۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت مس با غرق شدن ۵۰درصد از محموله قراضه مس چین/ کمبود کنسانتره با ادامه محدودیت‌ها در آمریکای جنوبی

۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۳۰
کد خبر: 466387
افزایش قیمت مس با غرق شدن ۵۰درصد از محموله قراضه مس چین/ کمبود کنسانتره با ادامه محدودیت‌ها در آمریکای جنوبی

قیمت مس روز گذشته پس از انتشار اخباری مبنی بر کاهش واردات قراضه مس به چین به نیمی از حجم پیشین، افزایش یافت. انتشار این خبر منجر به افزایش تعداد محموله‌های کنسانتره و مس تصفیه نشده در چین شد که در حال حاضر هم واردات آنها رکوردی تازه به ثبت رسانده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ معاملات آتی مس دسامبر در نیویورک ظهر روز گذشته به قیمت ۳.۰۵۲۵ دلار در هر پوند (۶۷۳۰ دلار در هر تن) در جریان بود؛‌ مقایسه‌ای با قیمت‌های روز پنجشنبه بیانگر افزایش ۱.۸ درصدی قیمت‌های معاملاتی روز گذشته نسبت به یک روز پیشتر است، قیمت‌هایی که فاصله چندانی با رکورد قیمتی دو سال گذشته که در ابتدای ماه به دست آمده بود، ندارد.

گفتنی است مصرف مس در چین نسبت به دیگر کشورهای جهان بالاتر است، بنا بر گزارش رویترز انجمن صنایع فلزات غیر آهنی چین در کنفرانسی که روز جمعه برگزار شد، خبر داد که واردات قراضه مس در سال ۲۰۲۰ می‌تواند به نصف کاهش یابد، این در حالی است که کل حجم واردات این ماده معدنی در سال گذشته کمتر از ۱.۵ میلیون تن بوده است.

گفته می‌شود چین قصد دارد واردات آنچه که آن را «زباله خارجی» می‌خواند حذف کرده و بر همین اساس سیستم سهمیه بندی سختگیرانه‌ای را در این زمینه در پیش گرفته است.

35

نمودار واردات قراضه مس به چین از ژانویه ۲۰۱۹ تا جولای ۲۰۲۰

در یک گزارش تحقیقاتی که اخیرا از سوی راسکیل انجام شد، قراضه آسیب پذیرترین حلقه در زنجیره جهانی تامین نام گرفت و عنوان شد که تلاش وارد کندگان چینی برای تنوع بخشی با افزایش میزان خرید شمش و دانه‌های مس همراه بوده و افزایش واردات قراضه بسیار محدود بوده است. همچنین در این گزارش عنوان شده که روش خرید چین، واردکنندگان مس را مجبور به تهیه کاتد از بقیه کشورهای جهان که تقاضای فلز مس کاهش داشته، کرده است.

جاناتان بارنز، مشاور همکاری مس در پژوهشگاه فلز و مواد معدنی مستقر در لندن، در این باره عنوان کرد: بر اساس مقرراتی که در ماه ژوئن تنظیم شده بود، قراضه مس در دسته بندی «منبع تجدیدپذیر» قرار گرفت تا پالایشگاه‌ها بتوانند مقررات دامنه را فعال کنند و از همین رو اجرای این مقررات  به تاخیر افتاده است.

بارنز همچنین اعلام کرد:‌ چندین خط حمل و نقل اصلی دریایی از حمل قراضه مس امتناع کرده‌اند چرا که در صورت برگشت خوردن بارهای کانتینر شده توسط گمرک چین، مسئولیت محموله بازگشت خورده به عهده شرکت ارسال کننده خواهد بود.

دشواریهای تهیه کنسانتره مس

بارنز همچنین خبر داد در حالی که اثرات شیوع کووید - ۱۹ می‌تواند مصرف جهانی مس را در سال جاری حدود ۳ تا ۴ درصد کاهش دهد، کاهش تولید معادن و جریان قراضه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

داده‌های گمرکی بیانگر آن است که واردات مس تصفیه نشده چین (آند و کاتد) از ماه جولای با ۷۶۲ هزار و ۲۱۱ تن به ۶۶۸ هزا رو ۴۸۶ تن در ماه آگوست کاهش یافت، اگرچه همچنان که در خبرهای دیگر تکرار شده بود همین میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیانگر افزایش ۶۵ درصدی است.

در حال حاضر واردات سالانه مس تصفیه نشده چین سالانه ۴.۲۷ میلیون تن است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بیانگر افزایش ۳۸ درصدی است؛ پیشتر بیشترین میزان واردات متعلق به سال ۲۰۱۸ با ثبت رکورد ۵.۳ میلیون تن واردات مس تصفیه نشده بوده است.

گفتنی است به صورت همزمان تامین کنسانتره مس از آمریکای جنوبی که عمده واردات چین از آنجا صورت می‌گیرد با افزایش موارد ابتلا به ویروس کووید - ۱۹ به طور کلی مختل شده است.

واردات کنسانتره مس چین در یک ماه آگوست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۲ درصد کاهش یافته و به ۱.۵۹ میلیون تن رسیده که دلیل آن هم  طولانی شدن محدودیت‌ها و قرنطینه و تاثیر آن بر فعالیت‌های معدنی در شیلی و پرو عنوان شده است.