۰ نفر

در هجدهمین اجلاس سالانه هیات عمومی نظام مهندسی معدن مطرح شد؛

نقطه امید سرمایه‌گذاری‌ها بخش معدن و صنایع معدنی است/ معدن به درستی پیشران اقتصاد کشور است

۲۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۰۷
کد خبر: 467548
نقطه امید سرمایه‌گذاری‌ها بخش معدن و صنایع معدنی است/ معدن به درستی پیشران اقتصاد کشور است

هجدهمین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران با حضور داریوش اسماعیلی معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت، کامبیز مهدیزاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی، تقی نبئی رییس سازمان نظام مهندسی، بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات مدیره استان‌های سازمان نظام مهندسی معدن امروز برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در ابتدای این نشست تقی نبئی رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران عنوان کرد: از سال گذشته تغییرات جدید و مثبتی در سازمان رخ داده و در همین راستا ما در سازمان در تلاشیم تا نظام مهندسی معدن جایگاه اصلی خود را بازیابد. 

نبئی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی معدن کشور ۱۸ ساله شده و از بیشتر ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند، افزود: ما در سال جهش تولید به مشکل فروش نفت برخورده و تحریم هستیم و به همین دلیل در چنین شرایطی از بخش معدن و صنایع معدنی توقع بیشتری وجود دارد. 

وی با اشاره به ظرفیت و اقدامات سازمان نظام مهندسی معدن در بخش معدن عنوان کرد: نظام مهندسی در خصوص اکتشاف و طراحی برنامه ریزی و ورود کرده اما نظارت بر اکتشاف وجود ندارد و درخواست ما این است که این سازمان نیز در بخش اکتشاف که زیرساخت توسعه بخش معدن است بر عهده نظام گذاشته شود. 

اسماعیلی: معدن به درستی پیشران اقتصاد کشور انتخاب شده است

داریوش اسماعیلی، معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت در ادامه مجمع عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه به درستی معدن به عنوان پیشران اقتصاد کشور انتخاب شده و این به معنای تمرکز نگاه‌ها و نقاط امید سرمایه گذاری‌ها در این بخش است. 

وی در ادامه افزود: نیاز جدی به تلاش تشکل‌ها، نهادها و فعالان بخش معدن از جمله سازمان نظام مهندسی ایران وجود دارد. 

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اینکه بهترین جایگزین درآمدهای نفتی بخش معدن است، گفت: معدن از اهمیت بسیاری در توسعه کشور برخوردار است. بر خلاف انتظار بعد از تحریم‌های آمریکا میزان صادرات بخش معدن کشور رشد داشته است. بیش از ۲۵ درصد از درآمدهای ارزی ناشی از صادرات غیر نفتی متعلق به صادرات معدن و صنایع معدنی است. 

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از این صادرات مربوط فرآورده‌های معدنی فولادی است، تصریح کرد: باید بیش از پیش دولت، مجلس معدن و صنایع معدنی را جدی بگیرند. 

اسماعیلی با اشاره به اینکه از جمله مهمترین مشکلات روز کشور موضوع نقدینگی است، بیان کرد: بیش از 3 هزار هزار میلیارد تومان در دست مردم است که متاسفانه به سمت تولید هدایت نشده و این مشکل اساسی اقتصاد کشور است.

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت افزود: بخش بزرگی از این منابع باید در معدن و صنایع معدنی جذب شود.

وی با بیان اینکه وزارت صمت به سمت تشکیل شرکت‌های سهامی عام پروژه در معدن و صنایع معدنی گام برداشته، عنوان کرد: باید معادن دولتی از جمله طلای موته و زرشوران را در این قالب ببریم و در یک شرکت سهامی عام پروژه ایجاد کنیم که شرکت‌های خصوصی با اهداف و برنامه‌های مشخص با درصدهای 20،30،40 در آن حضور یابند و مابقی سهام توسط مردم خریداری شود.

