۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلیل تغییر رییس هیات مدیره گهرزمین چه بوده است؟/ حمایت خانواده سردار سلیمانی از مدیرعامل سابق صحت ندارد

۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۳۲
کد خبر: 466364
دلیل تغییر رییس هیات مدیره گهرزمین چه بوده است؟/ حمایت خانواده سردار سلیمانی از مدیرعامل سابق  صحت ندارد

ماجرای تغییر مدیریتی شرکت گهر زمین به عنوان بزرگترین معدن سنگ آهن کشور طی هفته های اخیر با حاشیه های زیادی همراه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، شرکت گهرزمین، مالک بزرگترین دخایر سنگ‌ آهن خاورمیانه این روزها شاهد یکی از عجیب‌ترین تغییرات در سطح مدیریتی بوده است؛ پنجم شهریور ماه هیات‌مدیره این شرکت تصمیم گرفت تا وحید میرزایی نماینده شرکت گل‌گهر را جایگزین علی‌اکبر پوریانی کند. این آغاز ماجرا بود.

پس از تغییر مدیرعامل از سوی هیات مدیره گهرزمین، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به دفتر رییس جمهوری رفته و نامه‌ای ارایه کرده‌‌ تا جلوی فعل و انفعالاتی که در گهرزمین افتاده است را بگیرند. رییس‌جمهور هم با توجه به این نامه و با زیرکی خاص، برای سرپرست وزارت صمت، آقای سرقینی نوشت که تغییری در دوران سرپرستی ایشان انجام نشود؛ این در صورتی است که تغییرات صورت گرفته در مدیریت این شرکت از سوی هیات مدیره انجام شده است نه سرپرست وزارتخانه. 

این گزارش می‌افزاید پس از دوهفته پرماجرا در گهرزمین و حضور دو مدیرعامل در شرکت، سعید صادقی گوغری نماینده شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که ریاست هیات مدیره شرکت گهرزمین را برعهده داشت، از سمت خود کنارگیری کرد تا ناصر سبحانی زین پس نماینده شرکت صنعتی و معدنی غدیر در  گهرزمین باشد.

ناصر سبحانی که در حال حاضر مدیرعامل هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر است، همان شخصی است که سال ۹۶ در پرونده فروش کلوخه شرکت عصر پویا به قرارداد شماره ۶۷۰ که پیش‌ترهم اسناد آن منتشر شد، به عنوان نماینده وقت شرکت غدیر در هیات مدیره ذیل صورت جلسات با حجم‌های متفاوت واگذاری را امضا کرده است. ابهامات موجود در این پرونده که مربوط به سه سال پیش است، حداقل ۲۵۰ میلیارد تومان و با در نظر گرفتن شرایط واقعی تا ۶۰۰ میلیارد تومان هم برآورد می‌شود.

اما سوالی که از سرمایه گذاری غدیر مطرح می‌شود، این است که چرا پس از استعفای صادقی گوغری که به پاکدستی و شرافت شهره بود، چگونه چنین شخصی به عنوان نماینده این شرکت در گهرزمین معرفی می‌شود. این در حالی است که در مستندات منتشر شده از ابهامات در پرونده‌های مدیرعامل سابق شرکت گهرزمین در شبکه‌های اجتماعی ، امضا اقای سبحانی ذیل اکثر مصوبات موجود است.

به نظر می‌رسد تصمیم به تغییر ریاست هیات مدیره درشرایطی که اصحاب قدرت برسر بازگرداندن مدیرعامل قبلی سهامداران را در فشار گذاشته‌اند، از سوی ساتا مالک شرکت سرمایه گذاری غدیر اتخاذ شده است.  پیش بینی‌ها حاکی از آن است که با این تصمیم قصد دارند رای هیات مدیره را به نفع مدیرعامل سابق تغییر داده و پوریانی به عنوان مدیرعامل به شرکت گهرزمین بازگردانند.

در ادامه گزارش، خبرنگار اقتصادآنلاین برای واکاوی این موضوع نظر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را جویا شد. برخی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن عنوان ‌کردند که به دلیل حقوقی بودن موضوع، قصد ورود و اظهار نظر در این پرونده را ندارند و تا رفع ابهامات هیچگونه نظری نمی‌دهند. اما اله وردی دهقانی نماینده مردم شهرستان ورزقان و خاروانا دلایل بروز چنین ناهماهنگی‌هایی را در بخش اجرا مربوط به برخی تضادها و تقابلهایی بین نزدیکان رییس جمهوری دانست و گفت: مجلس اعلام کرده که برای بهبود وضعیت اقتصادی آماده است تا به دولت کمک کند، اما اگر ببینیم که اینگونه رفتارها در عزل و نصب مدیران بنگاهها، همچنان ادامه دارد، از ابزارهای نظارتی مجلس برای بازگشت دولت به مسیر تصمیم سازی‌های کارشناسی، استفاده خواهیم کرد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس ضمن تصریح کرد: اخباری که در خصوص حمایت برخی چهره‌های دولتی از مدیر متخلف و سابق شرکت گهر زمین برای بازگشت بکار شنیده می‌شود، قابل قبول نیست. ضمن اینکه برخی فضاسازی‌هایی هم که درباره حمایت خانواده سردار سلیمانی و برخی دیگر از نماینده‌های استان کرمان از پوریانی می‌شود، هیچ پایه و بنیادی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: برادر سردار شهید قاسم سلیمانی بیانیه داده اند که این ادعاها واقعیت ندارد و تاکید کردند اگر کسی ادعای حمایت خانواده و نزدیکان سردار شهید سلیمانی از این فرد را دارد؛ خواهش می کنم که این اسناد و مدارک را منتشر کند. بنظر می رسد برخی از افراد و جریانات برای رسیدن به نیات خود حتی از شهید بزرگوار وطن هم سوءاستفاده می کنند.

شنیده‌های اقتصادآنلاین حاکی از آن است که برخی از نمایندگان کرمان که در نامه ای به رییس جمهور خواهان بازگشت پوریانی شدند، از امضای نامه اظهار پشیمانی کرده و اعلام کردند که نباید در این موضوع ورود پیدا می کردند و خواستار بازگشت فردی که در پرونده‌اش ابهامات مالی وجود دارد، می‎شدند.

در پایان خاطر نشان می‌گردد، با توجه به تغییر مدیرعامل که با نظر هیات عامل شرکت گهرزمین صورت گرفت، مدیرعامل جدید حق امضا ندارد. لذا بایستی  تغییرات هرچه سریعتر در روزنامه رسمی آورده شود تا مانع از سوءاستفاده‌های احتمالی از سوی مدیرعامل سابق که هنوز حق امضا دارد، شود تا در فعالیت‌های شرکت خللی پیش نیاد.