۰ نفر

به دنبال شیوع گسترده کرونا اتفاق افتاد؛

رکود جهانی مس و آلومینیوم

۸ مهر ۱۳۹۹، ۲۲:۵۵
کد خبر: 470733
رکود جهانی مس و آلومینیوم

براساس جدیدترین گزارش بازار بورس فلزات لندن، بهای مس و آلومینیوم در بازارهای جهانی روند کاهشی به خود گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به گفته کارشناسان افزایش شمار قربانیان بیماری کرونا که در حال حاضر از سطح یک میلیون تن در جهان فراتر رفته است، سبب بروز ابهام در خصوص آینده بازارهای جهانی شده و میزان تقاضا برای خرید کامودیتی ها را کاهش داده است.

گزارشها نشان می‌دهد در حال حاضر هر تن مس در بازارهای جهانی ۶ هزار و ۵۷۱ دلار و ۵۰ سنت قیمت گذاری شده است.

این در حالیست که بهای طلای سرخ در هفته گذشته افزایش ۳۰ دلاری را تجربه کرده بود و در سطح ۶ هزار و ۷۸۸ دلاری ایستاده بود.

در حال حاضر هر تن مس برای پیش فروش در معاملات سه ماه آتی ۶ هزار و ۵۸۴ دلار و ۵۰ سنت قیمت گذاری شده است. این رقم در هفته گذشته ۶ هزار و ۷۶۲ دلار اعلام شد.

همچنین موجودی این فلز در انبارهای بورس فلزات لندن در روز جمعه هفته گذشته منتهی به ۲۱ شهریور ماه، با کاهش ۶۷۵ تنی نسبت به روز پنجشنبه ۲۰ شهریور همراه بوده و از ۷۵ هزار و ۵۵۰ تن به ۷۴ هزار و ۸۷۵ تن رسید که این مساله از رونق فروش فلز سرخ در بازارها حکایت دارد.

امروز سه شنبه هر تن آلومینوم نیز در بازارهای جهانی یک هزار و ۷۳۷ دلار معامله شد.

این در حالیست قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، در مقایسه با آخرین معاملات انجام شده (جمعه ۲۱ شهریور ماه)، ۵.۵ دلار به ازای هر تن معادل ۰.۳ درصد، افزایش یافت؛ به گونه‌ای که در جمعه ۲۱ شهریور ماه، آلومینیوم یک هزار و ۷۴۳ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن قیمت‌گذاری شد..

در حال حاضر هر تن آلومینوم برای پیش فروش در معاملات سه ماه آتی یک هزار و ۷۳۷ دلار قیمتگذاری شده است.

رونق تولید بخش معدن وصنایع معدنی در ایران:

در ایران نیز آمارها از رونق تولید خبر می دهد. گزارشها نشان می‌دهد میزان تولید ۵ قلم کالای منتخب بخش معدن وصنایع معدنی در مدت پنج ماهه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش عملکرد داشته است.  

جداول آماری مورد بررسی مربوط به دوره فروردین لغایت مرداد ماه امسال حاکی است، تولید فولاد خام ( شمش)، کاتد مس، آلومینا، تولیدات فولادی، و شمش آلومینیوم خالص نسبت به دوره مشابه در سال ۹۸ افزایش دارد که بیشترین میزان مربوط به شمش آلومینیوم خالص با ۴۹.۷ درصد و کمترین آن مربوط به آلومینا با ۴.۷ درصد ثبت شد.

تولید شمش آلومینیوم خالص در پنج ماهه نخست ۹۹ به رقم بیش از ۱۶۰.۷ هزار تن رسید و در مقایسه با سال ۹۸ که ۱۰۷.۳ هزار تن بود، افزایش ۴۹.۷ درصدی را نشان می دهد.

تولید فولاد خام ( شمش ) نیز در پنج ماهه ابتدایی امسال رقم بیش از ۱۱ میلیون و ۴۲۶ هزار تن را نشان می دهد و در مقایسه با مدت مشابه پارسال که رقم ۱۰ میلیون و ۵۷۶ هزار تن بود، رشد هشت درصدی را از آن خود ساخت.

تولیدات فولادی نیز در دوره این گزارش به رقم ۹ میلیون و ۴۷۲ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال که هشت میلیون و ۸۶۷ هزار تن تولید شده بود، رشد ۶.۸ درصدی یافت.

کاتد مس تولید شده در پنج ماهه نخست امسال رقم بیش از ۱۱۸.۵ هزار تن را نشان می دهد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۱۱.۷ هزار تن بود، ۶.۱ درصد افزایش دارد.

آمار مورد بررسی همچنین نشان از رشد تولید پودر آلومینا به میزان ۴.۷ درصدی در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر می دهد، امسال تولید این ماده معدنی به رقم بیش از ۱۰۲.۶ هزار تن رسید، در حالی که در پنج ماهه ابتدایی پارسال بالغ بر ۹۸ هزار تن بود.

وزارت صنعت، معدن وتجارت در آمار پنج ماهه از افت تولید کنسانتره زغالسنگ در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ خبر داده که یک درصد ثبت شده است.