اسماعیلی با اشاره به ظرفیت طلای کشور و اقدامات انجام گرفته در این راستا خبر داد: هزار نقطه امید بخش برای طلا در کشور اکتشاف شده و طلا می‌تواند در آینده نقشی همچون صنعت فولاد در کشور داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از درخواست‌های اجلاس می‌تواند از شورای مرکزی باشد، ادامه داد: اجلاس باید از شورای مرکزی خواهان پاسخگویی درباره برنامه شش ساله نظام مهندسی معدن شود، اینکه تاکنون به کجا رسیده است؟ ما تلاش زیادی در این زمینه انجام داده‌ایم که باید به نتیجه برسد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه هوشمند سازی سازمان نظام مهندسی اکنون در وزارتخانه مورد توجه قرار گرفته است، تاکید کرد: قرار است هوشمندسازی با اولویت معاونت معدنی انجام شود و شرط ادامه و تقویت ارتباط بین نظام مهندسی معدن و معاونت معدنی هوشمندسازی است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۱هزارمعدن کشور حدود ۴۵۰۰معدن غیرفعال داریم، توضیح داد: طرح احیای معادن غیرفعال در همین راستا در نظر گرفته شده تا ۲۵درصد از معادن غیرفعال را فعال سازی کند. صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی هم به همین منظور ۳هزارمیلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است.

مهدی‌زاده:خام فروشی معضل ماست

کامبیز مهدی‌زاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این اجلاس با اشاره به معضل خام فروشی که اخیرا رهبری نکات راهبردی و مهمی را در این باب مطرح کردند، گفت: یکی از معضلات کشور ما خام فروشی است. ما در یک اقتصاد نفتی نمی‌توانیم نخبه پرورش دهیم. 

وی افزود: چاه‌های نفت همچون زالو شیره اقتصاد ما را مکیده‌اند. تا کی باید به بشکه‌های نفت اتکا کنیم؟ نفت برای پیشرفت و توسعه کافی نیست. مالکیت نفت در اختیار ما اما سیاست آن در دست دیگران است، چنین سرمایه‌ای مایه دردسر و مایه زحمت است و باید این غده سرطانی نفتی را جراحی کنیم و هر جراحی درد دارد. 

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه تنها در سال 94 مبلغی بالغ بر 800 میلیون دلار هزینه ترمیم و راه اندازی چاه‌های نفت شده است، تاکید کرد: باید معدن را جایگزین نفت کنیم، اما نه با خام فروشی. 

وی افزود: اینکه من بارها اشاره کردم ای کاش نفت نداشتیم بدین معنا نیست که استخراج نفت را متوقف کنیم، معادن و نفت موهبت الهی هستند و ما باید حداکثر بهره برداری را داشته باشیم. اما چگونه؟ با اقتصاد فناورانه و دانش بنیان. 

مهدی‌زاده با بیان اینکه زمانی میزان و ملاک پیشرفت کشورها، وجود کارخانه‌های سیمان و ذوب آهن بود، تعداد دودکش‌ها تعیین کننده میزان پیشرفت کشورها بود، تاکید کرد: امروز فناوری تعیین کننده است. هر کشور از عوامل مختلف برای پیشرفت بهره می‌گیرد. منابع طبیعی عامل مهمی در توسعه هستند، اما به تنهایی نمی‌توانند تعیین کننده باشند باید ترکیب منابع طبیعی و فناوری داشته باشیم.

وی با طرح این سوال که مشکل معادن ما چیست؟ پاسخ داد: عدم سرمایه گذاری و تمرکز بر سرمایه گذاری در ذخایر شناخته شده بزرگ با عیار بالا، با کیفیت بالا و کم عمق. ما باید به سمت اکتشاف در عمق پیش برویم، نیاز است ژئو فیزیک هوایی را در کشور توسعه بدهیم، باید از روش‌های سنجش از راه دور و تصاویر ماهواره‌ای در اکتشاف معادن استفاده کنیم. برای نقشه برداری معادن از تکنولوژی پهبادها بهره بگیریم. از علوم پیشرفته و جدیدی همچون علم ژئوماتیک و زمین شناسی پزشکی و استراتژی‌های جدید در حوزه معدن استفاده کنیم.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: بر اساس استراتژی اقیانوس آبی مبنی بر تکیه بر فضاهای خالی که رقبا نسبت به آن بی توجه هستند، باید به دنبال ایجاد تقاضاهایی باشیم که پیشتر وجود نداشت اما نیاز به آن احساس میشد. شما عزیزان با توجه به گلوگاه‌ها و نیازهای جاری در حوزه معدن بازار خلق کنید. ما در طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این فضا را ایجاد کردیم.