۰ نفر

مدیـــر ناحــــیه فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد مبارکه عنوان کرد:

پیشرفت‌های روزافزون ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم طی دو دهه

۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۶
کد خبر: 468140
 پیشرفت‌های روزافزون ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم طی دو دهه

چهارم مهرماه خجسته سالروز افتتـــاح رســـمی اولیـــن کــوره قــوس الکتــریکی در فــــولاد مبـــارکه اســت؛ روزی که پولادمردان فولاد مبارکه در کوره شماره 4 ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد مبارکه حماسه آفریدند و اولین برگ از دیوان پرافتخار این شرکت را ورق زدند.

به گزارش اقتصادآنلاین، غلامرضا سلیمی، مدیـــر ناحــــیه فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد مبارکه بیان کرد: واحد فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه با ظرفیت اسمی اولیه 2.4 میلیون تن اسلب در سال، احداث گردید و اولین ذوب آن در شهریور 1370 از کوره شماره 4 به‌صورت آزمایشی تخلیه شد.

وی تصریح کرد: ازآنجا که سایر تجهیزات، قسمت‌ها و واحدها در آن زمان تکمیل نبود و در خط تولید قرار نداشت و نظام بهره‌برداری نیز به‌ طور گسترده و کامل استقرار نیافته بود، ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در دی‌ماه 1371 رسما همراه با سایر واحدهای شرکت راه‌اندازی شد.

سلیمی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه در طی سالیان گذشته با انجام توسعه‌های متعدد در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، ظرفیت تولید را به‌صورت گام ‌به‌ گام از 2.4 میلیون تن تختال در مرحله اول به 3.2 میلیون تن و سپس به 4.2 میلیون تن، در مرحله بعد به 5.4 میلیون تن و در نهایت به 7.2 میلیون تن تختال در سال ارتقا داد.

اهم توسعه‌های انجام‌گرفته در این مدت عبارت‌اند از:

1.افزایش توان ترانس‌های کوره‌های قوس از 90 به 140MVA

2.تغییر سیستم تخلیه همه کوره‌های قوس الکتریکی از نوع سیفونی به نوع تخلیه از کف (EBT)

3.اصلاح شبکه جمع‌آوری دود کوره‌های قوس

4.نصب دستگاه لانس تزریق اکسیژن بر کوره‌های قوس و ارتقای سیستم تزریق از محل دریچه سرباره به دیواره کوره

5.افزایش ظرفیت شارژ DRI در کوره‌های قوس

6.اضافه کردن جرثقیل‌های 320 و 110 تن

7.افزایش بیش از دو برابری ظرفیت پاتیل‌های حمل سرباره

8.احداث 7 واحد کوره پاتیلی (LF)

9.راه‌اندازی واحد گاززدایی تحت خلأ RH

10.انجام توسعه ماشین شماره 2 و 4 ریخته‌گری

11.راه‌اندازی ماشین ریخته‌گری شماره 5 با قابلیت تولید تختال با ضخامت 250 میلی‌متر

مدیـــر ناحــــیه فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد مبارکه اظهار داشت: راه‌اندازی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با کمک کارشناسان ایتالیایی انجام گرفت، ولی نیروهای متخصص و کارآمد شرکت فولاد مبارکه به‌سرعت و در دوره زمانی بسیار کمتر از میزان پیش‌ بینی‌شده، دانش فنی لازم را کسب کردند و بهره‌برداری و تعمیرات تجهیزات به‌طور کامل به تیم فولاد مبارکه محول شد و از آن زمان با درایت مدیران مجموعه و تلاش و کوشش کارکنان و متخصصان این شرکت، محصولات فولاد مبارکه از نظر کمّی و کیفی به نحو چشمگیری افزایش یافت و به‌سرعت، حدود نیمی از تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داد.

وی در ادامه این موفقیت‌ها خاطر نشان کرد: ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با همکاری سایر مدیریت‌ها و واحدهای شرکت موفق به تولید فولادهای ویژه مورداستفاده در لوله‌های انتقال نفت‌ترش با استاندارد API X60، فولادهای بدنه خودرو، فولادهای میکروآلیاژی با کاربردهای خاص، فولاد IF و بسیاری گریدهای فولادهای ویژه شد که کاهش شدید وابستگی کشور به واردات را به دنبال داشت.

سلیمی افزود: همچنین در سالیان گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه بومی‌سازی مواد، قطعات یدکی و تجهیزات صورت گرفته، به‌نحوی‌که در حال حاضر بیشتر قطعات یدکی موردنیاز، مواد و قطعات ویژه نسوز از داخل کشور تأمین می‌گردد.

وی تاکید کرد: نباید فراموش کرد که ناحیه فولادسازی در زمینه حفاظت از محیط زیست با نصب تجهیزات غبارگیر جدید و همچنین کاهش قابل‌توجه مصرف آب به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

سلیمی در پایان گفت: در زمینه کاهش مصارف و بهبود بهره‌وری فرایندها، ناحیه فولادسازی موفق به کاهش قابل‌توجه مصرف اقلام پرهزینه شامل الکترود گرافیتی و مواد و قطعات نسوز شده است، به‌نحوی‌که در زمینه مصرف مواد نسوز شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان BENCH  MARK در صنعت تولید فولاد در دنیا مطرح است.

کوره قوس الکترولیکی