۰ نفر

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو:

روند افزایش سرمایه شرکت‌ها تسریع خواهد شد/ به دنبال ایجاد ثبات در بازار سرمایه هستیم

۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۳۳
کد خبر: 467010
روند افزایش سرمایه شرکت‌ها تسریع خواهد شد/ به دنبال ایجاد ثبات در بازار سرمایه هستیم

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: در جلسه هم اندیشی، ایمیدرو هشت پیشنهاد مطرح کرد که دو پیشنهاد راجع به مدیریت فروش شرکت‌ها یا سهامداران حقوقی با سازمان بورس مرتبط بود و رییس سازمان بورس هماهنگی و مدیریت آن را بر عهده گرفت تا از هر گونه فروش هیجانی خودداری شود.

اقتصادآنلاین - محمدمهدی الحسینی؛ امیر صباغ مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان کرد: در میان پیشنهادات مواردی نظیر صندوق سبد گردان مشترک، افزایش اعتبارات صندوق‌های سبدگردان انفرادی که شرکت‌ها در اختیار دارند و همچنین پتانسیل‌هایی مثل بیمه سهام یا ده درصد اوراق خزانه به شرکت‌ها مربوط می‌شود که همه این پیشنهادها به تصویب رسید.

وی افزود: راجع به سبدگردان‌های مشترک قرار بر این شد که شرکت‌هایی که سبدگردان ندارند از این پتانسیل به صورت مشترک استفاده کرده و شرکت‌های بزرگ هم بخشی از منابع سبدگردانی خود را در اختیار این سبد مشترک قرار دهند تا بتوانیم از کل حوزه معدن و صنایع معدنی حمایت کافی داشته باشیم.

صباغ درباره افزایش سرمایه 34 هزار میلیارد تومانی گروهی که ایمیدرو در آن نفوذ مدیریتی دارد، توضیح داد: قرار بر این شد تا این افزایش سرمایه تسریع شود و برخی از شرکت‌ها از جمله گل‌گهر و چادرملو بخشی از آن را انجام داده‌اند و سازمان بورس و حاکمیت (دولت) هم افزایش سرمایه‌ها را تصویب کند تا بتوانیم در چند هفته آینده این جریان را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه روندی که در پیش گرفته شده میان مدت است، ادامه داد: اثرات این افزایش سرمایه در رشد اقلام سرمایه گذاری و تولید شرکت‌ها در بلندمدت مشاهده خواهد شد، اما نکته آن است که بازار به اخبار مرتبط با افزایش سرمایه واکنش مثبت نشان می‌دهد و ما منتظر خواهیم بود که خروجی آن را مشاهده کنیم.

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با تاکید بر اینکه در نشست هم اندیشی ایمیدرو با رییس سازمان بورس و با حضور شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی اخبار بسیار خوبی مطرح شد، تصریح کرد: قرار است به زودی مقرراتی تایید و تصویب شود که می‌تواند محرک بازار سهام باشد؛ همچنین در جلسه اشاره شد که شرکت‌ها از این پس بخشی از منابع عرضه اولیه را به عنوان هزینه و سرمایه سبدگردانی در اختیار شرکت‌های سبدگردان قرار دهند که این اقدام به ثبات بازار کمک می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: شرکت‌ها از عملکرد خود اخبار خوبی هم منتشر کردند از جمله اینکه فملی از اکتشاف یک معدن بسیار بزرگ خبر داده است، همچنین پنج شرکت برای تبدیل کردن به سهامی عام شامل شرکت‌های جهان فولاد و ... داریم، همینطور شرکت‌ها متعهد شده‌اند که اعتبارات سبدگردان خود را افزایش بدهند که ملی مس در این راستا 500 میلیارد تومان و فولاد مبارکه هم 700 میلیارد تومان برای این منظور تخصیص داده است.

صباغ تصریح کرد: اثرات چنین اقداماتی در شرکت‌های حوزه معدن و صنایع معدنی نمایان خواهد شد، شرکت‌ها دارای سهام بنیادی بوده و پتانسیل ثبات و رشد در اختیار دارند و اثرات مثبت این حوزه که حدود 23 درصد ارزش کل بازار را در دست دارند بر روی کل بازار و کل شاخص در روزهای آینده نمایان خواهد شد.