۰ نفر

جنجال بر سر انتخاب گزینه نهایی

ماجرای انتخاب گزینه وزارت صمت به کجا می‌رسد؟

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۳۹
کد خبر: 465502
ماجرای انتخاب گزینه وزارت صمت  به کجا می‌رسد؟

ماجرای انتخاب گزینه نهایی وزارت صمت درحالی روز به روز طولانی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود که این وزارتخانه کلیدی در سال آخر فعالیت دولت و حساسیت‌های مضاعف دوران کرونا و تحریم، نیمی از سال را عملا بلاتکلیف گذرانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سه ماه پس از کنار رفتن رحمانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از آن که مدرس خیابانی نتوانست از مجلس برای این وزارتخانه کلیدی رای اعتماد بگیرد، معادلات انتخاب گزینه جدید وارد فاز جدیدی شد و در این میان جعفر سرقینی به عنوان سرپرست توسط رئیس جمهور منصوب شد.

در حالی که تا هفته گذشته تصور می‌شد که سرقینی شانس اول معرفی به عنوان وزیر به مجلس است، اما ماجرای تغییر مدیریت یکی از شرکت‌ها و نامه رئیس کمیسیون اقتصادی و دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم اختیار در عزل و نصب‌ها، عملا این احتمال را از بین برد.

از سوی دیگر تا روز یکشنبه گفته می‌شد که قرار است مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به عنوان گزینه وزارت صمت به مجلس معرفی شود، اما به نظر می‌رسد جریان سازی رسانه‌ای و طرح برخی موضوعات درباره سوابق وی در فضای مجازی، دولت را از تصمیم خود برای معرفی سالاری نیز منصرف کرد.

اما بعد از رد شدن موضوع وزارت سالاری و سرقینی، حساسیت‌ها درباره گزینه بعدی وزارت صمت بیش از پیش شده است. از یک سو دولت دارد زمان را از دست می‌دهد و از سویی مجلس پی از پایان تعطیلات دو هفته‌ای خود در انتظار معرفی گزینه نهایی از سوی پاستور است.

اما با تشدید حساسیت‌ها، جدیدترین شنیده‌ها حاکی از طرح نام‌هایی همچون مهدی کرباسیان، محسن مهرعلیزاده و خداداد غریب پور برای معرفی به عنوان وزیر صمت است. درحالی که کرباسیان از شانس بالاتری نسبت به سایر گزینه‌‌ها برای انتخاب نهایی برخوردار بود، منابع آگاه البته از مخالفت رئیس جمهور با معرفی کرباسیان حکایت می‌کنند و ظاهرا رئیس جمهور معرفی کرباسیان را مخالف مشی جوانگریی دولت دانسته است.

کرباسیان 69 ساله که سابقه مدیریت در سمت‌های متعددی را داشته، در آخرین تجربه دولتی خود مهرماه سال 97 به دلیل قانون بازنشستگی، از سازمان ایمیدرو مجبور به استعفا شد و سکان هدایت این معاونت مهم وزارت صمت در اختیار غریب پور قرار گرفت تا آن را به ساحل آرامش برساند. در این میان هرچند احتمال حضور مهرعلیزاده در صمت نیز در حد گمانه زنی است، اما او نیز مشکلی مشابه کرباسیان جهت معرفی به عنوان وزیر صمت دارد تا معادله انتخاب گزینه نهایی وزارت صمت در آستانه شروع نیمه دوم سال همچنان کلاف سردرگم باقی بماند.