرام سبحانی افزود: این کارخانه دو میلیون و 400 هزار تن ظرفیت دارد که 60 درصد آن را معادل یک و نیم میلیون تن باید داخل کشور بیاورد و هرچند که در بندرعباس نیز کارخانه نورد نیست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد کمبودی در عرضه شمش وجود نداشته و 5 میلیون و 313 هزار تن شمش در داخل توزیع شده است.

وی افزود: چهار میلیون و 611 هزار تن میلگرد تولید شده که با احتساب ضایعات تولید از پنج میلیون و 313 هزار تن شمش؛ چهار میلیون و 800 هزار تن برای تولید میلگرد به وسیله نوردی‌ها مصرف شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: واحد‌های نورد، هفتگی نیاز خود را اعلام کنند، اما تعهد بدهند همه تولید خود را در بورس عرضه کنند.

وی افزود: کارخانه‌های تولید شمش بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، محصولات خود را عرضه کرده اند، اما در بورس کالا، باطل شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت همچنین از کاهش قیمت شمش و میلگرد در آینده نزدیک خبر داد.

داریوش اسماعیلی  افزود: اگر تولید کنندگان شمش‌های فولادی، کف عرضه را رعایت نکنند محدودیت صادراتی خواهند داشت.

وی گفت: پیشنهاد‌های جدیدی را به ستاد تنظیم بازار خواهیم داد که مبنای قیمت پایه شمش حدود 75 درصد درب کارخانه است و سقف معاملات را حداکثر با 95 درصد این عدد خواهیم بست.

اسماعیلی افزود: مبنای محاسبه ارز نیمایی میانگین سه ماهه گذشته است.

وی گفت: به جز معاملات باطل شده در بورس کالا، تولید کنندگان شمش از تعهد 60 درصدی خود دو میلیون تن عقب هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت افزود: بیش از چهار میلیون تن میلگرد تولید شده، اما شمش مورد نیاز آن در بورس کالا عرضه نشده است و تولید کنندگان شمش با عرضه کم در بورس کالا، قیمت را حتی بیشتر از قیمت جهانی افزایش داده اند تا بتوانند خارج از بورس با قیمت بالا شمش را به نوردکاران بفروشند.

 اسماعیلی گفت: بورس کالا خود قیمت پایه را تعریف می‌کند و چرا قیمت شمش 95 درصد فوب خلیج فارس باید تعیین شود.

وی افزود: ارزبری کارخانه‌های فولاد به ازای هر تن تولید شمش؛ حداکثر 50 دلار است.

اسماعیلی گفت: این که کشور‌های وارد کننده فولاد برای محصولات نهایی تعرفه گذاشته اند و شمش را بدون تعرفه وارد می‌کنند به این دلیل است که شمش محصول خام محسوب می‌شود.

وی افزود: کشور‌های حاشیه خلیج فارس، کارخانه‌های تولید میلگرد ایجاد کرده اند و ماده خام شمش را از ما می‌گیرند که بر این اساس، به مرور بازار‌های جهانی میلگرد را از دست خواهیم داد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با بیان این که همه ارز حاصل از صادرات محصولات در سبدی در قالب ایمیدرو به همه تولید کنندگان توزیع می‌شود، گفت: از این جهت، کارخانه ذوب آهن اصفهان برای تأمین ارز خود مشکلی ندارد.

 اسماعیلی افزود: میزان عرضه شمش یک میلیون و 911 هزار و 640 تن در بورس کالا بوده که حدود یک میلیون و 500 هزار تن معامله شده است.

وی گفت: یک میلیون و 131 هزار و 438 تن میلگرد نیز از ابتدای سال در بورس کالا عرضه شده است.

 رضا محتشمی پور معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران نیز در این برنامه افزود: تولید کنندگان شمش کف عرضه یعنی 60 درصد تولیدشان را در بورس کالا رعایت نکرده اند و این رقم حدود 50 درصد بوده است.

وی گفت: البته همان زمانی که وزارت صمت کف عرضه را اعلام کرد، برخی ارقام اشتباه بود و در کارگروه فولاد درباره آن بحث شد که ازجمله آن‌ها در نظر گرفته نشدن خودمصرفی کارخانه‌های تولید شمش بود.

 محتشمی پور افزود: 95 درصد؛ مصوبه ستاد تنظیم بازار است و وجود نقایص تصمیم وزارت صمت برای عرضه 60 درصد، قابلیت اجرایی این مصوبه را محدود کرده و مشکلات فنی که داشته رفع و پیگیری نشده است.

وی گفت: سهام بورس کالا در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود و هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بیش از دو و نیم درصد سهام بورس کالا را داشته باشد.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران افزود: این سهام داران هم عرضه کنندگان و هم کارگزاران هستند.

 محتشمی پور گفت: از شرکت‌های فولاد سازی یک عضو در هیأت مدیره بورس کالا حضور دارد.

وی اضافه کرد: بورس کالای ایران؛ نهاد تحت تنظیم سازمان بورس است و نماینده سازمان ناظر در هیأت مدیره آن شرکت می‌کند و در صورتی که تعارضی میان مصوبات و مقررات شورای عالی بورس ایجاد شود همان جا مصوبه هیأت مدیره بورس کالا تأیید نمی‌شود.

 احمد رضوی نیک رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران نیز در این برنامه گفت: آماری که بورس کالا ارائه می‌دهد واقعی نیست، زیرا بورس کالا، حق مالکیتی به فولادسازان داده است و سه عضو اصلی هیأت مدیره بورس کالا؛ شرکت فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان هستند و آنچه فولادسازان بخواهند در بورس انجام می‌دهند.

وی افزود: بر اساس مصوبه آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار؛ 88 درصد به اضافه 12 درصد رقابت بوده است، اما جالب است که بورس کالا، شمش را در رقابت باز می‌گذارد، اما درباره میلگرد بالای قیمت را حذف می‌کند و پایین قیمت را عرضه می‌کند.

 رضوی نیک گفت: اگر شرکت‌های تولید کننده فولاد؛ 30 درصد ارزبری داشته باشند ورشکسته هستند.

وی افزود: شرکت‌های فولادسازی در بورس کالا برخی مواقع شمش را گران‌تر از میلگرد عرضه می‌کنند که برای واحد نورد، چنین امکانی وجود ندارد.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: نوردکاران بیش از 177 درصد عرضه را نسبت به شمشی که از بورس دریافت کرده اند داشته اند.

رضوی نیک افزود: معدن کاران؛ سنگ آهن را 50 درصد قیمت جهانی که سالانه 24 هزار میلیارد تومان است به صورت یارانه به فولاد سازان تزریق می‌کنند.

وی گفت: امسال فولادسازان 24 میلیون تن شمش تولید می‌کنند، اما حاضر نیستند 12 میلیون تن نیاز کشور را در بورس کالا عرضه کنند.

 رضوی نیک افزود: با عرضه قطره چکانی و مهندسی قیمت، شمش را تا 31 درصد قیمت فوب به نوردکاران می‌فروشند.

سید هادی شفیعی مدیرعامل یکی از کارخانه‌های نورد فولادی در این برنامه گفت: امروز در سخت‌ترین شرایط فولادی کشور قرار داریم و فضای دولتی و خصوصی با یکدیگر تداخل پیدا کرده است.

وی افزود: از 12 هفته عرضه شمش در بورس کالا هشت هفته معاملات باطل شده است که این موجب کمبود شمش در حوزه نورد شده است.

شفیعی گفت: بسیاری از نوردکاران کشور تعطیل شده اند.

وی افزود: حدود 60 درصد شمش فولاد در سامانه بهین یاب قرار می‌گیرد، اما فضای دولتی عرضه شمش با واقعیت فاصله دارد و همه نوردکاران به مشکل خورده اند.

 منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در این برنامه گفت: شرکت‌های تولید کننده فولاد 25 تا 30 درصد ارزبری دارند و خودشان باید ارز را تأمین و بر این اساس، صادرات کنند.

وی افزود: کشور‌های وارد کننده محصولات فولادی ما به جز شمش برای دیگر محصولات، عوارض وضع کرده اند و صادرات شمش بر این اساس برای ما به صرفه‌تر است.

 یزدی زاده گفت: ذوب آهن سه میلیون تن ظرفیت نورد دارد و ترجیح می‌دهیم به جای شمش، محصول را در بورس عرضه کنیم.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید میلگرد در سال 96؛ 22 میلیون تن بود که در پایان سال 98؛ به بیش از 33 میلیون تن رسید.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: درصد پوشش ظرفیت نیز از 28 درصد در سال 96 به 36 درصد رسیده است، بنابراین امروز نوردکاران با ظرفیت بیشتری در مقایسه با گذشته، فعال هستند.

 سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور نیز در این برنامه گفت: سنگ آهن، انرژی و آب با قیمت مناسب به دست فولادسازان می‌رسد، اما چرا آن‌ها در انتهای کار، محصولاتشان را با دلار محاسبه می‌کنند، بسیار جای تعجب دارد.

وی افزود: عرضه؛ بزرگترین مشکل فولاد کشور است و نباید در بورس کالا با بازی، معاملات باطل شود و عرضه‌ای انجام نشود.

 عمرانی گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قرار بود ماهانه 600 هزار تن شمش در بورس کالا توزیع شود، اما این حجم در هفته 100 تن عرضه بوده که آن نیز باطل شده است.

وی افزود: عرضه قطره چکانی شمش، مشکل ایجاد کرده است که باید اصلاح شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: اگر خارج از مصوبه ستاد تنظیم بازار، شمش عرضه شود و آن را به ما اعلام کنند به طور حتم با آن برخورد می‌کنیم.